Stijn Kuster
Stijn Kuster | LinkedIn Cars 15 apr 2021

Kleiner en goedkoper: Audi introduceert elektrische Q4 e-tron en Sportback

Audi introduceert de gloednieuwe Q4 e-tron en Q4 Sportback e-tron. Met deze twee modellen voegen de Duitsers betaalbaardere en kleinere elektrische auto’s toe aan het modellengamma.

Helemaal onverwacht is het niet. Zustermaatschappijen Volkswagen en Skoda hebben al een elektrische auto op hetzelfde platform geïntroduceerd: de ID.4 en de Enyaq iV.

De Audi Q4 e-tron heeft geen voorsprong door techniek

Verassend is dan ook niet dat de wielbasis en lengte van de auto gelijk zijn aan die van de Volkswagen. Ook bij de aandrijflijnen zien we geen verassingen.

Audi Q4 e-tron Sportsback
Audi Q4 e-tron. (Afbeelding: Audi)

De Audi Q4 e-tron en Q4 Sportback e-tron komen eerst met drie motorisering. De instapper ‘35’ heeft een 55 kWh-accupakket en een elektromotor die 170 pk en 310 Nm levert op de achteras. De normale Q4 e-tron haalt 341 kilometer, als Sportback is de actieradius 8 kilometer langer. Beide versies sprinten van nul-naar-honderd in 9 seconden en mogen 1.000 kilo trekken.

Erdogan investeert miljarden in Turkse Tesla-concurrent Togg

Ook komen de Q4’s als ‘40’ met een vermogen van 204 pk en 410 Nm koppel. Dit vermogen komt van twee elektromotoren: een op de voor- en een op de achteras. Deze modellen hebben een 77 kWh accupakket waarmee je in de Q4 e-tron tot 520 kilometer ver komt. De Sportback komt ook bij deze aandrijflijn 8 kilometer verder. De accu kan opgeladen worden aan een 11 kW AC-lader en aan een snellader tot 125 kW.

Audi Q4 e-tron Sportsback
Audi Q4 e-tron Sportback. (Afbeelding: Audi)

Qua prestaties zijn de twee carrosserie-varianten identiek. Ze trekken van nul-naar-honderd in 8,5 seconden.

Een stuk sneller is de ‘50’. Ook dit model heeft vierwielaandrijving door middel van twee motoren, maar is met een systeemvermogen van 299 pk de krachtigste Q4 e-tron. De nul-naar-honderd-sprint legt het model in 6,2 seconden af. Hoewel de ’50’ sneller is, lever je qua actieradius wat in. Hij beschikt ook over een 77 kWh accupakket waarmee je 488 kilometer in de ‘normale’ variant rijdt en 497 kilometer in de Sportback.

Volkswagen ID.4 getest: een echte Tesla-killer?

Later komt er ook nog een ’45’-motorisering bij. Deze heeft 266 pk en ook het 77 kWh accupakket. De aandrijflijnen van de Q4 e-tron’s bieden niets baanbrekends, Audi moet het dus van zijn design en prijsstelling hebben.

Een design dat lijkt op de e-tron

Als we het ontwerp vergelijken met de Enyaq en ID.4, is de Q4 e-tron duidelijk het stoerdere broertje. Met een strakke grille, de complexe lichtunits en de gewelven op de motorkap is het design krachtiger dan van zijn concullega’s.

Ook in het interieur is de Audi erg verfijnt en heeft – evenals de buitenkant – veel weg van de Audi e-tron. Audi voert één grote verandering door ten opzichte van het grotere model. Het stapt namelijk af van partner Bang & Olufsen en voorziet de auto van een Sonos-audiosysteem. Hiermee is het de eerste auto met geluid uit speakers van het Amerikaanse merk.

Veel ruimte voor een EV

Naast de speakers vinden we ook grote opbergvakken in de deurpanelen. Hier past een 1,5 literfles in. Ook in de kofferbak kun je heel wat liters vervoeren. In de normale versie kan je 520 liter kwijt (1.490 liter met de achterbank plat), in de Sportback is dit 535 liter (1.460 liter met de bank plat). Opvallend is dus dat de Sportback meer ruimte heeft met alle zitrijen omhoog. De interieurruimte is volgens Audi zelfs vergelijkbaar met de Q7. Dit terwijl de auto met 10,1 meter een kleinere draaicirkel heeft dan de kleinste en goedkoopste Audi, de A1 Sportback.

Audi Q4 e-tron Sportsback
(Afbeelding: Audi) (Afbeelding: Audi)

Prijzen en beschikbaarheid

Juni van dit jaar start de levering van de Audi Q4 e-tron. De instapper kost 48.295 euro en de 204-pk variant kost 52.815 euro. Dan heb je wel de Launch Edition die beschikt over bijvoorbeeld: 19” lichtmetalen wielen en stoelverwarming. Prijzen van de Sportback zijn nog niet bekend.

Audi Q4 e-tron Sportsback
Audi Q4 Sportback 50.
Reageer op artikel:
Kleiner en goedkoper: Audi introduceert elektrische Q4 e-tron en Sportback
Sluiten