Jeroen Kraak
Jeroen Kraak Review 8 jan 2021
Leestijd: 3 minuten

Review: Lupin wordt de eerste hitserie op Netflix van 2021

Het is pas januari, maar nu al lijkt Netflix een van de grootste series van het aankomende jaar uit te brengen. Met Lupin heeft de streamingdienst een hit in handen.

2021 wordt een bijzonder jaar voor streamingdiensten en de filmindustrie. Er liggen veel titels op de plank voor de bioscopen, maar bij streamingdiensten begint de voorraad af te nemen. Toch zijn er genoeg pareltjes die eraan komen. Een daarvan is Lupin, vanaf vrijdag 8 januari te zien op Netflix.

Wie is schuldig?

Lupin gaat over Assane Diop, die gespeeld wordt door Omar Sy. Op jonge leeftijd vlucht hij samen met zijn vader naar Frankrijk. Daar krijgt zijn vader een baan als chauffeur bij een rijke zakenman. Op een dag verdwijnt daar een ontzettend duur sieraad en zijn vader krijgt daarvoor de schuld. Hij heeft het niet gedaan, maar het heeft wel grote gevolgen voor zijn zoon. Assane gaat daarbij op onderzoek en laat zich inspireren door de meesterdief uit de oude verhalen: Arsène Lupin. Het boek dat hij ooit kreeg van zijn vader.

Er zitten dan ook fantastische trucs in de serie die geweldig zijn gefilmd. De een is nog knapper dan de ander, zelfs Hans Klok kan er nog wat van leren.

De serie zit echt fantastisch in elkaar en het is op elk moment spannend is. Het begint al in de eerste aflevering, waarin Dio[ een roof in het Louvre plant om het sieraad waarvan zijn vader van werd beschuldigd het gestolen te hebben in handen te krijgen. Tot in de puntjes weet hij het te plannen. Het doet een beetje denken aan de serie Sherlock, waarin we tot detail zien hoe hij zaken oplost en wat hij ziet wat andere niet doen.

In de serie zien we ook hoe hij tot zijn actie komt en hoe hij eigenlijk de nieuwe Lupin is geworden. Er zitten dan ook volop flashbacks tussen het heden en de jeugd van Assane Diop.

Omar Sy zet een fantastische ‘Lupin’ neer

Een grote pluim is er voor Omar Sy. Dat hij kan acteren, wisten we natuurlijk al veel langer. Wie herinnert zich niet zijn voortreffelijke rol van Driss in Intouchables. Ook de rol van Diop zet hij echt geweldig neer. Hoewel een actieserie vrij oppervlakkig kan zijn, zorgt hij voor het tegenovergestelde. Je gelooft echt dat hij het allemaal heeft meegemaakt.

Hoewel de meeste scènes echt geweldig zijn, vallen die van de politie soms wat tegen. Het is af en toe soms net te ongeloofwaardig, waardoor ze een stelletje klunzen zijn. Het is echter niet al te belangrijk aangezien ze maar een kleine bijrol hebben. Toch had het net voor een extra toegevoegde waarde kunnen zorgen.

Een Franse Netflix original

Het mooie aan Lupin is dat het niet een grote internationale productie is. De titel is namelijk een Franse original. De serie is dan ook helemaal in het Frans en dat maakt het juist geloofwaardig. Het is niet zoals Young Wallander die zich volledig in Zweden afspeelt, maar waar wel iedereen Engels spreekt, inclusief de Zweedse hoofdrolspeler. Deze titel past dan ook prima in een rijtje van andere echte original-toppers als La Casa de Papel en Dark.

Plan het aankomende weekend maar helemaal vrij, want Lupin wil je sowieso in een ruk uitkijken. De serie verschijnt namelijk vanaf vrijdag 8 januari op Netflix.

Lupin

Netflix Original

9 Score

Pluspunten

• Het verhaal
  • Omar Sy

Minpunten

• 'Maar' 5 afleveringen

Lupin heeft alles waar een serie aan moet voldoen. De actie, humor en spanning zorgen ervoor dat je door wil blijven kijken. Het is jammer dat er maar zeven afleveringen zijn die rond de 45 minuten zijn, want we hadden graag meer gezien. Dan is er ook nog het spel van Omar Sy die nog voor een extra dimensie aan Lupin zorgt. Hij weet het karakter geweldig en geloofwaardig neer te zetten, terwijl dat bij een mix tussen actie en humor juist moeilijk kan zijn. We kunnen dan ook niet wachten op een tweede seizoen en we denken dan ook niet dat het lang gaat duren voordat Netflix deze gaat aankondigen.