Alrik de Jong
Alrik de Jong Stijl 16 nov 2022
Leestijd: 2 minuten

Rechtszaak en ‘nepactie’ Nike leiden tot slinkse maatregel StockX

StockX verwijdert de Verified Authentic-tag van sneakers en andere items. De reseller verkocht onder meer producten van Nike met deze ‘valse aanduiding’. Een rechtszaak en andere acties van ‘s werelds grootste sportmerk lijken effect te hebben gesorteerd.

Als je veel met sneakers bezig bent, dan ken je StockX. Zo niet: het is een van de bekendste resellers wereldwijd. Kort gezegd kopen ze groot in, vooral sneakers, om (uitverkochte) producten uiteindelijk veel duurder door te verkopen. Dat is een beperkte uitleg van het grote platform.

StockX verwijdert groene Verified Authentic-tag

De website is een walhalla voor sneakerfreaks, maar een doorn in het oog voor sommige modemerken. StockX zou een onbetrouwbaar authenticatieproces hanteren. De rechtszaak van Nike loopt nog, maar ondertussen heeft de reseller stilzwijgend de groene Verified Authentic-tag verwijderd van producten.

Dat lijkt een nobele maatregel van StockX, maar in plaats van de groene Verified Authentic-tag is er nu een StockX Verified-tag. Een naamwijziging die subtiel is, maar ongetwijfeld meer speelruimte biedt voor onnauwkeurigheden. “Verificatie is het nieuwe authenticeren, maar onze totaalaanpak blijft ongewijzigd. Hoewel productauthenticiteit de kern blijft van onze analyse, is ons verificatieproces een betere weerspiegeling van onze bredere propositie die we klanten bieden door alle producten die op StockX worden verkocht te beoordelen”, aldus het bedrijf in een verklaring.

StockX laat weten dat het in de eerste negen maanden van 2022 meer dan 35 miljoen producten heeft beoordeeld en meer dan 240.000 producten met een totaalwaarde van meer dan 70 miljoen dollar heeft afgewezen. De belangrijkste genoemde redenen zijn fabricagefouten (24%) en beschadigde dozen (20%), terwijl vervalsingen verantwoordelijk zijn voor 14% van de afwijzingen.

Rechtszaak en ‘nepactie’ van Nike

Toch loopt er nog altijd een rechtszaak van Nike. Dat begon met een aanklacht tegen crypto-sneakers, maar daarnaast claimt Nike ook dat StockX nog altijd onechte producten verkoopt met tags die het tegendeel beweren. Zo kocht het sportmerk onlangs zelf nep-sneakers bij StockX om dit aan te tonen.

Na deze ‘nepactie’ van Nike werd het gekissebis persoonlijk. Lees in dit Manners-artikel over de hoed en de rand. De rechtszaak wacht nog op een uitspraak.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.