Noah Korevaar
Noah Korevaar Films & Series 18 jul 2023
Leestijd: 3 minuten

Disney-CEO gaat drastisch ingrijpen bij Marvel en Star Wars

Disney-CEO Bob Iger gaat drastisch ingrijpen bij zowel Star Wars en Marvel. Het bedrijf gaat niet alleen minder films en series maken, maar ook nog eens per productie minder geld uitgeven. Het doel? Meer focus.

Disney-CEO Bob Iger tekende afgelopen week bij voor nog eens twee jaar. Daarmee zal de 72-jarige CEO pas in 2026 afscheid nemen van het bedrijf waar hij in 2005 de CEO van werd. Eigenlijk nam de miljardair al in 2018 afscheid, met Bob Chapek als opvolger. In 2022 koos de board van het megabedrijf echter voor een noodgreep: Chapek werd eruit gewerkt, en Iger moest zijn jacht weer aanmeren. In plaats van genieten van een welverdiend pensioen is hij nu terug om Disney te redden en in de tussentijd het onmogelijke voor elkaar te krijgen: een opvolger klaarstomen die zijn werk voort kan zetten.

Disney-CEO grijpt in

De komende drie Ă  vier jaar gaat Iger flink ingrijpen. Waar hij begin dit jaar al hintte dat Marvel Studios terug naar de tekentafel zal moeten, maakt de Disney-CEO dat nu concreet. Niet alleen voor Marvel, maar ook voor Star Wars. Tijdens een lang interview met televisiezender CNBC lichtte de topman zijn drastische plannen voor de komende jaren toe.

Zijn boodschap is duidelijk: fans kunnen erop rekenen dat ze in de toekomst niet meer, maar minder Marvel en Star Wars-content gaan krijgen. Disney zette met het Marvel Cinematic Universe een trend neer die vrijwel elke Hollywood-studio de afgelopen vijftien jaar probeerde te kopiëren: eindeloos voortborduren op hits, met sequels, prequels en spin-offs.

Bob Iger Disney Star Wars Marvel
Bob Iger (Afbeelding: VALERIE MACON / AFP)

Minder Star Wars en Marvel

Dat is zeer lucratief als je succes aan het boeken bent, zoals Marvel pre-Endgame, maar op een gegeven moment ziet de consument door de bomen het bos niet meer. Sinds Avengers: Endgame valt praktisch elke Marvel-film en/of serie tegen. Sterker nog: het zijn er zoveel dat zelfs de grootste fans soms bijvoorbeeld de Disney+-series links laten liggen. Ook Star Wars scoorde na de overname door Disney met elke nieuwe film minder.

De oplossing van Bob Iger is dan ook simpel: minder Star Wars en Marvel. “Je neemt niet alleen gas terug voor meer focus, maar ook als onderdeel van ons kostenbesparingsinitiatief. Minder besteden aan wat we maken, en ook simpelweg minder maken.” Er komen dus niet alleen minder Marvel en Star Wars-films, less is more, maar per film wil Iger dus ook minder geld uitgeven. Kleinere budgetten, dus.

Pijnlijk accurate analyse

Zijn analyse van de afgelopen jaren is pijnlijk accuraat: “Marvel is daar een geweldig voorbeeld van. Marvel was niet actief in de televisiebusiness op een significant niveau en ze verhoogden niet alleen hun filmproductie, maar ze maakten uiteindelijk ook een aantal tv-series. Eerlijk gezegd verwaterde dat de focus en aandacht.”

De toekomst moet uit gaan wijzen of fans wel weer massaal trek gaan krijgen in nieuwe Star Wars en Marvel-avonturen als Disney er minder maakt. Kunnen we nog terug naar de tijd dat het echt als een event voelde als er nieuwe film uitkwam, of zal Disney daarvoor een lange pauze in moeten lassen? Daar gaan we de komende jaren achter komen, want de eerste nieuwe Star Wars-films zijn onlangs al aangekondigd.

De bad guy tijdens stakingen

Als die films er ĂŒberhaupt gaan komen. Hollywood ligt immers volledig op zijn gat nu naast de schrijvers ook acteurs zijn gaan staken. Acteurs waaronder Iger zich de afgelopen dagen nou niet bepaald populair maakte deze opmerking: “Er is een niveau van verwachtingen dat ze hebben dat gewoon niet realistisch is en ze voegen alleen maar toe aan de uitdagingen waar deze business al mee te maken heeft op een manier die eerlijk gezegd zeer ontwrichtend en gevaarlijk is,” aldus de Disney-CEO. Een ding is duidelijk: Iger heeft de komende jaren een gigantische taak op zijn bordje leggen. Een taak die gaat bepalen hoe zijn legacy er uiteindelijk uitziet.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.