Robert Kroes
Robert Kroes Geld & Carrière 3 jan 2022
Leestijd: 9 minuten

Koersverwachting week 1: jaaroverzicht 2021 + verwachting 2022

Een van onze goede voornemens voor het nieuwe jaar is om je weer elke maandag te voorzien van een actuele koersverwachting. Aangezien de komende week nog rustig is presenteren we direct ons jaaroverzicht. Waar was in 2021 het meeste te verdienen? Wat verwachten analisten van de beleggingen voor komend jaar? Wij analyseren…

Dit doen we natuurlijk niet voordat ik je namens het hele team van MANNERS.nl veel gezondheid, geluk en rendabele beleggingen heb gewenst. Hopelijk draagt onze koersverwachting daaraan bij.

Voor ons jaaroverzicht maken we gebruik van de cijfers die we op 1 januari, dus vóór opening van de beurzen in het nieuwe jaar, vastlegden.

Hoewel het rustig is staan er wel wat items op de financiële agenda. Wij bekijken dus eerst de algemene fundamentele factoren.

Algemene economische fundamentele factoren week 1

Vandaag zien we de Markit inkopersindexen tegemoet in Europa en Amerika. Morgen komt de OPEC bijeen en kan er dus volatiliteit rond de olieprijzen ontstaan. Ook zien we in Amerika meer Markit-indexen.

Woensdag volgen de overige Markit-indexen in Europa. Donderdag komen daar de Europese consumentenprijsindexcijfers over november bij en zien we de eerste werkeloosheidscijfers over december tegemoet.

Vrijdag komt de Europese Unie met de consumentenprijsindexcijfers (voorlopig) en cijfers over het consumentenvertrouwen en zakelijk sentiment in december. Ook brengt Amerika meer cijfers over arbeidskosten en werkeloosheid. De crypto-agenda voor de komende week is opvallend leeg.

Analyse AEX aandelen week 52

Vorige week voorzagen wij een positieve jaarsluiting voor de AEX-aandelen en dat klopte. De AEX noteerde voor beurs een weekrendement van 1,24%. Daarmee sloot de AEX-index met een jaarrendement van 27,75%.

Jaaroverzicht indexbeleggen 2021

Daarmee neemt de Nederlandse beurs de 9de plaats in als we de index-resultaten bekijken. De top 3 wordt gevormd door IJsland (OMX Iceland 10) met + 32,96%. Zij laat de OMX Tallinn voorgaan met een rendement van 38,93%. De best presterende index was echter de IMV Merval Index. Deze noteerde in 2021 een rendement van liefst 63%.

Helaas werd niet overal winst gemaakt. Zo verloor de Ibovespa Index 11,93% en ging de Hsihang Seng Index met 14,08% onderuit. Het grootste verlies was echter voor de VIX Volatility S&P500 index die 24,31% verloor.

Jaaroverzicht AEX per aandeel 2021

Als we naar de individuele fondsen op de AEX kijken zien we ook grote verschillen. De absolute winnaar is Eurocommercial Properties, dat 1.282,68% winst maakte in 2021. Thunderbird resorts Inc. is een goede tweede met 271,43% rendement. Ease2Pay NV completeert de top 3 met een jaarwinst van 190,73%.

Toch waren er ook flinke verliezen te noteren. DPA was de grootste verliezer met een resultaat van -73,15%. Ook Just Eat Takeaway noteerde met -47,54% een fiks verlies. De top 3 van verliezende aandelen werd gecompleteerd door New Sources Energy NV, dat 47,50% verloor.

Uiteraard zijn we benieuwd wat de AEX-beleggingen in 2022 voor rendement op kunnen leveren.

De AEX-verwachting voor week 1

Natuurlijk spelen de hiervoor genoemde algemene factoren een rol, maar om tot een nauwkeurige analyse te komen bekijken we ook de technische trendanalyses en oscillatoren voor de komende week. Aangezien de eerste handelsweek van het jaar altijd wat minder druk is dan de rest van het jaar verzorgen we deze week geen individuele (ver)koopsignalen. Deze delen we weer vanaf volgende week.

Fundamentele analyse AEX-aandelen week 1

Deze week zien we nog geen Nederlandse cijfers op de economische agenda staan. Ook de individuele aandelen hebben geen agendapunten genoteerd. Wel blijft er uiteraard invloed mogelijk door de algemene fundamentele factoren die we bespraken en de ontwikkelingen rondom COVID19.

