Jana Witteman
Jana Witteman Interview 23 feb 2023
Leestijd: 6 minuten

Startup Talk: in gesprek met de heren die jouw ballen glans geven

Een vaag idee uitrollen tot een bloeiend bedrijf: klinkt aantrekkelijk, maar het gaat meestal niet zonder slag of stoot. Deze week in Startup Talk spreken we de jongens achter Balzy, die het zat waren de producten van hun vriendin in de badkamer te gebruiken.

Wekelijks delen we de (harde) lessen van een beginnend ondernemer. Dan weet jij vast wat je te wachten staat.

Hoe zijn jullie op het idee gekomen voor deze startup?

“Ik kreeg op mijn kop toen ik steeds de verzorgingsproducten van mijn vriendin gebruikte. Eigenlijk bleken er vrij weinig producten op de markt. Je hebt natuurlijk de grote namen, maar die zijn allemaal erg klinisch en saai. Wij wilden hygiëne voor mannen – en de vele taboe’s die daaromheen hangen – bespreekbaar maken. Dat doen we met humor, de nodige knipogen, maar vooral met een focus op het ontwikkelen van goede producten.”

Wat was de doorslag om écht te starten met Balzy?

“We zijn hebben een test gedaan met een kleine eerste oplage van de ballentrimmer. Zit de markt wel op dit product te wachten? Die eerste oplage was binnen vier dagen uitverkocht. Beiden hebben we onze andere projecten aan de kant geschoven en we zijn vol overgave op Balzy gesprongen.” Een goede keuze: de geslaagde test bleek een voorbode op een groter succes.

Hoe zijn de rollen onderling verdeeld?

Nathan houdt zich bezig met performancemarketing en is de schakel tussen ontwikkeling, productie en inkoop. Ingmar is verantwoordelijk voor het bouwen van het merk en een deel van de marketing. “Dan hebben we Niels nog, hij is verantwoordelijk voor de dagelijkse operatie en stuurt verschillende freelancers aan.”

Het kasboek van… Balzy

Leuk zo’n product, maar hoe zit het met de financiën?

Welk startkapitaal was er nodig om te starten?

“Het internet biedt veel mogelijkheden om met een relatief klein bedrag een bedrijf te starten. Omdat we veel van de basisaspecen zelf konden uitvoeren, hebben we weinig investeringen hoeven doen, los van de productontwikkeling. We zijn met een paar duizend euro inleg begonnen, dat hadden we zelf nog wel liggen.” Van het startkapitaal is de website gebouwd en de eerste oplage ingekocht.

Hoe staat het er nu financieel voor met jullie startup?

“We hebben een solide bedrijf neergezet met toffe producten en leuke klanten. Er wordt momenteel geen winst gemaakt, maar dat is een bewuste keuze. We willen zo hard mogelijk groeien, dus elke euro winst gaat terug het bedrijf in”, legt Ingmar uit. “Er gaat nu veel geld naar de aantrek van aan nieuwe klanten. Daarnaast zetten we nu ook volop in op de terugkeer van mensen. Hoe kunnen we klanten behouden met bijvoorbeeld het aanbod van nieuwe producten? We zitten nu op een break-even punt.” Hoe het er over vijf jaar uitziet? “Dan moet er winst gemaakt worden en dan hebben we heel Europa veroverd”, zegt Ingmar lachend. “Filosoferen over de toekomst, groot dromen en tegelijkertijd realistisch blijven: dat is een leuke spagaat.”

Wat heeft Balzy nodig om door te kunnen groeien?

“Onze missie is simpel: de badkamer van elke man in Europa veroveren. Om onze groei te versnellen, zijn we inmiddels in gesprek met een aantal angels om groeifinanciering te realiseren. Dit zijn toffe gesprekken. Je krijgt daar energie van en we blijven op die manier leren. We zoeken 1 miljoen in twee rondes, waarbij angels voor kleinere bedragen meedoen. Hiermee kunnen we onze voorraad financieren en internationaal verder groeien.”

Hoe ziet het financiële toekomstperspectief eruit?

“We zijn financieel gezond en kijken ernaar uit om ons groeigeld op te halen. Daarmee willen we méér producten ontwikkelen. En het is tijd om ook Duitsland, Frankrijk en Scandinavië te veroveren.”

Hoe regelen jullie het onderling met de secundaire arbeidsvoorwaarden?

“Als ondernemer sta je altijd aan. De afgelopen twee jaren stonden in het teken van keihard werken. Veel vrije tijd zat er dus niet in. Inmiddels proberen we voor onszelf wat meer ruimte te creëren. We proberen nu het weekend vrij te houden. We hebben afgesproken dat we onbeperkt vakantiedagen hebben, al zorgt dat in de praktijk juist voor heel weinig vakantiedagen.”

“Pensioenen regelen we individueel”, leggen de mannen uit. Dankzij zijn leeftijd heeft Ingmar tien jaar extra op de teller en hij heeft z’n pensioen aardig geregeld. “Ik spaar al lang en ik doe aan periodiek beleggen. Iedere maand beleg ik 300 euro in ik investeer maandelijks 150 euro in cryptovaluta’s.” Voor Nathan leken pensioenen altijd nog ver weg. Toch gaat hij zich daar nu ook meer mee bezig houden én het is een fijne meevaller dat hij kan afkijken bij Ingmar.

Wat is de grootste les geweest sinds de start van Balzy?

“Gewoon doen. We proberen van alles en gaan 99 procent van de tijd onderuit. Ons motto: als je het niet probeert, is het antwoord altijd nee. Dat is onze stijl: continu testen en proberen. Daardoor leren we snel en veel.” Dat gaat dus niet altijd goed. “Ik heb weleens een verkeerde mail gestuurd naar het hele klantenbestand. Daarin stond dat de bestelling niet volledig was betaald”, vertelt Ingmar. “Dat heeft ons tweehonderd boze e-mails opgeleverd. Zo’n fout maak je dan één keer, daarna hopelijk nooit meer.”

Wat is jullie belangrijkste tip voor andere starters en ondernemers met een startup?

“We horen vaak dat ondernemen eng is of dat mensen het ‘niet kunnen’. Terwijl je voor veel dingen relatief weinig kapitaal nodig hebt. Maak een plannetje van maximaal twee pagina’s en begin parttime: ga een dag minder werken en werk ‘s avonds en in het weekend voor jezelf. Ja, dat is aanpoten en de eerste periode gaat het geld, energie en vriendschappen kosten. Maar het doorzettingsvermogen zal zich uitbetalen op termijn. Het grootste risico? Je tijd – die je anders op de bank zou doorbrengen – en 5 tot 10 duizend euro. In de meeste gevallen is dat in een langere periode af te lossen. Dat risico kun je nemen als je een goed idee hebt.”

“Misschien wel het belangrijkste: volg anderen ondernemers die je inspireren. Negeer de coaches en goeroes met hun dure auto’s en ga gericht op zoek naar onderwerpen die je aanspreken. YouTube staat werkelijk vol met hele nuttige, to the point informatie om jezelf bij te scholen.”

Startup Talk: hoe een persoonlijk drama leidde tot een burn-out tool

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.