Jelle van Es Games 10 nov 2020
Leestijd: 4 minuten

Xbox Series X – Review: prima spelcomputer met een gemiste kans

De verwachting is dat straks meer gamers een PlayStation 5 in huis halen dan de opvolger van de Xbox One-opvolger Xbox Series X. Nederland is nou eenmaal een ‘PlayStation-land’. Maar dat neemt niet weg dat de nieuwe Xbox het overwegen waard is. Sterker nog, het gevoel rondom de spelcomputer is een stuk beter.

Toen in 2013 de Xbox One in de winkel verscheen, was er van alles mis met de campagne van Microsoft. Waar de PlayStation 4 aanvoelde als een spelcomputer voor de gamers, daar leek de Xbox One een machine met een bevroren hart. Zeker rondom de lancering was het bizar dat je per se een bundel met Kinect moest halen, dat niemand wilde gebruiken. Gamers liepen er niet warm voor. Met de lancering van de Xbox Series X heb je geen must-have launchgame, maar het voelt direct als een warm bad als je hem binnenhaalt.

Game Pass voor de Xbox Series X

Dat heeft vooral te maken met de Xbox Game Pass. Zeker met de Ultimate-versie daarvan kun je vanaf dag één aan de slag met veel games. Alle games die Microsoft zelf uitgeeft, zijn direct na de lancering te spelen. Dat betekent dat je los kunt gaan met heerlijke titels als Gears 5, Gears Tactics, Forza Horizon 4, Sea of Thieves en vele anderen. Ook games van bepaalde third party-uitgevers zijn beschikbaar. En met de komst van de Xbox Series X krijg je ook nog eens toegang tot EA Play, de abonnementsservice van Electronic Arts, als je gebruik maakt van de Xbox Game Pass Ultimate. Daardoor kun je ook gelijk los met uitgebreide trials voor de nieuwste sportgames en heb je de beschikking tot een bibliotheek met wat oudere games. Denk daarbij aan Battlefield V, Need for Speed Heat, Burnout Paradise Remastered, A Way Out en Mirror’s Edge Catalyst. Zeker als je de Xbox One hebt overgeslagen, is er gelijk genoeg om te beleven.

Xbox Game Pass
Xbox Game Pass (Afbeelding: Microsoft)

De oude games, zeker die zijn geoptimaliseerd voor de Xbox Series X, spelen heerlijk. Het belangrijkste verschil ten opzichte van de Xbox One zit hem in de laadtijden. Net als bij de PlayStation 5 maakt de nieuwe spelcomputer van Microsoft gebruik van een snelle SSD. Games starten op die manier razendsnel op en wanneer je dan in een game als Assassin’s Creed Valhalla gebruik wil maken van fast travel, dan is het een kwestie van seconden totdat je op het punt staat waar je wil zijn. Dat is een flinke verbetering.

Ook de kracht van de Xbox Series X is een groot voordeel van de spelcomputer. Games zien er een stuk beter uit en draaien ook een stuk soepeler. Met name de frame rate is een ding dat bij veel games nog niet altijd even lekker loopt. Maar op de nieuwe spelcomputer van Microsoft lijkt dat in elk geval voorlopig verleden tijd te zijn. Alles draait als een zonnetje en gaat lekker snel. En als je een mooie televisie hebt staan, dan zijn er diverse games die een 4K-resolutie combineren met Ray-tracing. Op die manier knallen de graphics mooi van je beeldscherm af.

Accessoires gaan mee

Mocht je al een Xbox One hebben, dan kun je de accessoires die je daarvoor hebt makkelijk meenemen. De officiële controllers werken erop en ook de meeste andere accessoires gaan moeiteloos over. Ikzelf heb een draadloze headset met Dolby Atmos en ook die zorgde niet voor problemen. Zo kun je eenvoudiger met vrienden spelen, omdat je waarschijnlijk al wat controllers hebt die je verbindt. Je hoeft dus niet alles nieuw te kopen.

Xbox Series X
De controller voor de Xbox Series X kent niet veel verschil (Afbeelding: Microsoft)

Dit voordeel heeft echter ook een nadeel. De controller is niet heel erg vernieuwend. Waar de DualSense voor de PlayStation 5 met zijn subtiele trillingen echt next-gen aanvoelt, is de controller voor de Xbox Series X gewoontjes. Hij heeft wat meer grip op de triggers en kent een knop om makkelijk jouw toffe acties in games vast te leggen, maar daar houdt het wel mee. Wat dat betreft is dat wel een gemiste kans.

De inhoud van de spelcomputer (Afbeelding: Microsoft)

Daarnaast vind ik het jammer dat de Xbox Series X geen Wifi 6 ondersteunt en zoals gezegd heb je niet echt een game die als must-have geldt. Daarmee is de spelcomputer voornamelijk een spelcomputer die je koopt voor de toekomst en die met de Xbox Game Pass Ultimate je toegang geeft tot een enorme bibliotheek aan games. Wil je een uitgebreidere review lezen? Check dan hier de review op WANT.nl.

Review PlayStation 5

Lees hier onze review van de PlayStation 5, die het in onze ogen wint van de concurrent.