Felix Decavel
Felix Decavel Films & Series 18 mrt 2023
Leestijd: 3 minuten

Waarom de grote Oscar-winnaar eigenlijk helemaal niet kon winnen

De onverwachte blockbuster was niet alleen een aangename verrassing in de bioscoop. Everything Everywhere All At Once won meer Academy Awards dan het gehele special effects team leden telde. En bovendien werd alles op een oude iMac gemonteerd. Dit is waarom de gelauwerde film de Oscars eigenlijk nooit had kunnen winnen.

Jonge filmmakers moeten vaak eerst de strepen verdienen met indies. Door aan te tonen dat ze met een laag budget toch creatief kunnen omspringen, bewijzen ze aan Hollywood hun talent, en dat ze een veilige financiƫle investering zijn. We kunnen dus zo goed als besluiten dat de gehele crew van Everything Everywhere All At Once binnenkort met de grootste budgetten zal mogen spelen. Want hoe kan een film bol van de special effects zeven Oscars in de wacht slepen met een team van slechts vijf VFX-artiesten? En dat is niet het enige opmerkelijke aan dit waar huzarenstukje.

Oscar-winnaar gemonteerd op oude iMac

Films als Everything Everywhere All At Once horen eigenlijk geen Oscars te winnen, laat staan de Academy Awards te domineren. Daarmee doelen we niet eens op het absurde plot of de relatief onbekende acteurs op Jamie Lee Curtis na.

Toen alle beelden tegen het begin van maart 2020 waren ingeblikt, moest het echte werk nog beginnen. Maar de plotse coronapandemie maakte het post-productieproces een pak lastiger. Aangezien er echter geen andere optie was, moest de editor wel op zijn oude iMac aan de slag.

Premiere Pro-primeur

ā€œWe gingen de week nadat we in post-productie gingen in lockdown. En we moesten alles op afstand en alleen doenā€, aldus Paul Rogers in een interview aan Inverse. ā€œIk had een 3-jarige peuter zonder kinderopvang terwijl ik Everything Everywhere All At Once op een iMac uit 2017 in mijn woonkamer monteerde. Mijn kinderen renden rond achter mij. Mijn vrouw werkte op haar computer naast me. Het was gekkenwerk. Ik deed kinderopvang tot 13 uur ā€˜s middags en dan monteerde ik de film tot 23 uur ā€˜s nachts.ā€

Daarnaast gebruikte Paul Rogers de software Adobe Premiere Pro. EĆ©n van de beste montage-programmaā€™s, maar zeker niet de industry standard wat grote Hollywoodfilms betreft. En voor alle filmkenners die al op een galopperend paard zitten: Everything Everywhere All At Once is de eerste prent die met Premiere Pro is gemonteerd Ć©n de Oscar voor Beste Film won.

Het is overigens niet de eerste keer dat verouderde soft- of hardware tot een felbegeerd gouden beeldje leidt. Parasite werd gemonteerd op een tien jaar oude versie van Final Cut Pro. Alleen had de Oscar-winnaar uit 2020 natuurlijk veel minder special effects nodig dan een spectaculaire sciencefictionfilm.

ā€˜500 VFX-shots door vijf kerels in hun slaapkamerā€™

Het gebruik van Premiere Pro is dan ook niet de enige overwinning voor Adobe. Ook het VFX-programma After Effects deelt in de bloemetjes. Normaal gesproken huren blockbuster-studioā€™s hele legers aan VFX-artiesten in die met onwijs dure programmaā€™s de meest bombastische effecten creĆ«ren. Niet zo met Everything Everywhere All At Once.

ā€œWe wilden de magie vieren van het monteren, van iets dat knallend en anders kan zijn. Onze inspiratie gaat terug naar een van de eerste sciencefictionfilms ooit, A Trip to The Moon. Ze gooiden gewoon twee beelden op elkaar, waaraan ze dan rook toevoegdenā€, verklaarden regisseurs Daniel Kwan en Daniel Scheinert aan Wired. ā€œDat deden wij ook. Alleen konden we vals spelen, omdat we After Effects hebben, dat is het enige verschil. De vijfhonderd VFX-shots in de film zijn door vijf jongens in hun slaapkamers gemaakt tijdens de pandemie.ā€

Om een voorbeeld te schetsen van de vindingrijkheid waarmee Everything Everywhere All At Once zeven Oscars won: de scĆØnes waarin de protagoniste door verschillende multiversa reist op weg naar een van haar parallelle levens. Gemaakt met shots die de regisseurs zelf namen, al wandelend in New York met een 4K GoPro. En Michelle Yeoh? De actrice moest in een geveinsde slow motion alles uitbeelden, terwijl ze in een kruiwagen door een kantoor werd geduwd. Een bladblazer zorgde dan weer voor de gewenste wapperende haren.

Heb je de Oscars gemist? Bekijk de meest stijlvolle jurken en pakken van deze editie. Of, check ook waarom deze gigantische blockbuster nu nooit meer gemaakt zou worden.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.