Alrik de Jong
Alrik de Jong Auto's & Motoren 23 sep 2021
Leestijd: 2 minuten

Elon Musk eist herziening Trump-regels voor milieu én Tesla-kas

Elon Musk wil dat de versoepelingen van Donald Trump op het gebied van klimaat veel sneller worden teruggedraaid dan nu het geval is. Daarom zet het hij met Tesla druk op de Amerikaanse overheid. Doel: hogere boetes voor autofabrikanten met voertuigen die te veel brandstof gebruiken.

In 2017 probeerde Elon Musk via de officiële weg Donald Trump over te halen om meer aan het klimaat te doen. “Het was de moeite waard, ik heb mijn best gedaan”, zei hij daarover in een interview met de Recode Decode-podcast. We weten allemaal hoe het uiteindelijk gelopen is, en nu moet de schade achteraf hersteld worden.

Tesla dringt aan op boetes en strengere regels

Tesla wil dat Amerikaanse autofabrikanten snel hogere boetes gaan betalen als hun voertuigen te veel brandstof verbruiken. Het bedrijf van Elon Musk zet de regering van Joe Biden onder druk om door oud-president Donald Trump versoepelde regels weer strenger te maken. Het is de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s natuurlijk ook niet alleen om het milieu te doen. Het nieuwe beleid zou Tesla veel geld opleveren en concurrenten in hun portemonnee raken.

De auto’s van Tesla zijn elektrisch en verbruiken geen brandstof. Daardoor kan het concern van Elon Musk rechten aan andere bedrijven verkopen. Zo kunnen andere autobouwers het gemiddelde benzineverbruik van hun voertuigen naar beneden bijstellen en boetes verminderen. Het verkopen van die rechten levert door de huidige relatief soepele regels minder op, aldus Tesla. Andere autofabrikanten hebben al gezegd dat een verhoging van de boetes hun jaarlijks minstens 1 miljard dollar zou kosten aan boetes en inkoopkosten van de rechten.

Elon Musk plukt gretig de vruchten, ook in Europa

De Europese Commissie heeft sinds vorig jaar ook regels waardoor de gemiddelde uitstoot van alle nieuwe auto’s van een fabrikant onder een bepaalde grens moet liggen. Voor bijvoorbeeld de Volkswagen-merken was de eis afgelopen jaar ruim 99 gram CO2 per kilometer. Die norm werd gemiddeld met 0,5 gram overschreden. Dat leverde het bedrijf een boete op van vermoedelijk meer dan 100 miljoen euro. Tesla had in Europa een deal met Fiat-Chrysler en verdiende daardoor ook in Europa aan de uitstootregels.

Hoe het nu met Donald Trump is? Nou, Europese leiders beginnen hem zowaar te missen.

Manners / ANP

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.