Coen Grutters
Coen Grutters Auto's 3 sep 2023
Leestijd: 2 minuten

Zoveel kost één remschijf van de Aston Martin van Max Verstappen

De goedkoopste nieuwe Aston Martin kost je minimaal 2 ton, maar de Valkyrie van Max Verstappen is vele malen duurder. Zegt dat premium prijskaartje ook iets over de prijzen van simpele onderdelen zoals een remschijf? Spoiler: ja.

Kosten van supercars gaan verder dan enkel de aanschafprijs. Zo zijn de onderhoudskosten van een Bugatti exorbitant. Dit komt deels doordat van deze exclusieve auto’s relatief weinig exemplaren gebouwd zijn, waardoor onderdelen prijzig zijn. Daarnaast spelen ook de dure materialen (zoals koolstofvezel) van de onderdelen een rol.

Aston Martin van Max Verstappen als occasion

Bij zeer exclusieve auto’s lopen de kosten de spuigaten uit, zo bewijst ook de Aston Martin Valkyrie. De hypercar bracht Verstappen recent in de problemen en niet veel later verscheen een Valkyrie op de occasionmarkt in Nederland.

Aston Martin Valkyrie tweedehands auto occasion te koop Max Verstappen wagenpark
De ruim 3 miljoen euro kostende Aston Martin Valkyrie die nu in Nederland te koop staat. (Afbeelding: Bernards Exclusives)

Mocht je ruim 3 miljoen euro hebben, dan kun je deze exclusieve hypercar aanschaffen. Maar weet dat je er dan nog lang niet bent. De Britse site AstonStore verkoop tienduizenden originele Aston Martin-onderdelen, zo ook voor de hoogst exclusieve Valkyrie.

11.000 euro per remschijf

De prijs van vier Valkyrie-remschijven, die gemaakt worden door remspecialist Alcon, zou zo’n 38.000 Britse pond zijn, omgerekend ruim 44.000 euro. Gelukkig kan Max Verstappen dat wel betalen met zijn salaris.

Verdeeld over vier schijven komt het neer op 11.000 euro per remschijf, al zijn de voorste remschijven iets duurder, doordat deze groter zijn. Het gaat daar om carbon-keramische remschijven met een doorsnee van 420 millimeter op de Aston Martin Valkyrie. Een behoorlijke som geld. Voor de prijs van een enkele remschijf koop je ook deze elektrische auto.

Wat kost een ventieldopje van een Lamborghini?

We hebben ons al eerder verbaasd over de buitensporige prijzen voor simpele auto-onderdelen. Zo kwamen we erachter hoeveel geld het ventieldopje van een Lamborghini Urus kost. In dat artikel lees je ook dat de complete Lamborghini-V8 te bestellen is voor bijna 27.000 euro. Maar denk vooral niet dat dat het duurste motorblok is. De motor uit deze auto kost namelijk een krankzinnige 365.000 euro.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.