Felix Decavel
Felix Decavel Architectuur 7 okt 2023
Leestijd: 2 minuten

Dit kost adverteren op ‘s werelds mooiste stadion in Las Vegas

De grootste sferische constructie op aarde. Het nieuwe stadion voor concerten en ander entertainment in Las Vegas is even imposant en futuristisch als dat het de aandacht van de hele wereld trekt. Geen wonder dus dat een dagje adverteren op de MSG Sphere een astronomisch bedrag kost.

De MSG Sphere is van de buitenkant sowieso ‘s werelds mooiste stadion, al is dat slechts onze bescheiden mening. Speciaal aan het stadion is uiteraard de koepel, waarop fantastische advertenties geshowd kunnen worden, en die hebben een prijs.

Binnenkort komt er overigens wel concurrentie voor de titel van meest indrukwekkende bouwproject. Want de kubusvormige wolkenkrabber in Saudi-Arabië zal zelfs de Ka’aba van Mekka in de schaduw zetten. Maar ditmaal gaan we op bedevaartstocht naar Sin City.

Adverteren op de MSG Sphere in Las Vegas

Aan het bouwwerk in Las Vegas hing een stevig prijskaartje van maar liefst 2,3 miljard dollar. Mocht de MSG Sphere geen dienst doen als concertgebouw, maar louter als reclamepaneel, dan zouden er 14 jaar aan achtereenvolgende advertenties nodig zijn om de bouwkosten terug te verdienen.

Klinkt karig. En toch zal je schrikken van het prijsplaatje. De bron van deze informatie is niet te verifiëren, maar de tarieven voor reclames op de MSG Sphere zijn blijkbaar gelekt.

Een dag adverteren kost 450.000 dollar. Wil je liever een week lang adverteren op de koepel van het stadion? Dan krijg je korting en betaal je slechts 650.000 euro. Inderdaad ‘slechts’, want het aantal oogballen – zowel fysiek in Las Vegas als online op social media – dat je ermee bereikt is enorm.

Adverteren op koepel van stadion loont

Volgens de gelekte info leveren reclames op de MSG Sphere 4,7 miljoen impressies op per dag, waarvan 300.000 ter plaatse en 4,4 miljoen op social media. Op jaarlijkse basis zou het wereldwijd voor 1,7 miljard (!) impressies zorgen, zowat een vijfde van de wereldbevolking. Daarbovenop zitten 300 creatieve werknemers van de MSG Sphere inbegrepen in de prijs die de gehele advertentie volgens de wensen ontwerpen en inkleden.

Vorige week gaf U2 het startschot voor de opening van het nieuwe stadion met een reeks concerten. En ook vanbinnen blijkt de MSG Sphere een technologisch schouwspel waarvan de visual effects alleen al een bezoekje waard zijn. Als je toevallig in de buurt van Las Vegas bent momenteel, heb je geluk: er zijn nog kaartjes te koop.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.