Tessa Ham
Tessa Ham Gezondheid 14 feb 2022
Leestijd: 2 minuten

Waarom je na het eten van een banaan betere beslissingen neemt

Bananen staan vaak in een slecht daglicht. Het zouden dikmakers zijn, omdat ze vol suikers zitten. Dat is zonde, want buiten het feit dat die bewering onzin is, zijn de voordelen van het eten van bananen eindeloos. De gele rakkers zijn niet alleen heel gezond, de suikers geven je een energieboost en het ijzer gaat je vermoeidheid tegen. Precies voordelen die we goed kunnen gebruiken tijdens een zware dag op het werk.

Sterker nog, ƩƩn banaantje kan je al helpen betere beslissingen te nemen en mensen overtuigen van jouw ideeƫn. Daar willen we natuurlijk meer over weten.

Bananen zijn gezond

Kalium en magnesium in bananen helpen de bloeddruk te verlagen en zorgen voor sterkere botten. Doordat je met Ć©Ć©n banaan 12 procent van je dagelijkse benodigde vezels binnenkrijgt, is de fruitsoort ook nog eens goed voor je spijsvertering.

Bovendien bevatten bananen maar liefst vijf van de acht B-vitaminen. Een banaan is zelfs goed voor 40 procent van de dagelijkse hoeveelheid vitamine B6. Deze vitamine zorgt er onder meer voor dat de bloedsuikerspiegel in evenwicht blijft.

Maar al die suikers dan?

Het is bijna gek dat bananen een slechte reputatie hebben, maar dat komt voornamelijk omdat ze vol suikers ( glucose) zitten. Dit is echter helemaal geen slechte eigenschap. In tegendeel, het zijn juist deze natuurlijke suikers die de dopaminespiegels in ons brein verhogen.

Onderzoekers kwamen erachter hoe belangrijk dat is.Ā Als we te weinig glucose in ons bloed hebben, krijgen we namelijk last van deal fatigue, in het Nederlands vertaald naar onderhandelingsmoeheid.

Betere beslissingen maken na een banaan

In zijn boek De Happy-Happy Methode legt de Zweedse hoogleraar en onderhandelingsexpert Lars-Johan ƅge dit verder uit. Deze moeheid zorgt ervoor dat we eerder overstag gaan met een beslissing waar we eigenlijk niet achter staan. Hiermee neemt het risico om slechte beslissingen te nemen dus enorm toe.

Dat die suikers echt niet alleen maar slecht zijn, bewijst ook een onderzoek van Michael Green van de Britse Aston University. Tijdens het onderzoek kwam hij erachter dat je hersenen optimaal functioneren als er circa 25 gram glucose in je bloed zit. Precies de hoeveelheid glucose die je binnenkrijgt als je een banaan eet.

Mochten we je nog steeds niet overtuigd hebben de banaan nooit meer te onderschatten: het kromme fruit levert ten slotte ook nog eens een goed humeur op. We verklapten eerder al dat de bloedsuikerspiegel beter in evenwicht blijft, waardoor je minder stemmingswisselingen hebt. Maar bananen bevatten ook nog eens aminozuur (tryptofaan) dat de aanmaak van het feelgood-stofje serotonine bevordert.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.