Alrik de Jong
Alrik de Jong Films & Series 23 nov 2021
Leestijd: 2 minuten

Duurste Netflix-film ooit blijkt ook de best scorende

Als je de nummer een en twee van de lijst met best betaalde acteurs in Hollywood in je cast hebt, dan krijg je al snel de duurste Netflix-film ooit. Maar zoals men zaait, zal men oogsten. Red Notice – met Dwayne Johnson, Ryan Reynolds en Gal Gadot – is de best scorende film na één week.

Netflix deelt tegenwoordig veel meer data dan vroeger, via deze website. Een belangrijke graadmeter voor de streamingdienst is het aantal kijkuren, waarop het succes van een film of serie gemeten wordt. Zo hebben mensen wereldwijd in totaal 2,1 miljard uren, dat gelijk staat aan 239.700 jaren, maar Squid Game gekeken. Maar goed, dat is dan ook de best bekeken serie ooit.

Duurste Netflix-film blijkt best scorende

Zoveel minuten gaat een film natuurlijk nooit halen, maar Red Notice genereerde in een week tijd wel meer kijkminuten dan iedere andere Netflix Original-film. In totaal is er in de eerste week meer dan 148 miljoen uren gekeken naar de actiekomedie. Een record. Ook na de eerste dag werd er al een record gebroken.

Met een geschat budget van zo’n 200.000 euro is Red Notice de duurste Netflix-film ooit gemaakt. Maar het is toch wel opmerkelijk dat juist deze blockbuster de best scorende film ooit is na de eerste week.

Red Notice de grond ingeschreven

Alles aan Red Notice voelt als een blockbuster uit een ander tijdperk. Flauwe humor, absurd plot, heel veel actie en een cast die net even too much is. Recensenten hebben de film de grond in geschreven. “Slecht voor Hollywood, en waarschijnlijk ook slecht voor de mensheid”, schreef Paste Magazine bijvoorbeeld.

De duurste Netflix-film ooit is kort samengevat een glimmende en vooral overbodige actiekomedie, die je normaal gesproken alleen in de bioscoop wil zien. Ergens in de zomermaanden, als er geen andere opties zijn. Ook Red Notice verscheen kort in de bioscoop, zij het november. Oorspronkelijk was de productie met Dwayne Johnson, Ryan Reynolds en Gal Gadot bedoeld als grote bioscoophit voor Universal, maar gezien het stagnerende productieschema zag de filmstudio daarvan af.

Marketing wint

Uiteindelijk won Netflix de biedingsoorlog die daarop volgde. De streamingdienst kon zich committeren aan het blockbuster-budget en de forse sterrensalarissen. De enorme omvang van het abonneebestand van Netflix – inmiddels 214 miljoen wereldwijd – zorgde ervoor dat miljoenen mensen massaal werden gebombardeerd met de eerste beelden uit de film na het openen van hun account. Bovendien had Red Notice maar een heel korte looptijd in de bioscopen, maar de marketing was zo goed als puur gericht op streaming.

Dat de duurste film ook de best scorende is, betekent niet dat het ook de beste is. Verre van zelfs. Het is de marketing in combinatie met het almaar groeiende abonneeaantal dat hier wint.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.