Technische analyse AEX-aandelen week 1

Als we de AEX-index als geheel bekijken gaan we een positieve week tegemoet. De technische trendanalyses laten een sterk koopsignaal zien. De oscillatoren bevestigen dit met een koopsignaal.

Als we de individuele aandelen bekijken zien we dat de oscillatoren slechts 8 verkoopsignalen tonen. Ook tonen de oscillatoren meer koopsignalen dan neutrale signalen. De technische trendanalyses laten slechts 23 (sterke) verkoopsignalen en 4 neutrale signalen zien.

Wij verwachten dan ook een positief begin van het jaar voor de AEX-aandelen. Of dit in 2022 zo blijft is natuurlijk de vraag. Wel zien we dat de verwachting van beursanalisten voor de AEX erg positief gestemd zijn over komend jaar.

Analyse index-futures week 52

Wij verwachtten vorige week een neutrale week voor de index-futures. Dit bleek grotendeels te kloppen. De meeste resultaten bleven tussen 0 en 1%. Grootste uitschieter waren de S&P Midcap 400 futures (EMD1!D) met een rendement van +1,75%. Enige verliezer waren de Ibovespa Index futures met een resultaat van -0,22%.

Index futures jaaroverzicht 2021

De best presterende index futures over 2021 waren de S&P500 e-mini futures ((ES1!D), die een rendement van 26,94% opbrachten. De enige index-futures met een negatief resultaat waren de Ibovespa Index Futures (IBV1!D) die in 2021 11,25% verloren.

Koersverwachting index-futures week 1

Voor de komende week tonen de technische trendanalyses op één uitzondering na sterke koopsignalen. De uitzondering is voor de Ibovespa Index Futures (IBV1!), die een sterk verkoopsignaal tonen. De oscillatoren bevestigen dit signaal niet. Zij tonen, net als voor de E-mini FTSE 100 index futures (FTU1!) en E-mini Russell 1000 index futures (RS11!) een neutraal signaal. De overige index futures tonen een koopsignaal.

Wij verwachten dus een (licht) positieve week.

Analyse Nederlandse staatsobligaties week 52

We voorzagen vorige week voor de prijs van de Nederlandse staatsobligaties een licht negatieve week, maar dit bleek mee te vallen. Hoewel er alleen prijsdalingen te noteren waren bleef de schade in de meeste gevallen beperkt tot minder dan 1 procent. Uitzonderingen waren de Nederlandse staatsobligaties met looptijd van 20 en 30 jaar. Die verloren respectievelijk 1,21% en 2,22%.

Nederlandse staatsobligaties jaaroverzicht 2021

Daarmee sloten de Nederlandse staatsobligaties een opmerkelijk jaar af. De staatsobligaties met looptijd van 15 en 20 jaar noteerden met 16,24%% en + 48,42% namelijk opmerkelijk positieve resultaten, terwijl de staatsobligaties met looptijd van 30 jaar juist een opmerkelijk zwaar verlies van 49,18% noteerden.

Koersverwachting staatsobligaties week 1

Voor de eerste week van het jaar zijn de technische trendanalyses erg negatief. Alleen de staatsobligaties met looptijd van 15 en 20 jaar tonen een regulier verkoopsignaal, alle staatsobligaties met andere looptijden tonen een sterk verkoopsignaal.

De oscillatoren bevestigen deze signalen niet. Zij tonen neutrale signalen voor de looptijden tot en met 5 jaar en koopsignalen voor staatsobligaties met langere looptijden. Met deze tegenstrijdigheden zijn wij voorzichtig. Wij noteren dan ook een neutrale week voor de Nederlandse staatsobligaties.

Overigens maakt geld niet gelukkig, maar heb je wel geld nodig om gelukkig te kunnen leven. Onderzoekers zochten uit welk inkomen jou het gelukkigst maakt. Ben je het met hun conclusie eens?

Analyse prijs goud en olie week 52

Wij verwachtten voor de goud- en olieprijs een neutraal einde van het jaar. Dat bleek voor de goudprijs te kloppen met een resultaat van 0,93%. Voor de olieprijs was dit iets te voorzichtig. Deze steeg 1,92%.

Goudprijs en olieprijs jaaroverzicht 2021

De goudprijs daalde dit jaar ondanks de stijgende inflatie met 3,51% Ook de andere edelmetalen zoals zilver, platinum en palladium daalden dit jaar fors. Alleen de koperprijs leverde met +26,85% een aantrekkelijk rendement.

Als we naar het jaarresultaat kijken zien we dat olie met een rendement van 57,83% een zeer rendabele belegging was. Ook het rendement op gas was met resultaten tot 57,76% erg aantrekkelijk voor investeerders.

