Felix Decavel
Felix Decavel Geld & Carrière 3 mei 2023
Leestijd: 2 minuten

Nieuw onderzoek legt schaduwkant van thuiswerken bloot

Blijf toch lekker in bed. Als enige geschenk uit die dekselse coronapandemie maakt thuiswerken inmiddels deel uit van de collectieve arbeidsethos. Maar een nieuw onderzoek toont aan dat we misschien toch wat meer tijd op kantoor moeten doorbrengen.

Fletse koffie, flauwe moppen en flamboyante collega’s terzijde; het grijze kantoorgebouw wordt niet gemist. Toch wijst een van de grootste onderzoeken over thuiswerken ooit nu met de vinger naar twee essentiële onderdelen van de werkvloer die te vaak over het hoofd worden gezien; communicatie en feedback.

De schaduwkant van thuiswerken

Gerichte feedback en duidelijke communicatie zijn onontbeerlijke aspecten in de ontwikkeling van een succesvolle loopbaan. Maar uit het zicht, is uit het hart volgens onderzoekers van het prestigieuze Harvard.

In een studie naar de online interacties tussen collega’s van een Fortune 500-bedrijf, bleek dat werknemers ruim 20 procent meer feedback kregen op de uitgevoerde werkzaamheden wanneer ze op kantoor aanwezig waren. Dus ook al spreken de collega’s op de werkvloer elkaar niet persoonlijk, wordt de algemene communicatie er wel beter op. “De online interacties van collega’s zijn eerder een aanvulling op en komen niet in de plaats van face-to-face contact”, klinkt het.

Op de korte termijn verhoogt thuiswerken de productiviteit van ervaren krachten wel. Maar op de lange termijn ontstaat er voornamelijk een gebrek aan communicatie tussen jonge en vrouwelijke werknemers enerzijds, en gevestigde collega’s anderzijds. Met als gevolg dat ze vaardigheden minder snel in de vingers krijgen en sneller ontslag nemen.

Dilemma rond remote werken

“Door thuiswerken moeten bedrijven een afweging maken. Het verhoogt de productiviteit, vooral van oudere werknemers. Maar het vermindert de samenwerking en opleiding van hun jongere collega’s”, luidt de conclusie van The Power of Proximity. “Jonge werknemers en vrouwen, die zich minder betrokken voelen bij de bedrijfscultuur, zien een bijzonder grote afname in hun vermogen om met andere werknemers samen te werken. En als reactie daarop nemen zij vaker ontslag.”

De onderzoekers stellen zich daarom de vraag of bedrijven niet beter kunnen overschakelen naar één werkpatroon waarbij iedereen ofwel remote werkt, ofwel naar kantoor gaat. Indien niet zullen bedrijven met alternatieve managementmethodes op de proppen moeten komen om de nadelen van thuiswerken te neutraliseren.

Wist je trouwens dat meer dan de helft van de werkende wereldbevolking in deze acht beroepsgroepen aan de slag is?

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.