Alrik de Jong
Alrik de Jong Netflix 30 jan 2024
Leestijd: 1 minuut

Hoe zielloos Netflix-bingewatchen bijdraagt aan een betere wereld

Als je weer te lang Netflix aan het kijken bent, dan kun je jouw cognitieve dissonantie wegspoelen met de gedachte dat je daarmee bijdraagt aan een beter wereld. Er gaat namelijk behoorlijk wat geld van de streamingdienst naar een goed doel. Deze week 1,1 miljard dollar, om precies te zijn.

Er is natuurlijk een grens wat betreft bingewatchen. Maar zelfs daar heeft Netflix een oplossing voor, met de serie Headspace Guide to Sleep. Zolang je jouw abonnement maar niet opzegt, blijf je hoe dan ook bijdragen aan een goed doel.

Netflix doneert 1,1 miljard aan goed doel

Medeoprichter en voorzitter Reed Hastings van streamingdienst Netflix heeft namelijk 1,1 miljard dollar in aandelen van dat bedrijf gedoneerd aan de liefdadigheidsinstelling Silicon Valley Community Foundation. Die stichting geeft geld voor bijvoorbeeld betaalbare woningen, hulp aan arme kinderen en steun bij natuurrampen.

In totaal doneerde de 63-jarige Hastings ongeveer 2 miljoen aandelen van Netflix aan de stichting. Hij heeft in het verleden al vaker geld gedoneerd aan goede doelen rond onderwijs. In 2020 gaven hij en zijn vrouw nog 120 miljoen dollar om universiteiten voor zwarte mensen te ondersteunen. Hastings heeft ook de zogeheten ‘giving pledge’ ondertekend, waarbij rijke mensen beloven het grootste deel van hun fortuin weg te geven aan goede doelen.

Silicon Valley Community Foundation

De Silicon Valley Community Foundation werd in 2007 opgericht om geld in te zamelen uit de technologiesector. Silicon Valley in Californië staat bekend om zijn grote chip- en techbedrijven. In 2012 doneerde topman Mark Zuckerberg van Facebook-moeder Meta samen met zijn vrouw 500 miljoen dollar aan aandelen aan de stichting. In 2022 zou de instelling voor bijna 2,6 miljard dollar aan goede doelen hebben geschonken.

Zo erg is die Netflix-verslaving dus niet. Wat dat betreft helpen deze gratis GTA-games je nog verder jouw bank in. Allemaal in naam van dat goede doel.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.