Redactie
Redactie Horloges en accessoires 16 feb 2018
Leestijd: 6 minuten

Waarom zijn sommige horloges zo duur?

Over prijzen van horloges kun je eindeloos discussiëren. Wat de één duur vindt, vindt de ander prima te betalen en waar sommigen vinden dat een duur horloge weggegooid geld is, zien anderen het als een prachtig bezit en waardevolle investering. Wat jouw mening ook is: de prijsverschillen tussen horloges kunnen gigantisch zijn. Waarom zijn sommige horloges zo duur? Een eenvoudig antwoord is hier niet altijd op te geven, maar de onderstaande factoren spelen vrijwel altijd in meer of mindere mate een rol.

 

Vraag en aanbod & exclusiviteit

Je kunt het zo moeilijk maken als je wil, maar ook op horloges is een vrij simpel beginsel van toepassing: dat van vraag en aanbod. Stel dat er twee vergelijkbare horloges op de markt zijn en het ene horloge heeft een oplage van tweehonderdduizend exemplaren terwijl van het andere horloge slechts vijftig stuks worden geproduceerd. Het behoeft geen uitleg dat de exclusiviteit invloed heeft op de vraag naar het horloge en daardoor verwerkt kan worden in de prijs.

Innovatie en ontwikkeling

In de horlogekast kan van alles en nog wat huizen: van generieke mechaniek van gemiddelde kwaliteit tot onwaarschijnlijk complexe huzarenstukjes. Heb je het over een manufactuur uit de laatste categorie, dan zul je begrijpen dat een horlogefabrikant (zeer) hoge kosten heeft moeten maken op het gebied van research & development. Kosten die natuurlijk wel moeten worden terugverdiend.

Eigen manufactuur versus ingekocht uurwerk

In veel modellen van de ‘betere merken’ wordt gebruik gemaakt van in eigen huis ontwikkelde manufacturen: uurwerken die in eigen huis ontworpen en vervaardigd worden. Dit kan van grote invloed zijn op de prijs, ook met het oog op het vorige punt. Het maken van een eigen manufactuur is doorgaans stukken duurder dan het inkopen van een extern uurwerk dat door een specialist in veel grotere oplagen wordt vervaardigd en aan meerdere merken wordt verkocht.

Materiaalgebruik

De materialen die gebruikt worden voor de horlogekast, de band en niet te vergeten het glas en de losse onderdelen kunnen van grote invloed zijn op de prijs van een horloge. Je zult begrijpen dat een kast van staal goedkoper is om te produceren dan een kast van goud, titanium of carbon. Dergelijke vergelijkingen kun je ook maken bij andere onderdelen: een NATO-strap is een stuk minder kostbaar dan een band van Italiaans kwaliteitsleer en een eenvoudig kroontje van kunststof kost stukken minder dan een exemplaar van zilver. Om nog maar te zwijgen van eventuele decoratie met edelstenen en diamanten.

Details en handwerk

Duurdere horloges beschikken vaak over (subtiele) details die je niet eens ziet. Natuurlijk zijn er details die je wel ziet, zoals decoratie en afwerking op de wijzerplaat, een gegraveerd logo op de kroon of een opengewerkte achterkant. Dit soort details rechtvaardigen een prijsverschil maar het gaat verder dan dat: hoeveel stenen worden er gebruikt in het uurwerk? Mechanische uurwerken worden op kritieke punten (waar druk en/of beweging voorkomt) verstevigd met kostbare (edel)stenen, vaak robijnen, omdat deze slijtvaster zijn. Deze steentjes zijn duur. Je ziet ze niet altijd (zeker niet bij een dichte kast) maar ze zitten er wel. Horloges uit dure segmenten kenmerken zich vaak niet alleen door een piekfijne afwerking van buiten maar ook van binnen. Ook het fabricageproces kan van grote invloed zijn op de prijs van een horloge. Wordt een horloge grotendeels met machines vervaardigd of komt hier tijdrovend en kostbaar handwerk aan te pas?

 

Kwaliteit die je niet ziet

Eén van de meest besproken merken als het aankomt op prijs, is Rolex. Voor de meeste leken vormt een Rolex de belichaming van een duur horloge. Daarbij is Rolex één van de meest geïmiteerde merken. Dit zorgt direct voor een uitstekend voorbeeld aan de hand waarvan prijsverschillen kunnen worden uitgelegd. Een veelgehoord argument is: ‘Dit horloge ziet er precies uit als een Rolex maar kost een tiende. Waarom zou ik dan een Rolex willen kopen?’

