Noah Korevaar
Noah Korevaar Films & Series 9 apr 2021
Leestijd: 4 minuten

Netflix scoort Spider-Man, Jumanji en veel meer met historische megadeal

Netflix heeft een historische megadeal met Sony Pictures gesproken. De komende vijf jaar komen alle grote blockbusters van het bedrijf naar de streamingdienst. Van Spider-Man en Uncharted tot Venom en Jumanji!

Bijna elke grote Hollywood-studio heeft nu een eigen streamingdienst en concurreert direct met Netflix. De enige noemenswaardige uitzonderingen zijn MGM en Sony Pictures.

Iedereen een streamingdienst

MGM, de legendarische studio achter de James Bond-films, staat in de etalage. En Sony? Die omarmt juist zijn unieke positie in de markt. In plaats van een peperdure en weinig kansrijke poging te doen om Netflix te verslaan, gaat het bedrijf juist met de streamingdienst samenwerken.

Netflix heeft het probleem dat praktisch elke leverancier van grote blockbusters nu een eigen streamingdienst heeft. Oftewel, het bedrijf moet het vooral van zijn eigen Originals hebben. Disney gaat niet de nieuwste Deadpool-film aan Netflix verpatsen. Die gaat naar Disney+.

Hetzelfde geldt voor Paramount en Lionsgate, studio’s die voorheen wel de streaming-rechten voor hun films aan de grote rode N verpatsten. Nu nemen ze de verliezen van het afzien van dergelijke lucratieve deals en investeren ze in hun eigen streamingdiensten.

Sony gaat vol voor leveranciersrol

Terwijl analisten voorspellen dat er maar een paar diensten het uiteindelijk zullen redden. Sony Pictures kiest er dan ook voor om zijn unieke positie in de markt volop te benutten.

Het bedrijf gaat namelijk vol voor zijn positie als leverancier van blockbusters. De studio heeft een historische deal met Netflix gesloten.

Netflix sluit historische megadeal

Van de ambitieuze game-verfilming Uncharted tot Marvel-film Morbius en de aankomende Spider-Man-films: Netflix wordt de exclusieve streaming home van de aankomende blockbusters van Sony Pictures.

Met de nadruk op ‘streaming’. Eerst zullen de films in kwestie gewoon in de bioscoop uitkomen en vervolgens te koop zijn. Maar als die periode voorbij is, dan komen ze direct naar Netflix.

Sony Pictures had al een dergelijke deal met het bedrijf voor animatiefilms, maar volgens vakblad Deadline hangt er aan deze nieuwe deal een “recordbrekend prijskaartje.”

Onderschat de omvang van Sony’s Hollywood-power ook niet. Onder Sony vallen ook Columbia Pictures, Sony Pictures Classics, Screen Gems en TriStar Pictures.

Hollywood tackelt dierenproeven met shockerende korte film

Van Spider-Man tot Jumanji

De aankomende sequels van Jumanji, Venom en Spider-Man: Into the Spider-Verse komen allemaal exclusief naar Netflix, zo bevestigde de streamingdienst op Twitter. Een megadeal, want zo scoort Netflix opeens gegarandeerd voor de komende vijf jaar een berg aan blockbusters. En, kun je als abonnee op meer dan enkel Originals rekenen in een markt waar vrijwel elke studio zijn films binnenshuis houdt.

De megadeal beslaat niet alleen alle bioscoopfilms van Sony, die dus direct naar Netflix zullen komen voor de komende vijf jaar. De nieuwe deal geeft Netflix ook als eerste de kans om originele films van Sony die rechtstreeks naar streaming komen aan te schaffen. Ook zal de streamingdienst klassiekers van Sony aan gaan bieden.

1 miljard dollar

Naar verluidt betaalt Netflix meer dan 1 miljard dollar aan Sony voor de deal. Ter vergelijking: Disney had een vergelijkbare deal met Netflix ter waarde van 300 miljoen dollar tussen 2016 en 2019.

Je weet wel, toen je nog elke Marvel-film na de bioscooprelease op Netflix kon streamen. Die goede oude tijden. Toen de concurrentie nog niet tot extreme fragmentatie leidde.

Slecht nieuws

Is er dan ook slecht nieuws? Zeker. De deal gaat namelijk pas vanaf 2022 gelden. Marvel-films als Venom: Let There Be Carnage en Spider-Man: No Way Home, die voor dit jaar op de planning staan, vallen dus buiten de boot. Maar voor Netflix is het allang een mooie tik die aan Disney+ uitgedeeld wordt. Marvel Studios krijgt dus niet alle MCU-films op één plek voor de komende vijf jaar.

De kans is groot dat Disney+ wel een deal wilde sluiten voor de Spider-Man-films, maar volgens analisten was Sony Pictures zo slim om enkel een alles-of-niks-deal te accepteren. Anders kon de Grote Muis de krenten uit de pap vissen. Daardoor heeft Netflix kunnen scoren.

En Nederland dan?

En dan nu het echte slechte nieuws: het is maar de vraag of deze deal ook impact gaat hebben op Nederlandse gebruikers. Voorlopig hebben zowel Sony als Netflix het enkel over de Verenigde Staten. De Disney-deal profiteerden wij ook van destijds, dus enige vorm van internationale gevolgen is te verwachten, maar het is geen gegeven. Hopelijk komt daar snel meer duidelijkheid over!

Sony PicturesTHR

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.