Coen Grutters
Coen Grutters Auto's & Motoren 6 apr 2023
Leestijd: 2 minuten

Maak van je oldtimer een elektrische auto met deze conversiekit

Wil je er zeker van zijn dat je voor altijd door kunt rijden met je oldtimer? Dan is deze conversiekit iets voor jou. Daarmee bouw je je klassieker om tot elektrische auto.

Het Britse Electrogenic biedt de kit aan. “Wij creëren schone, groene, klassieke voertuigen met alle voordelen van deze eeuw”, stelt het bedrijf. Op dit moment maakt het bedrijf conversiekits voor de Porsche 911 (G-serie en 964), de Jaguar E-type en verschillende Land Rover Defenders.

Klassiekers omgebouwd tot elektrische auto

Buiten deze modellen heeft Electrogenic ook al een aantal andere auto’s geëlektrificeerd. Zo zijn onder meer een Citroën DS, Porsche 356 en Volkswagen Kever omgetoverd tot elektrische auto. Daarbij moeten de verbrandingsmotoren niet alleen vervangen worden voor elektromotoren, ook moet door het gewicht van de accu’s het onderstel en de remmerij aangepakt worden.

Heel trots zetten de Britten de specificaties voor en na de make-over naast elkaar. De versies met verbrandingsmotor delven daarbij uiteraard het onderspit. In het geval van de Vokswagen Kever is de 0 tot 100-tijd teruggebracht van 27 seconden naar 7,5 seconden. De topsnelheid klimt van 104 naar meer dan 160 kilometer per uur.

Elektrische auto conversiekit ombouw oldtimer klassieker 2.jpg
De elektromotor achterin een Volkswagen Kever. (Afbeelding: Electrogenics)

Ook staat erbij dat de CO2-uitstoot wordt teruggebracht van 0,26 gram per kilometer, naar 0 gram per kilometer. Dat de elektrische auto opgeladen moet worden met energie, die ergens anders opgewekt wordt, wordt gemakshalve achterwege gelaten door het bedrijf.

Geen mooi geluid, maar herrie

Sowieso valt op hoe de carrosseriebouwer bedachtzaam met zijn woorden omgaat. Zo staat bij de frequently asked questions de volgende vraag: Wat verliest mijn oldtimer tijdens de conversie naar elektrische auto? ‘Only its engine and fuel tank. Plus the noise, oil and unreliability’, antwoordt Electrogenic.

Deze reactie hebben we niet vertaald, omdat het een opvallend antwoord is. Het bedrijf omschrijft het geluid van de oldtimers, wat voor veel puristen juist onvervangbaar en zelfs heilig is, niet als sound, maar als noise. Een omschrijving met een wat negatievere connotatie. Herrie dus.

Hoeveel kost het om je oldtimer om te bouwen naar EV?

Nog altijd voornemens je geliefde klassieker om te bouwen tot elektrische auto? Dan zul je wel diepe zakken moeten hebben. De prijs van een conversiekit staat op de website van Electrogenic niet aangegeven. Dit is dan ook typisch een gevalletje, als je om de prijs moet vragen, kan je het niet betalen.

Om de nieuwsgierigen onder ons toch wat voldoening te geven, proberen we een indicatie te geven. Bekend is dat een conversie naar elektrische auto, ook bij andere ombouwbedrijven, prijzig is. Electrogenics maakte vorig jaar bekend een kit voor de Land Rover Defender op de markt te willen brengen die omgerekend ‘slechts’ 28.500 euro moet kosten. Een koopje vergeleken met wat een EV-conversiekit normaalgesproken kost.

Goedkopere elektrische auto als occasion

De website Uncrate meldt dat de conversiekit voor de Porsche 911 zo’n 110.000 euro kost. Voor dat geld is deze Porsche 911 restomod mét brullende zescilinder ook binnen handbereik. Bovendien zijn er veel goedkopere EV’s op de tweedehandsmarkt te vinden.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Echte verhalen regelrecht in je mailbox.

Reageer op artikel:
Maak van je oldtimer een elektrische auto met deze conversiekit
Sluiten