Stijn Kuster
Stijn Kuster Auto's & Motoren 9 feb 2022
Leestijd: 3 minuten

In gesprek met twee Dakar-winnaars over hun EV-avontuur met Cupra

In het – zelfs al in februari – met zon overgoten Barcelona presenteren Cupra en Abt hun nieuwe auto en team voor het tweede seizoen van de Extreme E. Met de nieuwe rijders, Nasser Al-Attiyah en Jutta Kleinschmidt, nemen twee Dakar-veteranen plaats in de Recaro-kuipstoelen. We spraken de Qatarees en Duitse kort tijdens hun presentatie.

Cupra deed ook al mee aan de eerste editie van Extreme E (2021). Na vijf races, door onder meer afgelegen woestijnen in Saoedi-Arabië en over het ruige landschap van Groenland, eindigde het team als vijfde op de ranglijst.

‘Cupra Tavascan XE makkelijker dan een Dakar-auto’

“Het lastigste aan de race-serie Extreme E is het format. De races zijn een stuk korter dan bijvoorbeeld een Dakar-etappe, je moet vanaf het begin dus superscherp zijn”, vertelt Al-Attiyah tegen Manners. Hij won in 2022, 2019, 2015 en 2011 de Dakar. “De elektrische wagen rijdt daarentegen een stuk makkelijker dan een Dakar-auto. Je hebt geen versnellingen en geen koppelingspedaal. Het is alleen remmen, gas geven en sturen.”

Abt Cupra Tavascan Extreme E, Race, Nasser Al-Attiyah, Dakar
Jutta Kleinschmidt en Nasser Al-Attiyah (Afbeelding: Cupra)

“We leren ontzetten veel van Nasser als we de auto afregelen”, vult Kleinschmidt aan. Zij won de Dakar in 2001. De Duitse is niet slechts een bijrijder, maar verdeelt de taken 50/50 met Al-Attiyah. De Extreme E verplicht dat een van de rijders een man is en de ander een vrouw. “Dit geeft veel vrouwen de kans om hun potentieel te laten zien”, zegt Kleinschmidt, die deze opzet overigens niet voor zich ziet in andere raceklasses. “De beste rijder moet de plek krijgen”.

Grote namen in de Extreme E

Naast Al-Attiyah en Kleinschmidt rijden er nog meer grote namen mee met de series, waaronder Carlos Sainz en Sébastien Loeb. Met de bekende rijders hopen de teams meer aandacht te krijgen voor de elektrische raceklasse. “De maatschappelijke boodschap is eigenlijk het belangrijkst. We moeten natuurlijk gefocust zijn op het winnen van de race, maar de echte uitdaging is klimaatverandering”, aldus viervoudig Dakar-winnaar Al-Attiyah.

Abt Cupra Tavascan Extreme E, Race, Nasser Al-Attiyah, Dakar
(Afbeelding: Cupra)

De Cupra Tavascan XE waarmee het team dit seizoen rijdt is, dankzij 3D-geprinte onderdelen, gemaakt van composietvezel, duurzamer en sneller te repareren. De designtaal van het model zal doorgevoerd worden in de productieversie van de Cupra Tavascan. Deze kunnen we in 2024 verwachten.

Al-Attiyah en Kleinschmidt hopen op meer spektakel

De teams en auto’s zijn er bijna klaar voor. De eerste kwalificatie van het tweede seizoen gaat 19 februari van start in Neom, Saoedi-Arabië. Hoe de kwalificatie er precies uit gaat zien, is nog even de vraag. In het vorige format reden de coureurs een kwalificatierace van drie uren, maar dit staat op het punt te veranderen. De kwalificatie wordt verkort naar twee rondes en daardoor voor het publiek een stuk aantrekkelijker om naar te kijken, hopen Al-Attiyah en Kleinschmidt.

Na de kwalificatie zullen – evenals bij het oude format – de twee semi-finales en de uiteindelijke race een dag later worden gereden. In Nederland is de kwalificatie te zien via de website van Extreme E en Videoland. De finale wordt enkel uitzonden op Videoland. In België is alles te zien via de website van Extreme E, Eleven Sports 3 en is – enkel het laatste uur van de finale – te zien via RTBF Auvio.

Manners X Dakar Rally 2019: roadtrippen in Peru met de Mini Countryman

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.