Horloges voor wie geen fortuin uit wil/kan uitgeven

 

Los van zaken als sentiment, algehele kwaliteit, heritage en imago kun je hier een eenvoudig antwoord op geven: kwaliteit die je niet ziet. Rolex is een merk dat bijzonder veel investeert en innoveert op het gebied van ‘onzichtbare kwaliteit’. Denk aan specifieke, exclusief vervaardigde stalen, unieke afdichtingen en ventielen om druk te verlagen. Het bedenken, ontwerpen en produceren hiervan kost geld. Je ziet het er wellicht niet direct aan af, maar het verschil uit zich wel degelijk: laat een Rolex Submariner (denk aan prijzen grofweg tussen de zesduizend en twintigduizend euro) en een “imitatie” van vijfhonderd euro maar eens naar de bodem van de oceaan zinken en zie wat er gebeurt. Ook bij normaal gebruik zal een verschil in kwaliteit zich doorgaans uiten in precisie en levensduur.

Marketing en retail

Sommige merken zijn official timekeeper van grote sportevenementen of sponsoren evenementen en wedstrijden. Daarnaast liggen ze bij exclusieve retailers met een bepaald kwaliteitsniveau. Andere merken doen vrijwel niet aan marketing en verzorgen het leeuwendeel van hun verkoop online. Uiteraard zorgt dit voor een verschil in kosten. Kosten die worden doorberekend in de verkoopprijs.

Imago en reputatie

Eén van de minder grijpbare factoren maar daardoor niet minder van toepassing: imago en reputatie. Dit is niet uniek in de horlogewereld maar inherent aan bijna alle luxeproducten. Sommige merken hebben nu eenmaal ‘een naam’ en/of een bewezen reputatie. Voor spullen met een goede naam en reputatie zijn mensen nu eenmaal bereid om meer geld neer te tellen dan voor spullen van fabrikanten met minder aanzien. Of je het nu terecht vindt of niet: ‘t is nu eenmaal hoe het werkt.

Toekomst, continuïteit en waarde

Er zijn horlogemerken die al honderden jaren bestaan en waarvan het aannemelijk is dat ze over honderden jaren nog steeds bestaan. Daarbij hebben ze een betrouwbaar dealer- en servicenetwerk. Met andere woorden: als je nu zo’n horloge hebt en je doet ‘m op een dag over aan jouw zoon, is het aannemelijk dat zelfs jouw kleinzoon over vijftig jaar het horloge nog kan laten servicen.

Ook waardevastheid kan van invloed zijn. Wellicht niet zozeer op de nieuwprijs maar des te meer op de tweedehands markt. Als je vrijwel zeker weet dat een horloge jaren later nog net zo veel geld opbrengt, of misschien nog wel meer, ben je ongetwijfeld bereid om meer geld te betalen dan voor een horloge dat in tien jaar tachtig procent van zijn waarde verliest.

Heritage, associatie en iconen

Deze factor wordt volledig door mensen gecreëerd en is zo ongrijpbaar als lucht maar kan desondanks prijzen flink opdrijven. Waarvan is het horloge bekend en wie heeft ‘m gedragen? Denk aan modellen als de Omega Speedmaster in ‘Moonwatch’-uitvoering: ‘hét horloge dat een reis naar de maand overleefde’, of de TAG Heuer Monaco, die populariteit geniet omdat ‘ ie bekend werd als ‘het horloge van Steve McQueen’.

Voorgangers en re-issues

Eens in de zoveel tijd komt een merk met een langverwachte ‘re-issue’: een heruitgave van een iconisch model uit een (ver) verleden. Dit kan ervoor zorgen dat zo’n model per definitie duurder is dan dat-ie zou zijn als-ie geen illustere voorganger zou hebben gehad. Waarom? Simpelweg omdat het kan.

Dit zijn slechts enkele factoren die de prijs van horloges (mede) kunnen bepalen. Of jij de prijs van een horloge gerechtvaardigd vindt, is geheel aan jou. Weet in elk geval wel dat een duur horloge negen van de tien keer duurder is om legitieme, logische redenen. Niet altijd natuurlijk, maar vaak zit er meer achter dan je denkt.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.