Jelle van Es Game 7 nov 2020

PlayStation 5 – Review: stil, snel en wachten op de must-have game

Wanneer je een fanatieke gamer bent, dan is de kans groot dat je weet dat op 19 november de PlayStation 5 verschijnt. Hopelijk was je destijds dat de pre-orders live gingen er op tijd bij en kun je er straks mee losgaan. Want nadat we de spelcomputer bijna anderhalve week in onze bezit hebben, kunnen we niet anders stellen dat die echt een fantastische spelcomputer is.

Natuurlijk, de verstandige gamer kijkt de kat nog even uit de boom. Zeker het eerste half jaar dat de PlayStation 5 op de markt is, is er nog niet een must-have game waarvoor je hem in huis haalt. Wie een PlayStation 4 heeft, kan een groot aantal games die op de PS5 uitkomen ook nog op de PS4 spelen. Maar wie zijn hart volgt en hem gewoon op dag één in huis haalt, zal daar waarschijnlijk ook niet veel spijt van krijgen.

PlayStation 5
PlayStation 5 (Afbeelding: Sony)

PlayStation 5 ziet er beter uit

De PlayStation 4 is natuurlijk zeven jaar oud en redelijk verouderd qua hardware. De PlayStation 5 brengt wat dat betreft vernieuwing. Dat zorgt er lvoor dat games er beter uitzien en draaien. Een 4K resolutie met raytracing (denk daarbij aan ramen die spiegelen en betere lichteffecten) of een hogere framerate is erop mogelijk. Bij de lancering zijn er nog niet heel veel games die bizar indrukwekkend zijn, maar over een jaar tijd zul je games gaan zien die je echt doen verbazen.

Zo lekker snel (Afbeelding: Sony)

De belangrijkste nieuwe techniek die in de PlayStation 5 wordt gebracht, is die van een custom SSD. Deze zorgt ervoor dat de laadtijden in games bizar snel zijn. Je kunt afscheid nemen van games waarbij je soms dertig seconden zit te wachten voordat je met een game aan de slag kunt gaan. Fasttravel in games is daardoor bijna direct en echt een tool die je wilt gebruiken. Even snel een nieuw potje opstarten in je favoriete game gaat nu ook een stuk sneller. Het klinkt als een klein punt, maar in de praktijk is het zoveel fijner om games te spelen.

Wisselen tussen games

Het is ook een stuk fijner om tussen games te wisselen. Het is namelijk mogelijk om games in stand-by te staan terwijl je een andere game speelt. Stel dat je een potje FIFA 21 in de carrière modus speelt. En dan krijg je een appje van een maat om de nieuwe Call of Duty in multiplayer te beleven. Je speelt een uur met hem en dan moet hij gaan. Jij kunt dan direct teruggaan naar FIFA 21 zonder dat je de game opnieuw hoeft op te starten. Als je dus in de 60e minuut in een potje zit, dan ga je gewoon daar direct verder en dat is een behoorlijke gamechanger die de PlayStation 5 brengt.

Astro’s Playroom is een game die je gratis krijgt (Afbeelding: Sony)

Wat ook wel verdomd fijn is aan de PlayStation 5, is dat hij enorm stil is. Voor een groot gedeelte komt dat door de grootte van de spelcomputer, want hij is verre van klein. Maar door die ruimte heeft hij de mogelijkheid om warmte makkelijk af te voeren zonder dat je een ventilator op standje honderd hoeft te hebben. Hij is echt fluisterstil, waardoor jij optimaal van het geluid van de game geniet.

PlayStation 5 controller

Tot slot kent de PlayStation 5 een flinke verbetering met zijn controller. De DualSense-controller is echt een controller die compleet anders aanvoelt. Dat komt door de nieuwe trilling-technieken. Deze zorgen er subtiel voor dat je verschillende veranderingen in de game voelt. De game Astro’s Playroom, die je gratis bij de spelcomputer krijgt, laat dat perfect zien. Wanneer je in de game over het zand loopt, dan voelt dat heel anders dan wanneer je over planken loopt. Ook wordt sommige audio subtiel via de controller verwerkt, waardoor je een gevoel van 3D ervaart.

De fijne controller (Afbeelding: Sony)

Er zijn veel redenen om de PlayStation 5 in huis te halen. Wil je een uitgebreidere review lezen? Check dan hier het stuk van onze collega’s van Want.