Wheels 1 jan 2019 Jan de Raab

Goedkoop rijden: zo importeer je auto’s (in perfecte conditie) uit Japan

Heb je ooit overwogen om een auto te importeren, dan zul je ongetwijfeld weten dat een dergelijk proces uit verschillende stappen bestaat. Dat geldt natuurlijk voor alle auto’s, maar vooral voor tweedehands wagens uit Japan.

Het importeren van Japanse auto’s wordt steeds populairder. Veel particulieren zien dat deze wagens in een zeer goede conditie verkeren. Japanners onderhouden hun auto in de regel erg goed. Daarbij is het een cultuurding om zo secuur en eerlijk mogelijk met de verkoop om te gaan.

Ook zijn geïmporteerde auto’s uit het Westen erg populair: een wagen met het stuur aan de linkerzijde is een statussymbool (Japanners rijden links), je bent dan als bestuurder immers rijk genoeg om een (luxe) uit uit Europa te importeren. Het terughalen van deze auto’s uit Japan wordt parallel importeren genoemd.

Het gaat overigens niet alleen om nieuwe wagens, maar ook om jonge, gebruikte modellen. Doe je het goed en hou je rekening met alle stappen dan kan het importeren van een auto uit Japan erg aantrekkelijk zijn. Is een auto uit Japan importeren voor jou een brug te ver? Lees dan hier hoe je een auto importeert uit Duitsland. 

Zo koop je jouw favoriete Japanse auto

De zoektocht naar een goede Japanse auto begint vaak bij het nalopen van de verschillende veilingen. Hierbij dien je rekening te houden met een drietal factoren:

  • Leeftijd van de wagen
  • De kilometerstand
  • De courantheid

Deze drie factor zijn in meer of mindere mate bepalend voor de prijs. In veel gevallen is de kilometerstand bepalend voor de verkoopprijs. Een jonge wagen met relatief veel kilometers zal goedkoper zijn dan een (veel) oudere wagen. Is er sprake van een zeer populair model dan is de kilometerstand minder belangrijk voor de uiteindelijk prijs. In dat geval is de verhouding tussen vraag en aanbod veel belangrijker.

Het importproces

Heb je jouw favoriete model gevinden en heb je een winnend bod, dan is het de vraag hoe je de wagen naar Nederland kunt vervoeren. Over zee kan dan wel de goedkoopste manier zijn, echt snel is het niet. De kosten moet je zeker niet uit het oog verliezen. Je nieuwe aankoop kan wellicht goedkoop zijn, het vervoer is dat zeker niet. Het zal dan ook niet de eerste keer zijn dat het vervoer meer kost dan de wagen zelf. Veel veilingsites bieden overigens een handige calculator aan die je kunt raadplegen voor een goede indicatie van de transport kosten. Heb je alles geregeld, dan begint het avontuur pas echt: de exportprocedures.

Het importtraject

Of je nu een auto uit Amerika of Japan importeert, in principe werkt het op dezelfde manier. Na het verschepen zal de wagen ingeklaard moeten worden. Ook zullen er invoerrechten en btw betaald moeten worden.

Japanse auto’s hebben een importheffing van 10%

Voor de import van een Japanse auto geldt een importheffing van 10%. Deze importheffing is bedoeld om de eigen (Europese) autoindustrie te beschermen tegen goedkope import. Overigens is de kans aanwezig dat deze heffing in 2019 weer gaat verdwijnen. Het kan dus lonen om nog even te wachten met het importeren van je favoriete Japanner.

Neem een specialist in de arm

Om het gehele proces van het inklaren vlot te laten verlopen is het verstandig om hiervoor een gespecialiseerd bedrijf in te schakelen. De geïmporteerde wagen dient namelijk te worden voorzien van een individuele typegoedkeuring. Voor de typegoedkeuring is het van belang dat je in het bezit bent van het (vertaalde) exportcertificaat. Voor het verkrijgen van een goedkeuring moet de wagen voldoen aan de Europese richtlijnen. Pas als die typegoedkeuring is verkregen, krijg je te maken met de RDW-keuring. Hierna volgt de bpm-aangifte en de betaling ervan. Pas dan kan de wagen worden voorzien van een Nederlands kenteken en kan de wagen worden opgehaald.

KentekencheckVdsautoimport

Reageer op artikel:
Goedkoop rijden: zo importeer je auto’s (in perfecte conditie) uit Japan
Sluiten