Frank Reinbergen
Frank Reinbergen Auto's & Motoren 21 feb 2020
Leestijd: 2 minuten

Tweedehands Seat Ibiza kopen? Dit is waar je op moet letten

In 2008 kwam Seat alweer met de vierde generatie van de succesvolle Ibiza op de markt. Wie op zoek is naar een tweedehands Ibiza heeft veel keuze. Zo heb je de keuze uit drie of vijfdeurs, hatchback of station en drie verschillende uitvoeringen. De Ibiza Reference, Style en Sport. Voor de echte sportieve rijder was er ook een Cupra uitvoering met minimaal 180pk. Genoeg keuze dus, maar waar moet je eigenlijk op letten bij aanschaf van een tweedehands Seat Ibiza?

Seat Ibiza

De vierde generatie Ibiza is vanaf 2010 beschikbaar als station variant en het model kreeg in zowel 2012 als 2015 een facelift. Bij de laatste facelift kreeg de Ibiza veel techniek van de Seat Leon, zijn grotere broer. Onder andere het interieur is in beide faceliften flink aangepakt. Het model is met name dankzij de goed prijs-kwaliteit verhouding erg gewild. De Seat Ibiza werd op hetzelfde platform gebouwd als de Skoda Fabia en de Volkswagen Polo.

Aandrijflijn

Je hebt als Ibiza-rijder keuze uit benzine en dieselmotoren. De benzinemotoren beginnen met 60pk uit de 1.2 driecilinder en dit loopt op tot een stevige 192pk in de dikste 1.8 liter Cupra versie. Deze heeft naast een krachtige motor ook een sportonderstel in combinatie met sportieve bumpers. Dieselmotoren beginnen vanaf 80pk in de 1.4 TDI en dit loopt op tot 143pk in de 2.0 TDI. Bijna alle tweedehands Seat Ibiza’s zijn handgeschakeld uitgevoerd.

De Cupra-versie (Afbeelding: Seat-Mediacenter)

Aandachtspunten

Mocht je op zoek zijn naar een Seat Ibiza ga dan goed proefrijden. Let bij het proefrijden op opvallende geluiden en controleer of de Ibiza soepel rijdt. Zo kan het zijn dat je bijgeluiden van de stuurbekrachtiging hoort als je het stuur volledig naar links of rechts draait. Controleer verder alle elektronica. De motoren voor de elektrische ramen zijn bijvoorbeeld een zwakke plek van de Ibiza.

Wat serieuzere problemen vinden we soms onder de motorkap. De beruchte TSI-motoren van de Volkswagen Group lusten wel een slokje olie en de Ibiza is daarbij geen uitzondering. Het pijlen van de olie zo nu en dan kan geen kwaad. Controleer ook de distributieketting. Deze mag geen speling hebben want een opgerekte distributieketting kan grote motorschade opleveren.

Tot slot zijn de veren aan de voorzijde een zwak punt in de Seat Ibiza en hebben de goedkopere uitvoeringen soms zwakke raamrubbers. Het resultaat van de slechte raamrubbers is veel windgeruis. Dat is door vervanging van de rubbers gelukkig makkelijk op te lossen. De Ibiza heeft wat aandachtspunten maar is verder wel een betrouwbare en degelijke auto.

Seat Ibiza
(afbeelding: Seat-Mediacenter)

Aanschaf Seat Ibiza

Je rijdt al vanaf een paar duizend euro in een Seat Ibiza. Ben je op zoek naar een net exemplaar van na de eerste facelift en met weinig kilometers? Dat gaat je dan ongeveer 8 duizend euro kosten. Je krijgt daarvoor een auto terug met een fris uiterlijk, goede rijeigenschappen en in de station variant ook nog eens veel ruimte. Voor de echte sportieve rijder heeft Seat de Cupra-versie ontworpen. Een nette versie van deze snelle Ibiza kost een kleine 15.000 euro.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.