Jan de Raab
Jan de Raab Health 3 aug 2019

Afvallen is slim eten: 10 x functionele voeding voor de lijn

Je kunt ingewikkelde diëten volgen als je wil afvallen of als een bezetene gaan trainen, maar je kunt natuurlijk ook gewoon slim eten. In dit artikel behandelen we functionele voeding voor de lijn.

Sneller afvallen door slimme voeding

Dankzij de wetenschap hebben we inmiddels voldoende kennis in huis om ons eetpatroon de goede van de slechte producten te onderscheiden. Je hoeft dus niet langer maaltijden over te slaan om een supergezond figuur te krijgen. Het enige wat je wel nodig hebt is een stel goed functionerende hersenen en een gezonde portie doorzettingsvermogen. Print dit lijstje met functionele voeding uit op een papiertje en hang het op de koelkast.

Quinoa: rijk aan vezels, laag in calorieën

Quinoa is niet voor niets een van de meest trendy producten van de laatste jaren. Eiwitrijk product, boordevol vezels en in het bezit van acht essentiële aminozuren en een waslijst met vitamines. Een mooi bijkomend voordeel voor diabetici: quinoa veroorzaakt geen piek in de bloedsuikerspiegel.

Champignons: de ideale vleesvervanging

Champignons zijn smaakvol, rijk aan vezels en een prima vleesvervanger. Onderzoek heeft uitgewezen dat het inwisselen van vlees voor champignons kan leiden tot sneller afvallen. Dat champignons goedkoop zijn, is een bijkomend voordeel.

Bessen: laat je niet misleiden door de natuurlijke suikers

Als het om afvallen gaat, heeft fruit, onterecht, een slechte naam. Maar bessen kunnen jouw hunkering naar suiker juist beteugelen zonder je dieet te vernietigen. Bessen bevatten relatief weinig calorieën, zitten boordevol goede voedingsstoffen en voegen smaak toe aan een anders saaie maaltijd. Het perfecte fruit voor als je wil afvallen.

Spinazie: gezond en veelzijdig

Dat spinazie gezond is, zul je wel weten. De bladgroente is een cruciaal onderdeel van elk gezond dieet en bevat een grote hoeveelheid voedingsstoffen, waaronder ijzer. Spinazie bevat extreem weinig calorieën en is ideaal om mee te variëren.

Chocolade: niet altijd ongezond

Chocolade is een bijzonder product; een stimulant, kan goed functioneren als vervanger van koffie en zou zelfs intelligentie kunnen stimuleren. Volgens een onderzoek uit 2012 helpt chocolade ook bij het afvallen. Zo blijkt er een verband te bestaan tussen het consumeren van chocolade en een lager BMI. Opvallend genoeg is dit alleen het geval bij pure chocola, bovendien moet je deze voeding met mate eten.

Wortelen: een gezonde en stevige snack

Wortelen zijn een gemakkelijke en stevige snack die ongezonde snacks kunnen vervangen. Het hoge vezelgehalte zorgt ervoor dat je snel een vol gevoel hebt en dus niet op zoek gaat naar ongezonde alternatieven.

Bonen: een verzameling complexe koolhydraten en voedingsstoffen.

Uit onderzoek blijkt dat bonen kunnen bijdragen aan een verbetering van de bloedsuikerspiegel en ‘leefstijlgerelateerde ziektebeelden’ voorkomen. Veel bonen zitten boordevol vezels, eiwitten, ijzer en zink.

Edamame: alle aminozuren van vlees in één product

Geloof het of niet, edamame is een eiwit dat alle aminozuren van vlees en gezond vet bevat. Een enkel kopje bevat al 17 gram eiwitten, 8 gram vezels en slechts 189 calorieën. Je wordt er dus niet dik van, bovendien zorgen de vezels voor een verzadigd gevoel. De perfecte voeding tijdens het afvallen.

Noten: rijk aan gezond vet en vezels

Noten zijn ideaal als gezonde snack tussendoor en geven je snel een vol gevoel. Paranoten worden veel gebruikt in diverse diëten, maar pas op dat je niet te veel eet. Check de zes gezondste noten en de gezondheidsvoordelen.

Boerenkool: een echte superfood

Net als spinazie bevat boerenkool weinig calorieën, maar zit de groente wel boordevol kalium, vitamine K, vezels en ijzer. De voedingsstoffen helpen je spijsvertering te reguleren, terwijl het lage gehalte aan vet en calorieën je helpen tijdens het afvallen.

Reageer op artikel:
Afvallen is slim eten: 10 x functionele voeding voor de lijn
Sluiten