Frank Reinbergen
Frank Reinbergen Auto's & Motoren 3 sep 2019
Leestijd: 2 minuten

Overweeg je een Volkswagen e-Golf? Dan is dit wat je moet weten

Elektrisch rijden is de toekomst. Tot een paar jaar terug waren er maar een paar volledig elektrische voertuigen beschikbaar en die begaven zich in een exclusieve prijsklasse. Dat is in de laatste paar jaren wel veranderd. Met een Nissan Leaf, een Renault Zoë en de Hyundai Ioniq is de elektrische auto steeds meer voor ‘de gewone man’ beschikbaar. Volkswagen heeft in de Golf VII naast de hybride en benzine/diesel aandrijflijnen ook een volledig elektrische auto, de meest gewone van alle auto’s, de e-Golf.

Exterieur

Wat opvalt aan veel elektrische auto’s is het kenmerkende uiterlijk. De BMW I3, de Nissan Leaf of Renault Zoë zijn allemaal auto’s waarvan je meteen kunt zien dat het geen reguliere auto zijn. Dit is bij de E-Golf wel anders. Er is niet veel aan het uiterlijk wat verraadt dat de auto volledig elektrisch is. Je merkt dat de Golf naast elektrisch ook met een verbrandingsmotor kan worden geleverd. Dit is bij de I3 van BMW of de Leaf van Nissan niet het geval. Dit geeft de auto een wat anoniemere en volgens velen een betere look dan zijn concurrentie.

Een Golf met een stekker (Bron: Volkswagen)

Dit uiterlijk heeft gelijk een nadeel, de auto is niet zo aerodynamisch als de concurrentie en daarom heeft Volkswagen een relatief groot, zwaar en duur accupakket nodig voor een range van theoretisch 300 km. Dit komt in de praktijk meer in de richting van 200 kilometer. Dit grote accupakket (35 KW) maakt de E-golf niet goedkoop en ook geen lichtgewicht. Je zit relatief hoog in de E-Golf omdat het accupakket zich deels onder de stoelen bevindt. Het interieur is, zoals we van Volkswagen gewend zijn, strak en degelijk. De afwerking is goed en het interieur oogt modern. De E-Golf kost zo’n 40.000 en weegt 1540 kilogram.

Zuinig rijden

In de E-Golf kan je verschillende standen selecteren. Een Eco-plus modus om de maximaal haalbare actieradius te benutten of een wat sportievere stand. Je kunt de E-Golf ook in een stand zet waarbij er veel elektrische energie teruggaat naar de accu’s, regeneratief remmen. Dit houdt in dat je niet alleen effectiever met je energie omgaat, maar ook dat je de auto feitelijk met slechts één pedaal kunt bedienen. Dit is misschien even wennen maar dan bespaar je gelijk je remmen weer.

De Aanschaf van een e-Golf

Wat krijg je voor die 40 duizend euro? Een E-Golf die standaard al rijk uitgerust is, een topsnelheid van 150 km per uur heeft en de belastingvoordelen die elektrisch rijden met zich mee brengt. Volkswagen loopt niet voorop wat laden betreft. Zo beschikt de E-Golf niet over de mogelijkheid om opgeladen te worden door krachtstroom. De E-Golf is dus niet de auto met de grootste range en is niet de snelste auto wat laden betreft. Wel heb je ruim voldoende kofferbakruimte ondanks het grote accupakket en moderne functies zoals adaptieve cruise control en een prettig touchscreen.

Meer weten over de Volkswagen e-Golf? Klik dan hier.

EV-DatabaseAutoweekAutoblogVolkswagen

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.