Felix Decavel
Felix Decavel Geld & Carrière 12 jun 2023
Leestijd: 3 minuten

Hoe Messi in VS meer verdient dan Saudi-Arabië te bieden heeft

Lionel Messi zal binnenkort op Amerikaanse velden te bewonderen zijn. De Argentijnse wereldster liet zich door David Beckham overtuigen om een laatste avontuurtje bijeen te voetballen in het shirt van Inter Miami. Geen Saudi-Arabië dus. Maar hoe kon een team in de MLS meer bieden dan grote oliesjeiks?

Het korte, schijnbaar tegenstrijdige antwoord: door niet louter een krankzinnig loon bieden. Er ligt namelijk niet alleen een contract van 2,5 jaar klaar voor Lionel Messi.

Volgens de kranten in Miami zou de Vlo gedurende deze twee seizoenen tussen de 125 en 150 miljoen dollar verdienen aan salaris. Nog steeds een astronomische som uiteraard. Maar één die verbleekt onder de Saudische zon, waar naar verluidt een contract van meer dan een miljard lag te branden. Waarom koos Lionel Messi dan toch voor de MLS?

Waarom Lionel Messi voor MLS koos

De opmerkelijke keuze om voor het veruit slechtste (!) team in de Verenigde Staten te komen voetballen, heeft dan ook meer dan enkel sportieve redenen. Messi wil voornamelijk kunnen meesurfen op de economische vloedgolf die zijn komst veroorzaakt. En zoals je al verwacht, zal die tsunamische proporties aannemen.

Het Instagram-account van Inter Miami telt inmiddels meer volgers dan bijna gelijk welk ander Amerikaans sportteam. En tickets kosten bijvoorbeeld al 1.600 procent meer dan voor de aardverschuivende aankondiging het geval was. Drie manieren waardoor Messi in Amerika meer verdient dan dat oliesjeiks te bieden hebben.

1. Goedkope optie op toekomstig MLS-team

Toch is de grootste reden voor zijn Amerikaanse intrede bijna zonder twijfel de optie om later – voor een relatief prikkie – een gloednieuw MLS-team uit de grond te kunnen stampen. De grote baas van de voetbalcompetitie, Don Garber, vertelde The Athletic in maart namelijk dat er waarschijnlijk een deal à la David Beckham nodig zou zijn om de beste aller tijden over de Atlantische plas te lokken.

Toen de Britse voetballer in 2007 bij de LA Galaxy neerstreek, was dat met de optie om later een MLS-team te kunnen kopen voor ‘slechts’ 25 miljoen dollar. In 2018 was het zover en zag Inter Miami voor het eerst het licht. Nu is de club ruim 600 miljoen waard. En na de komst van Messi zou dit zelfs gestegen zijn naar een schatting van 1 miljard dollar. Geen slechte investering dus. Wees dus niet verrast als Lionel Messi binnen een paar jaar de eigenaar wordt van een nieuw MLS-team in Las Vegas.

2. Apple met peren vergelijken

Apple betaalt 2,5 miljard dollar voor de tienjarige uitzendrechten op de MLS. Voor het eerst zullen de wedstrijden dus bekeken kunnen worden via een streaming-abonnement op Apple TV+. Bovendien zal 40 procent van alle MLS-wedstrijden gratis te zien zijn. Voor de overige 60 procent heb je een extra MLS Season Pass nodig.

De verwachting is natuurlijk dat Lionel Messi de kelderende kijkcijfers van de afgelopen seizoenen uit het moeras zal krikken. Volgens The Athletic, het betrouwbare medium dat het nieuws over de spraakmakende transfer als eerste naar buiten bracht, heeft Apple dan ook een stukje van de eigen taart aangeboden. Meer abonnees? Meer geld voor Messi.

3. Shirtjes, shirtjes, shirtjes

Dan rest er nog de heilige graal in de voetbalwereld: merchandise. Sinds de aankondiging steeg de verkoop van Inter Miami-shirtjes met liefst 4.500 procent.

Ook daar verdient de beste voetballer ooit een aardig procentje op. Adidas is namelijk sinds jaar en dag hoofdsponsor van zowel Messi als de MLS. Volgens The Athletic krijgt de Vlo een winstdelingsovereenkomst aangeboden met de sportkledinggigant, waarbij de speler een deel van de winststijging van Adidas krijgt als direct gevolg van zijn voetbalkunstjes in de MLS.

Om het in perspectief te plaatsen (alhoewel): PSG verdiende namens Marca 700 miljoen euro aan voetbalshirtjes met Messi’s naam erop, meteen na zijn komst in Parijs. Geen wonder dat het voetbalwonder dus voor Inter Miami kiest, in plaats van Saudi-Arabië.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.