Fitness en voeding

De grootste voor- en nadelen van CrossFit

‘Moet ik overstappen van fitness, of toch niet?’

Het valt niet te ontkennen dat CrossFit enorm populair is. Steeds meer mensen maken de overstap van sportschool naar CrossFit box.  Maar wat zijn eigenlijk de voor- en nadelen van deze explosief groeiende sport? Hieronder lees je de grootste punten in één uitgebreid overzicht.  3… 2… 1… Go! 

De nadelen van CrossFit

Je bent niet zo fit als je denkt
CrossFit staat synoniem voor ‘Constantly varied functional movements performed at high intensity’, wat in normale mensentaal betekent dat je traint met een diversiteit aan (functionele) oefeningen, op zeer hoge intensiteit. Heel anders dan fitness dus. Bij CrossFit ga je hierdoor keer op keer helemaal stuk. Maar écht.

Zelfs wanneer je voorheen 6 dagen per week in de sportschool te vinden was, aan hardlopen of zelfs triatlons deed. De intensiteit van CrossFit is namelijk echt next level, waardoor je binnen één les al ontdekt dat je niet zo fit bent als je misschien dacht.

Blessures
Een nadeel aan CrossFit ten opzichte van de sportschool, is dat deze sport een stuk sneller voor blessures kan zorgen. De oefeningen zijn zeer technisch en worden op hoog tempo uitgevoerd. In het begin van een workout gaat dat prima, maar als je vermoeid raakt, kan dat negatieve invloed hebben op de uitvoering.

Als je de structuur van de gym gewend bent, kan CrossFit best wel even wennen zijn in het begin.

Daarnaast train je bij CrossFit doorgaans op percentages van jouw 1 rep max. Dit betekent dat je de oefening uitvoert op bijvoorbeeld 85% van het gewicht dat jij 1 keer kunt tillen. Bij Squats, deadlifts of en andere oefeningen kan het gewicht dus snel oplopen. Je moet daarom goed op de uitvoering blijven letten en luisteren naar de grenzen van jouw lichaam, om zo blessures te voorkomen. De ene workout is de andere niet.

Lestijden
Sportscholen zijn vaak van vroeg in de ochtend tot laat in de avond open en hebben geen vaste tijden waarop je kunt trainen. Bij CrossFit zijn de workouts (WOD’s) echter op vaste uren, waardoor het soms lastiger is om in deze sport jouw dagelijks leven te implementeren. Daarnaast hebben veel Crossfit boxen niet altijd de ruimte om tussen lessen door voor jezelf aan de slag te gaan (Open Gym). Je bent hierdoor overgeleverd aan de geplande lessen of de vast ingeroosterde vrije trainingsuren.

Minder controle
Als je de structuur van de gym gewend bent, kan CrossFit best wel even wennen zijn in het begin. De WOD’s komen per dag online, waardoor je nooit niet weet wat je de volgende dag gaat doen. Dit is best even wennen als je gewend bent om de week in te delen op basis van spiergroepen.  En omdat je meer full-body traint, kun je het gevoel krijgen dat bepaalde spieren soms niet genoeg aandacht krijgen.

Spierpijn
Als je een bloedhekel hebt aan spierpijn, dan is CrossFit misschien niet je beste vriend. Je verlegt – als het goed is – namelijk elke keer je sportieve grenzen, wat terug te voelen is in jouw spieren. Nee, de pijn is doorgaans niet zo erg als een gemiddelde leg day, maar er zijn zeker dagen dat je zelfs bij een slok drinken nemen of je jas aantrekken wordt herinnerd aan je laatste workout.

De prijs
In vergelijking tot de sportschool is CrossFit flink aan de prijs. Een 2-daags abonnement ligt doorgaans rond de 50 euro en voor een onbeperkt abonnement mag je daar zeker 10 á 15 euro bovenop tellen. De reden hiervoor is dat de lessen altijd door een gecertificeerde CrossFit trainer worden gegeven.  En ja, dat heeft een prijskaartje. Maar gelukkig zijn er een hoop voordelen.

De voordelen van CrossFit

Nieuwe uitdagingen
In tegenstelling tot de sportschool, is CrossFit totaal niet routinematig en is elke les weer een totaal nieuwe uitdaging. Je hebt hierdoor nooit het idee dat je weer hetzelfde aan het doen bent als de week ervoor. De oefeningen wisselen namelijk per dag zodat je lichaam constant uitgedaagd wordt en de verveling niet toe zal slaan.

