Noah Korevaar
Noah Korevaar | LinkedIn Life 17 jun 2021

Tony’s Chocolonely en Brewdog lanceren absurd milkshake-biertje

Tony’s Chocolonely en BrewDog hebben een wel heel bijzonder biertje gelanceerd: een een witte chocolade en frambozenmilkshake IPA (5,7%).

Chocolademerken blijven elkaar overtreffen met de meest exotische nieuwe smaken. Je moet toch iets doen om op te vallen in het supermarktschap.

Tony’s Hopolonely

Tony’s Chocolonely spant de kroon met een deze week aangekondigde samenwerking. Het merk komt namelijk niet met een nieuwe chocoladereep, maar met… bier.

Het Nederlandse bedrijf is namelijk samen gaan werken met het Schotse BrewDog. Het resultaat is de Tony’s Hopolonely, een woordspeling waarvoor de twee merken al een pluim verdienen.

Witte chocolade en frambozenmilkshake

Het gaat om een biertje, een IPA (5,7%). De smaak is op zijn zachtst gezegd bijzonder: witte chocolade en frambozenmilkshake. Wij kunnen ons daar net zo min een voorstelling bij maken als jij. Helaas hebben we de IPA ook nog niet kunnen proeven, maar intrigerend is het zeker.

Overigens is het niet de eerste keer dat Tony’s Chocolonely in de biermarkt springt. Eerder werkten ze al samen met de Amsterdamse Brouwerij de Parel een chocolade-stoutbiertje te ontwikkelen.

Tony’s Chocolonely en Brewdog maken een witte chocolade en frambozenmilkshake IPA
🍺 (Afbeelding: BrewDog)

Drinken voor het goede doel

Het doel met de nieuwe Tony’s Hopolonely is niet enkel om een hoop marketingpunten te scoren. Voor elk verkochte biertje doneert BrewDog een bedrag aan de Cocolonely Foundation en worden de cacao-communities in West-Afrika gesteund.

Een ludieke actie voor het goede doel. Lees: jij kunt zonder schaamte tijdens het voetbal kijken nog een extra biertje drinken. Je doet het immers voor het goede doel!

Dan nog even terug naar de smaak. Want hoe smaakt een witte chocolade en frambozenmilkshake-biertje? Als je de witte framboos en knettersuiker-reep van Tony’s kent, dan kom je al aardig in de buurt. Die smaak is namelijk de basis voor de IPA.

Misselijkmakend creatief?

Denk aan zoete, frisse frambozen en extra romige witte chocolade. Een milkshake, maar dan in biervorm. Afhankelijk van hoe je ernaar kijkt klinkt dat heerlijk of juist misselijkmakend. Creatief is het in ieder geval.

Dat zag ook James Watt, medeoprichter van BrewDog, in: “Het was een no-brainer dat we van één van Tony’s chocoladerepen een bier zouden maken. Na meerdere proeverijen (iemand moet ’t doen) dachten we dat het origineel zou zijn om niet een donker bier te maken, maar juist een recept te ontwikkelen dat grenzen verlegt. Zo kwamen we uiteindelijk uit op de witte chocolade en frambozen milkshake IPA. ”

Tompouce

Helder verhaal. Je kunt de in beperkte oplage verkrijgbare Tony’s Hopolonely nu online scoren in de webshop van BrewDog. De puristen moeten maar even de andere kant opkijken, maar wat ons betreft is dit ook na HEMA’s tompouce-biertje het begin van een creatieve traditie aan absurde biertjes.

Komen er advertenties op Disney+? CEO schept duidelijkheid

Reageer op artikel:
Tony’s Chocolonely en Brewdog lanceren absurd milkshake-biertje
Sluiten