Alrik de Jong
Alrik de Jong Films & Series 1 feb 2024
Leestijd: 2 minuten

Debuutfilm Dua Lipa totaal gefileerd, ondanks cast vol A-sterren

Dua Lipa is met een eerste grote rol te zien in de bioscoop, te midden van een cast vol sterren. Maar is de film, waarvan we op voorhand veel verwachtten, een beetje te pruimen? Nou, laten we het zo zeggen: je mist niets verheffends als je Argylle skipt.

De Brits-Albanese zangeres won Grammy’s, verkoopt wereldwijde tours binnen een paar minuten uit en heeft 88,5 miljoen volgers op Instagram. ‘Die moeten we erbij hebben’, zullen Matthew Vaughn en Universal Studios hebben gedacht. Op zich geen gekke gedachte, en Dua Lipa is ook zeker niet de hoofdschuldige van het algehele inhoudelijke falen. Maar je had deze ster een succesvoller filmdebuut gegund.

Argylle nu in de bioscoop

Argylle is een spionagekomedie uit het verknipte brein van Matthew Vaughn, vooral bekend van de Kingsman-franchise en Snatch. Je volgt de wereldreizen van een superspion, het titelpersonage, door de Verenigde Staten, Londen en andere exotische locaties. Centraal staat ook een spionageromanschrijfster, die in het vizier ligt van een criminele organisatie, omdat haar boeken de toekomst te veel zouden voorspellen. Dua Lipa speelt de gouden verleidster LaGrange, die het hoofd van het hoofdpersonage op hol doet slaan.

Hollywood-ster Henry Cavill (Superman, The Witcher, et cetera) speelt de rol van Aubrey Argylle. Verder vertolken ook naast Dua Lipa ook Bryce Dallas Howard (Jurassic World als actrice, regisseur van verschillende Star Wars-series), Bryan Cranston (Breaking Bad) Catherine O’Hara (Home Alone) en Samuel L. Jackson grote rollen. What could possibly go wrong?

Filmcritici over eerste film Dua Lipa

Nou, toch wel heel veel, als we de eerste reacties mogen geloven. Op Rotten Tomatoes scoort de film een bedroevende 38%. “Als je op zoek bent naar een film die op zijn minst zijn eigen interne logica volgt, dan zelfs is Argylle het niet. De film is een gedrocht”, schrijft de vileine Wen Lei Ma van PerthNow. Een ander kritiekpunt is dat er veel te veel lelijke en onnodige CGI wordt gebruikt.

dua lipa, argylle, eerste beelden, film 2024, henry cavill, cast
(Afbeelding: Universal Pictures)

Mocht je al een kaartje voor de bios hebben, niet getreurd: er is ook een enkele positieve review te vinden. “De nieuwste variant van Matthew Vaughn op het spionagegenre is een leuke ervaring, ondanks problemen met de karakterontwikkeling en het overspannen verhaal”, aldus Molly Freeman van Screenrant. Nou, veel plezier dan maar.

Barbie

Klopt, eigenlijk is Barbie de debuutfilm van Dua Lipa. Maar daarin is ze slechts 30 seconden te zien en spreekt ze in totaal 16 woorden, dus die tellen we even niet mee.