Koersverwachting prijs goud en olie week 1

Voor de goudprijs tonen de technische trendanalyses een sterk koopsignaal. De oscillatoren tonen echter een verkoopsignaal. Wij houden met een neutrale verwachting het midden.

De technische trendanalyses tonen sterke koopsignalen voor de olieprijzen. Deze worden bevestigd door de oscillatoren die een koopsignaal geven. Wij verwachten dus een positieve week voor de olieprijzen, al zal de prijsontwikkeling uiteraard ook afhangen van de besluiten die op de komende OPEC-meeting genomen worden.

Analyse FOREX week 52

Voor de FOREX voorzagen wij een neutrale jaarafsluiting. Dit bleek grotendeels te kloppen. De meeste resultaten waren tussen + en -1%. Er waren enkele uitzonderingen. Aan de negatieve kant was de Turkse Lira (TRL1!) weer opvallend aanwezig met een verlies van 15,37%. Aan de positieve kant de Braziliaanse Real (6L1!) de lijst aan met een rendement van +1,78%

FOREX jaaroverzicht 2021

Het was voor de FOREX-beleggers geen goed jaar. De best presterende Forex was de Canadese dollar (6C1!), maar een jaarrendement van 0,91% steekt schril af bij de rendementen van andere beleggingen. De beleggers in Turkse Lira hadden het het zwaarst. Zij zagen 45,65% van hun inzet verdampen, al zullen de beleggers in Micro JPY/USD Futures (MJY1!) en andere Japanse FOREX paren ook niet gelukkig zijn met hun verlies van 10,23%.

FOREX koersverwachting week 1

Voor de eerste week van het nieuwe jaar tonen de oscillatoren vooral neutrale signalen voor de FOREX. De technische trendanalyses zijn wat meer verdeeld, maar daar wisselen positieve en negatieve signalen elkaar af. Wij houden het dus ook voor de FOREX op een neutrale koersverwachting.

Analyse cryptomunten week 52

Voor de Bitcoin en andere crypto leek het een spannende slotweek van het jaar te worden doordat er veel jaar-, maand- en weekopties vervielen. Helaas zat de gedroomde eindejaarsrally er niet in. De Bitcoin (BTC) verloor 6,66% in de week en veel andere cryptomunten uit de top 25 verloren nog meer. Het grootste verlies in deze groep crypto was voor Polygon (MATIC), dat 12,93% verloor, maar toch nog een maandresultaat van + 9,80% wist te boeken.

Toch was het vorige week niet voor alle crypto kommer en kwel. Cosmos (ATOM) noteerde met + 17,07% het meeste winst. Daarmee sloot zij de maand af met een rendement van 15,18. Dit leidde niet tot het beste maandresultaat, want dat was met + 61,34% voor nieuwkomer Near (NEAR). Het grootste verlies van de maand was voor Litecoin (LTC), dat 20,46% verloor. Uiteraard kun je ook in het nieuwe jaar op de site van Tradeincrypto.com 24 uur per dag alle resultaten en alle live cryptoprijzen analyseren.

Bitcoin en crypto: Jaaroverzicht en koersverwachting week 1

Uiteraard valt er veel meer te analyseren en vooruit te blikken over crypto dan we hier doen. Als jij benieuwd bent hoe jouw favoriete crypto in 2021 presteerde of wat wij verwachten van de prijs in de eerste week van 2022 nodigen we je graag uit om je te verdiepen in onze crypto koersverwachting die later vanmiddag op onze zustersite WANT.nl zal verschijnen.

Of je nu won of verloor, je kan opgelucht ademhalen als je de vijf grootste cryptoscams van 2021 wist te ontlopen.

Meer weten over beleggen?

De bijdragen ‘koersverwachting’ en ‘achter de koersverwachting’ komen tot stand in samenwerking met onze onafhankelijke partner koersverwachting.com. Zij bieden elke dag het laatste nieuws over koersverwachtingen en investeringen. In onze rubriek ‘money & career‘ zie je al onze artikelen over geldzaken en werk. Tot slot vind je op WANT.nl dagelijks de laatste updates over Bitcoin en andere cryptocurrency.

Alle koersverwachtingen komen tot stand op basis van data van: Tradeincrypto.comWANT.nlKoersverwachting.com en Tradingview.com.

Let op: Wij geven nooit financieel advies, dus onze bijdragen kun je ook niet zo interpreteren. Doe altijd jouw eigen onderzoek en beslis op rationele gronden of, wanneer, waarin en hoeveel je wilt investeren.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.