Nieuwe mentale en fysieke grenzen
Al vanaf de eerste les merk je dat de grenzen die in je hoofd hebt bedacht totaal niet overeenkomen met de praktijk. CrossFit zal je pushen om verder te gaan en niet op te geven wanneer het even zwaar wordt. Tijdens een workout zoek je namelijk voortdurend die grenzen op. Je gaat zodoende altijd naar huis met het gevoel dat je écht wat hebt gedaan (en bereikt). Dit zal ook te merken zijn aan je conditie die door de hoge intensiteit aanzienlijk toeneemt.

Je lichaam verandert
CrossFit is anders is dan de sportschool, wat je dat ook aan je lichaam terug zult voelen en zien. Je wordt leniger, atletischer en vele malen sterker dan voorheen. Je gaat een core ontwikkelen waar je u tegen zegt en je spieren leren eindelijk samenwerken doordat de oefeningen zowel zwaar als functioneel zijn. De nadruk ligt immers op trainen met compound of bodyweight oefeningen.  Een handstand push-up is namelijk heel iets anders dan een standing dumbell press met hetzelfde gewicht. En dat verschil merk je meteen.

Meer eten
Uiteraard heeft dat intensieve trainen ook invloed op je energieverbruik. Je verbrandt aanzienlijk meer tijdens een CrossFit workout dan tijdens een gemiddelde sportschool sessie. Je zult hierdoor meer kunnen eten zonder in gewicht aan te komen. En dat zal een knorrende maag je goed duidelijk maken na de WOD. Zo kan CrossFit ook voor de mannen die juist een kleine eetlust hebben en moeite hebben om genoeg te eten een effectief middel zijn om meer te eten.

Nooit meer leg day
Een leg day skippen is bij CrossFit onmogelijk; die zijn er namelijk niet. De meeste workouts zijn full-body waardoor je altijd wel de benen en/of andere spiergroepen meepakt. Zo train je automatisch voor een gebalanceerd lichaam, waarbij jouw krachtverdeling en optische verhoudingen beter zullen kloppen.

Meer doen in minder tijd
Als je bij de sportschool een 5 á 6-daags split schema gewend bent, dan zul je merken dat je met CrossFit minder tijd kwijt bent voor het hetzelfde resultaat. Zo kun je bijvoorbeeld gemakkelijk een 6-daags split schema inruilen voor 3 á 4 CrossFit sessies per week. Je lichaam moet namelijk ook herstellen, wat iets is waar je veel over zult leren tijdens trainingen.

Progressief trainen
CrossFit draait altijd om progressief trainen, of in andere woorden: beter presteren dan de keren ervoor. Met apps als BeyondtheWhiteboard log je al je workouts en weet je altijd op basis van data waar je staat en waar je heen moet. Je kunt jouw tijden, hoeveelheid gewicht en repetities vergelijken met vorige sessies of die van mede CrossFitters, waardoor een groot competitief element ontstaat. Erg motiverend natuurlijk, strijden tegen jezelf en anderen.

Sociale omgeving
Waar je in de sportschool het liefst niemand tegenkomt en met je oordopjes in traint, zodat je vooral geen contact hoeft te maken met anderen, is de CrossFit box echt een plek waar je ook voor gezelligheid terecht kunt. Je ontmoet elke WOD weer nieuwe mensen en legt gemakkelijk connecties die ook buiten de box kunnen voortzetten. Zelfs met de trainers bouw je snel een band op door de regelmaat waarmee je ze spreekt en de persoonlijke manier van lesgeven. Het Stockholm Syndroom is al snel van toepassing tijdens en na een zware workout.

Andere cijfers worden belangrijk
Tot slot ga je merken dat andere cijfers steeds belangrijker zullen worden. Waar je normaal gesproken bezig bent met jouw gewicht op de weegschaal of vetpercentages, merk je bij CrossFit dat je nadruk snel verschuift naar cijfers op het gebied van prestaties. Jouw rondetijden en getilde kilo’s worden de voornaamste motivatie van een workout, met een goed lichaam als leuk bijkomend gevolg. Want je kunt er niet omheen: CrossFitters zijn beesten.

16-09-2017 - Martyn de Jong