Noah Korevaar
Noah Korevaar Films & Series 12 mrt 2024
Leestijd: 5 minuten

Game of Thrones-cast terug in duurste Netflix-serie ooit: de eerste reviews

Binnenkort komt Ă©Ă©n van de duurste en meest ambitieuze Netflix Originals aller tijden uit: 3 Body Problem, van het beruchte duo achter Game of Thrones. De eerste reviews van de langverwachte sciencefiction-serie zijn op het internet verschenen. Herpakken de showrunners zich of slaat Netflix een peperdure flater?

Er zijn vele boeken, animatieseries en andere verhalen die ‘on-adapteerbaar’ genoemd worden in Hollywood. Soms blijkt het alsnog te kunnen, zoals in het geval van de geliefde animatieserie Avatar: The Last Airbender. Na de beruchte live-action-verfilming van M. Night Shyamalan uit 2010 leek de conclusie duidelijk; van Aang en co. kun je beter afblijven. Des te groter was de verbazing toen Netflix de serie-adaptatie van dit jaar lanceerde. De show is verre van perfect, maar reviews waren op zijn minst positief en soms zelfs lyrisch.

Instant sciencefiction-klassieker

Binnenkort gaat Netflix voor een ander geprezen verhaal dat onmogelijk om te adapteren lijkt: de Remembrance of Earth’s Past-trilogie van de Chinese schrijver Liu Cixin. Een reeks complexe sciencefiction-boeken die continu opduikt in lijstjes met de beste sciencefiction-boeken aller tijden. Ja: Cixin wordt in het rijtje van Asimov, Arthur C. Clarke en andere giganten uit het genre geschaard. Zijn duizelingwekkende epos wordt dan ook een instant klassieker genoemd.

3-Body-problem-Netflix
Netflix

De trilogie verkent de gevolgen van het eerste contact van de mensheid met een geavanceerde buitenaardse beschaving. Het verhaal strekt zich uit van de tumultueuze jaren van de Chinese Culturele Revolutie tot de verre toekomst en omvat een breed scala aan wetenschappelijke, politieke en filosofische thema’s. Cixin duikt in de ethische dilemma’s van interstellaire communicatie, de strategische implicaties van een alien-invasie en de verstrekkende gevolgen van menselijke beslissingen op kosmische schaal. Ambitieus en complex spul, dus.

Netflix schakelt Game of Thrones-duo (en cast) in

Waar de zestigjarige schrijver daar in duizenden pagina’s uitgebreid de ruimte voor heeft, gaat Netflix het dus in serievorm proberen. Daarvoor heeft de streamingdienst niet de minste namen ingeschakeld. 3 Body Problem, zoals de show gaat heten, komt namelijk uit de koker van David Benioff en D.B. Weiss. Ja, de mannen die zowel het beste als het slechtste van Game of Thrones afleverden als showrunners. Het leek er even op dat ze na die show aan de slag zouden gaan met Star Wars, maar daar kwam uiteindelijk niets van terecht. Nu zetten ze dus alsnog een grootschalig scifi-avontuur op poten.

Op 21 maart komt de resulterende show uit op Netflix, met een cast waarin naast bekende namen als Benedict Wong ook een aantal Game of Thrones-veteranen spelen. Onder anderen John Bradley, Liam Cunningham en Jonathan Pryce kwamen al voorbij in de eerste officiĂ«le beelden. Met een budget van zo’n 20 miljoen dollar per aflevering is het in Ă©Ă©n klap een van de duurste Netflix Originals aller tijden. Benioff en Weiss hebben dus voor de ambitieuze productie ook een bijpassend ambitieuze zak geld gekregen. Maar levert dat ook een degelijke adaptatie op?

Eerste reviews 3 Body Problem

Pas over twee weken kunnen we daar zelf conclusies over trekken, maar journalisten hebben al de kans gekregen om de sciencefiction-serie te checken. De Netflix Original ging in premiĂšre tijden het SXSW-festival, in Austin. Dat heeft vooralsnog 23 op Rotten Tomatoes verzamelde recensies van aanwezige critici op.

Het resultaat is een score die je eigenlijk zowel geen goed als slecht nieuws kunt noemen: 75 procent. Dat betekent dat 75 procent van de reviews van journalisten positief is. Op IMDb krijgt de show na 226 beoordelingen een prima maar niet spetterende 7.1.

‘Inventief stukje sciencefiction’

Gezien de complexe karakter van Cixins boeken zou je die scores gerust een meevaller kunnen noemen. Zeker na de belabberde laatste paar seizoenen van Game of Thrones hadden veel fans bovendien nou niet bepaald veel vertrouwen in Benioff en Weiss. Collider is bijvoorbeeld razend enthousiast: “Benioff, Weiss en Woo herinneren ons er in 3 Body Problem aan hoe goed een adaptatie kan zijn als het goed wordt gedaan – en misschien zijn ze zojuist gestuit op Netflix’ volgende meesterwerk.”

“Ondanks wat onhandig neergezette personages is de serie een ambitieus en inventief stuk sciencefiction,” concludeert Slant Magazine. Daarnaast merkt Polygon op dat je duidelijk merkt dat Netflix de portemonnee heeft getrokken: “Het helpt echt dat Netflix niet heeft beknibbeld op 3 Body Problem, dat ondanks zijn focus karakterdrama groots uitpakt als het groots moet uitpakken.”

Wetenschap gaat verloren

De critici die niet echt over de Original te spreken zijn, vallen bijna allemaal over hoe de adaptatie de wetenschap uit de originele boeken neerzet. Inverse: “3 Body Problem beweegt zich in een snel, vaak razend snel tempo om een gevoel van spektakel en ontzag over te brengen. Maar daarbij wordt datgene opgeofferd wat Three-Body in de eerste plaats zo bijzonder maakte: de wetenschap.” Een klacht die ook in verder positieve reviews vaak voorbij komt.

3-Body-problem-Netflix
Yang Hewen als Bai Mulin en Zine Tseng als Young Ye Wenjie in episode 101 van 3 Body Problem Netflix

Al met al is het nog net te vroeg om een overkoepelende conclusie te trekken, gezien Rotten Tomatoes nog maar 21 recensies heeft kunnen verzamelen. De voorlopige indruk lijkt in de context van de reputatie van Benioff en Weiss echter positief te zijn: 3 Body Problem is absoluut geen trainwreck.

Releasedatum en Chinees alternatief

Met dat vertrekpunt kunnen we af gaan tellen tot 21 maart, want vanaf dan zijn alle acht afleveringen van de sciencefiction-serie op Netflix te streamen. En ach, anders hebben we altijd nog de vorig jaar uitgekomen Chinese adaptatie van de boekenreeks, die een 7.6 scoort op IMDb.

Check in de tussentijd ook de peperdure nieuwe topserie van Disney+, die een ijzersterke 99 procent op Rotten scoort. In de Game of Thrones-stemming gekomen? Check dan deze heerlijke documentaire over de serie.