Stijn Kuster
Stijn Kuster Auto's & Motoren 24 mrt 2021
Leestijd: 2 minuten

Van dieselschandaal naar CO2-neutraal: Volkswagen wijzigt koers

Nadat Audi vorige week aankondigde te stoppen met het produceren van nieuwe brandstofmotoren, besluit Volkswagen nu voor dezelfde radicale koerswijziging te gaan. Vijf jaar geleden was er nog het dieselschandaal, nu wordt een nieuwe stap gezet naar het grote doel om ooit CO2-neutraal te zijn.

“Op dit moment ga ik er vanuit we geen nieuwe brandstofmotoren meer introduceren”, aldus Volkswagen-CEO Ralf Brandstätter tegenover Automobilwoche. “Wel zou het kunnen dat we bestaande motoren verder ontwikkelen en verduurzamen.”

Volkswagen-concern vaart nieuwe koers

Nu Volkswagen en Audi deze stap maken, is de kans aannemelijk dat het hele concern geen gebruik meer gaat maken van nieuwe brandstofmotoren.

Audi-CEO luidt nieuw tijdperk in met abrupte koerswijziging

Maar wat gaat de Duitse autofabrikant dan doen? Iedereen een nog duurdere elektrische auto verkopen? Niet direct, al is dat wel het uiteindelijke doel.

Brandstofmotoren maken de stap naar hybride

In plaats van nieuwe motoren wil Volkswagen de bestaande motoren doorontwikkelen om te voldoen aan de Euro 7-emissienorm. Naar verwachting maken alle bestaande motoren de stap naar hybride en zullen ze uiteindelijk plaats maken voor een elektrische of waterstofaandrijflijn. Om echt milieu- en klimaatvriendelijk te worden, moet ook het productieproces van elektrische auto’s worden aangepakt. Daar wordt aan gewerkt.

Voor iedereen een elektrische auto

Volkswagen en Audi leggen zich de komende jaren nagenoeg volledig toe op elektrische auto’s. Met de komst van wagens als de ID.3 en Audi e-tron GT wil de groep voor iedereen een elektrische auto ontwikkelen. Op dit moment is een elektrische auto van Volkswagen voor veel mensen simpelweg nog te duur.

Volkswagen, ID.4, brandstofmotoren, dieselmotoren, benzinemotoren
(Afbeelding: Volkswagen)

Hoewel de ID.3 voor een elektrische auto scherp geprijsd is, vraagt de fabrikant er een stuk meer voor dan voor een brandstofauto. De ID.3 kost namelijk zo’n 37.000 euro. Voor datzelfde geld rijd je een Golf GTI en voor 1.500 euro meer zelfs een Volkswagen Passat.

Goedkopere elektrische auto’s

Voor elektrische auto’s die concurreren met de prijs van brandstofauto’s moet je nog niet bij Volkswagen zijn. Andere merken brengen wel al goedkopere EV’s op de markt. Zo komt de Dacia Spring naar Nederland. Deze kost 20.000 euro minder dan de ID.3. Uiteraard zijn de prestaties ook wat minder.

Eindelijk! De eerste volledig elektrische stationwagen komt naar Nederland

Betaalbare elektrische auto’s zijn noodzakelijk om uiteindelijk iedereen te laten overstappen naar een elektrische aandrijflijn. Tot er meer op de markt verschijnen en iedereen de stap naar een EV heeft gezet, zijn er nog genoeg brandstofmotoren die (om)gebouwd worden om te voldoen aan de Euro 7-emissienorm.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.