Remco Slump
Remco Slump Klimaat 4 jan 2023
Leestijd: 2 minuten

BMW M1 van Andy Warhol aangevallen door klimaatrebellen

Klimaatrebellen hebben het de laatste maanden voorzien op kunst. In binnen- en buitenland werden schilderijen van Vermeer, Monet en Van Gogh besmeurd met soep en aardappelpuree. Een ander kunstwerk kreeg heeft nu 8 kilo tarwebloem over zich heen gekregen: een BMW M1 Procar die eind jaren zeventig werd beschilderd door Andy Warhol.

Wat heeft het ‘aanvallen’ van kunstwerken te maken met de milieuproblematiek? Niks, maar het zorgt wel voor aandacht. Al is de vraag natuurlijk of de klimaatrebellenBMW M1 Abdy Warhol bestrooid met bloem

Maar aan de andere kant, de schilderijen van Vermeer, Monet en Van Gogh zijn niet beschadigd door de acties en de BMW M1 van Andy Warhol op zich ook niet. Hij werd in een museum in Milaan simpelweg overgoten met 8 kilo bloem. Daarna lijmden de klimaatrebellen van de Ultima Generazione (Laatste Generatie) zich vast aan de vloer. Waar hebben we dat eerder gezien?

De bepoederde M1 Procar is de vierde Art Car van BMW. Hij werd eind jaren zeventig in minder dan een half uur beschilderd door Andy Warhol en daarna ingezet tijdens de 24 uur van Le Mans van 1979, waarin hij zesde werd en tweede in zijn klasse. De waarde van de door klimaatrebellen ‘aangevallen’ M1 is niet bekend, maar de auto loopt waarschijnlijk in de vele miljoenen. De racewagen is nog steeds eigendom van BMW.

De M1 had een moeilijke start

De BMW M1 heeft een moeilijke ontstaansgeschiedenis. Hij werd ontwikkeld voor de Group 5-raceklasse, maar door een verandering in de reglementen kon hij pas gehomologeerd worden voor Group 5 nadat er vierhonderd (straat)auto’s waren gebouwd voor Group 4-homologatie.

(Afbeelding: BMW by Andy Warhol)

Daarbij was het probleem dat Lamborghini de auto’s zou bouwen. In de jaren zeventig balanceerde het Italiaanse merk op het randje van de financiële afgrond, dus nam BMW het project halverwege zelf over. Toen de M1 klaar was, had hij geen raceklasse om in uit te komen. Dus bedacht BMW zelf een klasse: het Procar Kampioenschap, dat in het voorprogramma van de F1 werd verreden.

Pas op 1 december 1980 werd de M1 officieel gehomologeerd voor Group 4. Hoe kan het dan dat hij al in 1979 meedeed aan de 24 uur van Le Mans? Omdat hij (noodgedwongen) werd ingezet in de IMSA GTX-klasse. Als raceauto haalde de M1 zo’n 470 pk uit zijn 3,5-liter zes-in-lijn, die later zou terugkomen in de eerste generatie BMW M5.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.