Alrik de Jong
Alrik de Jong Crypto 21 apr 2021
Leestijd: 2 minuten

Blockchain is het nieuwe wapen tegen de giga-namaakindustrie

Namaakkleding van bekende merken is van alle tijden, maar zoals alles die industrie nu aan het doorslaan. In China zijn er complete fabrieken die een bepaald type Nike-sneakers namaken. Om maar te zwijgen over luxe merken als Louis Vuitton. Hoe ga je zoiets tegen? Nou, grote modemerken spannen nu samen en zien de oplossing in blockchain. En nee, ditmaal heeft het niets met de hype NFT te maken.

Luxeconcerns Prada, LVMH en Richemont, moederbedrijven van grote luxe modemerken zoals Louis Vuitton en juwelenmerk Cartier, hebben een blockchain-consortium opgezet. Met het blockchain-systeem kunnen klanten checken of hun aankopen authentiek zijn. Ook zijn de producten dan op een transparantie manier te traceren. Dat is nodig, want echt en nep zijn tegenwoordig niet meer van elkaar te onderscheiden.

Blockchain moet modemerken miljarden besparen

Met blockchain, de technologie waar ook de digitale munteenheid bitcoin op is gebaseerd, kunnen bedrijven een transactie digitaal verifiëren. Met een gecodeerd garantiecertificaat kunnen klanten er ook achter komen of een product echt is of namaak, aldus Antonio Belloni, managing director van het Franse LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy). Zulke certificaten bestaan al langer in de mode-industrie, maar worden door blockchain beter.

De blockchain-oplossing wordt uiteindelijk beschikbaar voor alle luxe modemerken. De merken verliezen naar eigen zeggen miljarden per jaar aan namaakspullen. De wereldwijde markt voor namaakspullen stijgt tegen 2022 volgens analisten tot bijna 1 biljoen dollar. Dat is een getal met twaalf nullen.

Cartier heeft al een onderdeel van de nieuwe techniek getest, namelijk het online terugsturen van producten. Zo kunnen consumenten een foto nemen en deze uploaden om te bewijzen dat de toestand van het product niet veranderd is tussen het moment van ontvangst thuis en het moment van verzending. “Het is iets simpels, maar het versterkt het vertrouwen tussen de twee partijen”, zegt Cartier-topman Cyrille Vigneron. Volgens Vigneron zou dit onderdeel ook interessant kunnen zijn voor bijvoorbeeld veilinghuizen bij het verkopen van kunst.

Techconcern Microsoft en softwaretechnologiebedrijf ConsenSys ontwikkelen de technologische infrastructuur voor de blockchain-oplossing.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.