Twentse whisky wéér in no-time uitverkocht: wat maakt het zo goed?

De Nederlandse stokerij Sculte verkoopt zijn whisky keer op keer in enkele uren uit. Zelfs de eerste 440 flessen met ‘refill whisky’ waren vorige week in no-time tijd uitverkocht. Wat maakt deze drank uit het Twentse Ootmarsum zo geliefd?

Het begint allemaal bij de vaten die Sculte gebruikt. De zelfgemaakte (nieuwe) vaten zijn gemaakt van eikenhout uit de Nederlandse bossen. Ook maken ze gebruik van water uit een lokale bron.

Twentse whisky ook populair onder investeerders

De whisky’s van Sculte hebben inmiddels veel prijzen gewonnen, onder meer tijdens de World Spirits Competition in San Francisco. Maar de whisky valt niet alleen in de smaak bij liefhebbers. In Tubantia laat Roy Kroeze van Sculte weten dat beleggers het vloeibare goud ook hebben ontdekt.

Investeren in whisky: 5 vragen aan Michel van Scotch Whisky Investments

De eerste flessen werden in 2011 verkocht voor 150 euro per fles. Inmiddels zijn er bedragen van 1.900 euro voor een ‘First Edition’ betaald.

Smaak van nieuw hout

Zelfs nu de Twentse stokers voor het eerst een ‘refill whisky’ op de markt hebben gebracht, was de drank weer razendsnel uitverkocht. Dit terwijl de smaak van de whisky nog onbekend was. „De smaak en geur van nieuw hout trekt snel in de drank. Dat is bij reeds gebruikte vaten anders, daar is sprake van een andere rijping en daarmee een andere smaak”, legt Kroeze uit tegenover Tubantia.

Een ander geheim van Sculte is de kleinschaligheid. De stokerij wordt gerund door drie man. “Dat willen we ook blijven doen en zoals het nu gaat is het nog behapbaar”, aldus Gerard Velthuis tegen Tubantia.

Eerste refill-batch

In totaal zijn er 440 flessen verkocht van de eerste refill-batch. En dat terwijl de verkoopprijs 195 euro was. De flessen whisky worden uitgegeven op naam zijn en voorzien van een uniek nummer en certificaat. Er waren maximaal twee flessen per klant te bestellen. Meer informatie vind je op de website van Sculte.

Reageer op artikel:
Twentse whisky wéér in no-time uitverkocht: wat maakt het zo goed?
Sluiten