‘Vrouwen horen in de keuken’, durft Burger King op Vrouwendag te tweeten
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.manners.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F03%2Faudrey-hepburn-vrouen-keuken-internationale-vrouwendag-2021-burger-king.jpg)
Het is vandaag Internationale Vrouwendag 2021. Op deze dag staan mensen wereldwijd stil bij de rechten van vrouwen. Die flauwe grap over het aanrecht maakt gelukkig niemand meer, maar Burger King durft het nog aan om het randje op te zoeken: ‘Vrouwen horen in de keuken’. Scroll naar beneden om je mening te geven in de poll.
Heel de wereld post vandaag keurige teksten over women empowerment en de viering van de vrouw. Van bikini-modellen tot acteurs; iedereen doet mee en past erg op zijn woorden. Tegenwoordig word je nou eenmaal snel op de vingers getikt.
Burger King en Internationale Vrouwendag
Burger King UK is op zijn beurt niet bang tijdens Internationale Vrouwendag 2021. ‘Vrouwen horen in de keuken’, aldus het bedrijf op Twitter. Direct gevolgd door een andere tweet met de achterliggende boodschap: “Als ze dat willen, uiteraard. Toch is slechts 20 procent van alle chef-koks vrouw. Wij hebben een missie om de genderverhouding in de restaurantbranche te veranderen, door vrouwelijke werknemers de kans te geven een culinaire carrière na te streven.”
Women belong in the kitchen.
— Burger King (@BurgerKingUK) March 8, 2021
If they want to, of course. Yet only 20% of chefs are women. We're on a mission to change the gender ratio in the restaurant industry by empowering female employees with the opportunity to pursue a culinary career. #IWD
— Burger King (@BurgerKingUK) March 8, 2021
We are proud to be launching a new scholarship programme which will help female Burger King employees pursue their culinary dreams!
— Burger King (@BurgerKingUK) March 8, 2021
Oké, bonuspunten voor de moed, vooral in deze soms wat overgevoelige tijd. Of dit de juiste manier is om een statement naar buiten te brengen tijdens Internationale Vrouwendag is alleen de vraag. Zo gaat de tweet al hard rond in app-groepen, en dan zonder de achterliggende boodschap. Ook wordt de eerste tweet, zonder nuance, massaal geretweet.
Vrouwen horen in de keuken?! Twitter reageert
Je voelde hem al een beetje aankomen. Niet iedereen is enthousiast over het statement. Veel mensen hebben de achterliggende boodschap niet gelezen, anderen zijn gewoon verbouwereerd. Feit is dat er massaal wordt gereageerd en dat de marketingafdeling van Burger King UK het tijdens Internationale Vrouwendag 2021 drukker heeft dan ooit.
To bring attention to the huge lack of female representation in the restaurant industry? Yeah we think it's a good idea, that's why we’ve created a scholarship to help give more of our female employees the chance to pursue a culinary career.
— Burger King (@BurgerKingUK) March 8, 2021
We think it's weird that women make up only 20% of chefs in the UK restaurant industry. That's why we’ve created a scholarship to help give more of our female employees the chance to pursue a culinary career.
— Burger King (@BurgerKingUK) March 8, 2021
What belongs in the trash is lack of female representation in our industry, that's why we've created a scholarship to do something about it.
— Burger King (@BurgerKingUK) March 8, 2021
screenshotting that one pic.twitter.com/8lbUlrVQUe
— Sharkestry😼 (@Geckocialist) March 8, 2021
Poll
Wat vind jij van de campagne van Burger King tijdens Internationale Vrouwendag? Geef je mening in de poll.
Zo maak je thuis een Whopper en andere beroemde fastfood-burgers