Noah Korevaar
Noah Korevaar Films & Series 21 apr 2021
Leestijd: 3 minuten

Netflix verwacht slechtste kwartaal ooit, maar The Witcher biedt hoop

Netflix heeft een zeer tegenvallend kwartaal achter de rug. Nu pas wordt het effect van dat Hollywood vorig jaar maanden plat lag echt duidelijk. Sterker nog, het bedrijf verwacht een nog veel slechter kwartaal. Maar er is hoop, mede dankzij The Witcher.

Netflix is in alle opzichten een succesverhaal. Het bedrijf begon een streamingdienst in een tijd dat films en series streamen allesbehalve normaal was. Wat dat betreft hebben Disney+, HBO Max en alle andere nieuwe concurrenten het makkelijk. Die betreden een markt die er al helemaal klaar voor is.

Disney+ gaat Netflix achterna

Maar ja, Netflix heeft een onoverbrugbare voorsprong, zou je denken. Alleen al in Nederland is de grote rode N al acht jaar actief. Dat is een voorsprong qua aantal abonnees dat je niet zomaar inloopt. Dachten we.

Disney+ harkte in de eerste 24 uur al meer abonnees binnen dan men voor het eerste jaar durfde te verwachten. Anno 2021 zijn de targets voor 2024 al gehaald en verwachten analisten zelfs dat binnen drie jaar Netflix kan worden ingehaald. Natuurlijk, Disney verdient door zijn lagere prijzen een stuk minder per abonnee, maar het is duidelijk dat Netflix zijn voorsprong niet for granted moet nemen.

Flink gat

Het bedrijf heeft tevens niet alleen last van de concurrentie, maar ook van het huidige gebrek aan nieuwe grote Originals. Afgelopen dinsdag maakte de CEO van het bedrijf, Reed Richards, de financiële resultaten van het eerste kwartaal bekend.

In de periode van januari tot en met maart scoorde de streamingdienst 3.98 miljoen nieuwe abonnees. Een flink gat ten opzichte van de zes miljoen abonnees die het bedrijf had verwacht. Netflix verklaart de tegenvallende cijfers door te benadrukken dat er weinig nieuwe shows in die periode zijn uitgekomen.

De streamingdienst profiteerde vorig jaar flink van de pandemie, doordat consumenten massaal thuis bleven. Vooral in Azië ging het hard, met een stijging in nieuwe abonnees van 65 procent ten opzichte van 2019. Maar diezelfde pandemie nekt het bedrijf nu ook, doordat de pijplijn van nieuwe producties stokt.

Pandemie slaat indirect nu pas echt toe

Nu pas merk je echt het effect van de periode dat Hollywood volledig stil lag rond april vorig jaar.

“Deze dynamiek zorgt ook voor een kleinere pijplijn van nieuwe content in de eerste helft van 2021, en daarom verwachten we een tragere groei”, aldus het bedrijf tegenover aandeelhouders. Het ergste is nog niet achter de rug: Netflix verwacht dat het tweede kwartaal slechts 1 miljoen nieuwe abonnees met zich mee zal brengen, in plaats van de verwachte 5 miljoen. Sterker nog, het bedrijf verwacht het slechtste kwartaal ooit.

Dat is precies wat je als aandeelhouder niet wilt horen. Netflix stak zichzelf jaar op jaar diep in de schulden om nieuwe content te produceren, alles met als doel om elke keer weer duizelingwekkende groei neer te zetten.

Hitseries bieden hoop

Het bedrijf verwacht dat de groei weer aantrekt en de klappen goedgemaakt zullen worden later in 2021, als er weer nieuwe seizoenen van hitseries uitkomen. Onder andere The Witcher, La Casa de Papel en You worden nog voor het einde van dit jaar voorzien van een nieuw seizoen.

Toch was het effect van het slechte nieuws direct merkbaar. De aandelen van Netflix daalden in de uren na de aankondiging met maar liefst elf procent in waarde. De eindstand? 25 miljard dollar aan verdwenen marktwaarde.

Ondanks de vertraagde groei heeft Netflix een omzet van 7.16 miljard euro en een nettowinst van 1.71 miljard euro neergezet. “We hebben die tien jaar dat we smooth as silk bleven groeien,” aldus Hastings. “Het is nu slechts een beetje wobbly.” Zeker in de huidige context van felle concurrentie en de pandemie was een dergelijke tegenvaller onvermijdelijk. Nu is het een kwestie van afwachten hoe snel Netflix zich kan herpakken.

Één belangrijk cliché is in ieder geval nog maar eens bevestigd: content is king.

Mission Implausible: Apple-CEO Tim Cook is omgeschoold tot meesterdief

Market Watch

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.