Controversieel succes: Disney-CEO reageert op prijsstijging Disney+

Het is ondertussen bijna drie maanden geleden dat Disney+ twee euro duurder werd. Een zet waar de streamingdienst allesbehalve spijt van heeft, zo blijkt nu.

We stonden bijna te juichen toen bekend werd dat Amazon Prime Video in Nederland slechts 2,99 euro zou gaan kosten.

Disney+ troeft Netflix af

Ook Disney+ was met een prijskaartje van ‘slechts’ 6,99 euro een welkom contrast ten opzichte van Netflix.

Een dienst waar je met meerdere schermen en 4K al snel minimaal 13,99 euro kwijt bent. Maar ja, voor hoe lang nog? Ooit was Netflix ook een stuk goedkoper.

De strategie van Amazon en Disney lijkt duidelijk: snel met een lagere prijs marktaandeel veroveren, en vervolgens de abonnementsprijzen omhoog gooien om zo meer geld per abonnee binnen te harken.

Eerste prijsstijging

Sterker nog, Disney+ heeft amper een jaar na de lancering in Nederland al de eerste prijsstijging achter de rug. Sinds afgelopen februari betaal je 8,99 euro in plaats van 6,99 euro per maand voor toegang tot de streamingdienst.

Ja, daar krijg je Star voor terug als berg aan extra films en series. Een flink aanbod en daarmee een mooi excuus voor de hogere prijs, maar op dit tempo betalen we straks ook voor Disney+ meer dan tien euro.

Disney+ wordt duurder en deze series en films krijg je daarvoor terug

CEO Bob Chapek licht toe

Iets waar lang niet elke consument blij mee was en is. De kersverse Disney-CEO Bob Chapek is onlangs tijdens de Investor Day-presentatie van het bedrijf op die zorgen in gegaan.

Volgens de 60-jarige CEO is Disney+ bestendig tegen de churn die aandeelhouders verwachten. De churn rate geeft weer hoeveel consumenten vertrekken. In het geval van de streamingdienst hebben we het dan dus over hoeveel consumenten afhaken, hun abonnement opzeggen.

Aandeelhouders van Disney waren bang dat een prijsstijging ervoor zou zorgen dat veel consumenten inderdaad hun abonnement op zouden zeggen, en weer naar Netflix zouden vertrekken. Het bedrijf moet überhaupt al blij zijn met de snel verworven marktpositie en niet te gretig zijn, zo beargumenteerden zij.

disney plus, bob chapek, duurder, star, streamingdienst
De kersverse CEO Bob Chapek (Afbeelding: AFP)

Zeer tevreden

Chapek maakt zich niet zo’n zorgen, en is zelfs zeer tevreden met de resultaten:

“Dit waren natuurlijk onze eerste prijsstijgingen sinds de lancering, maar we zijn erg blij met hoe de markt op beide reageerde – in Europa, het Midden-Oosten en Afrika hebben we zelfs Star toe kunnen voegen” begon hij.

Die extra content heeft blijkbaar meer opgeleverd dan dat de prijsstijging aan negatieve impact opleverde.

“We hebben een verbetering gezien in ons verloop. Dus we lijken redelijk veerkrachtig te zijn tegen die prijsstijgingen, en daardoor denk ik dat we ook richting de toekomst relatief optimistisch kunnen zijn dat we nog steeds een geweldige prijs-kwaliteitverhouding over de hele wereld bieden voor Disney +. ”

Verhalenvertellers

Chapek gaf vorig jaar al aan dat hij heilig geloof in het product. Toen benadrukte hij al dat de toestroom van Star Wars-content en Marvel-shows zou helpen de waarde van Disney + te illustreren.

“Hoewel ik wou dat we hiervoor samen konden zijn, denk ik dat je de presentatie die we je hebben echt spectaculair zult vinden”, zei hij over de doeltreffendheid van direct-to-consumer-model en hoe Disney presteert. “Aangezien het vertellen van verhalen de kern vormt van alles wat we doen bij Disney, zijn we ongelooflijk trots op hoe onze verhalen zijn omarmd door mensen over de hele wereld … Meer dan 1 miljard mensen hebben zichzelf geïdentificeerd als echte fans met diepe banden met onze merken.”

Pas op Netflix

En tja, prijsstijging of niet, dat zijn megafranchises en iconische verhalen waar Netflix met amper ervaring als verhalenvertellers zich nou niet bepaald mee kan meten.

Niet voor niks is Netflix naarstig op zoek naar megafranchises, en verwachten analisten dat Disney+ zelfs al binnen enkele jaren de Grote Rode N in kan gaan halen. How the tables have turned…

Disney+ gaat sneller Netflix verslaan dan je denkt, maar wat zegt dat?

Nieuwe prijsstijgingen?

De kans op verdere prijsstijgingen is dus behoorlijk groot. Maar, uit het antwoord van Chapek kun je ook opmaken dat de verbetering qua verloop van abonnees vooral te danken is aan de extra content die Star met zich meebracht. Als Disney daardoor meerwaarde blijft toevoegen voor de prijs omhoog schiet, dan hoor je ons voorlopig niet klagen.

CBR

Reageer op artikel:
Controversieel succes: Disney-CEO reageert op prijsstijging Disney+
Sluiten