Felix Decavel
Felix Decavel Geld & Carrière 7 mrt 2023
Leestijd: 4 minuten

8 tips voor je LinkedIn-profiel waarmee je een droombaan scoort

Je mag nog de meest deskundige specialist in het vak zijn. Zonder die expertise volwaardig in de verf te zetten, loop je kansrijke professionele opportuniteiten – en eventueel een droombaan –  mis. Dit zijn acht tips om je LinkedIn-profiel te verbeteren waar niemand aan denkt.

Geloof het of niet, maar LinkedIn bestaat al meer dan twintig jaar. En met een ledenaantal dat een miljard overschrijdt, behoort het ook nog eens tot de grootste social mediaplatformen die onze wereld rijk (of arm) zijn. Tegen wil en dank in, kan het dus de moeite lonen je LinkedIn-profiel tot in de puntjes te optimaliseren. Wij vertellen je hoe.

Tips om je LinkedIn-profiel te verbeteren

Met een standaard profiel is het moeilijk om je talenten eruit te laten springen. Begin dus bij het begin, en vergeet de kopregel niet.

1. Zoektermen in de kopregel

Zorg ervoor dat je LinkedIn-profiel door de juiste mensen gevonden wordt. Door de correcte zoektermen of keywords aan je kopregel (ook wel Headline genoemd) toe te voegen, maak je een grotere kans om in de zoekresultaten van relevante recruiters te verschijnen. En volgens deze expert, is het zelfs aangeraden je kopregel om de twee weken aan te passen.

2. Geen slappe Info

Het info-gedeelte waarin je kort samengevat je werkervaring beschrijft, is veruit het meest gelezen stukje op je LinkedIn-profiel. Maak er een boeiend verhaal van. Niemand maalt erom dat je in het bezit bent van een rijbewijs B. Althans, dat is niet de informatie waar werkgevers en recruiters naar op zoek zijn wanneer ze jouw pagina op dat moment bezoeken.

3.  Portfolio in de Uitgelicht sectie

Maak ten volle gebruik van de nieuwe ‘Uitgelicht‘ sectie. Daar kan je werkvoorbeelden laten zien waar je het meest trots op bent. Je kunt bijvoorbeeld artikelen weergeven die je hebt geschreven of zelfs een media-portfolio toevoegen met afbeeldingen, documenten en links. Het heet niet voor niets de ‘uitgelicht’ sectie. Een creatieve invulling ervan toont recruiters en werkgevers dat je jouw LinkedIn-profiel en bijgevolg je carrière serieus neemt.

4. Gebruik de Creatormodus

De Creatormodus is een relatief nieuwe functie waarmee je de top vijf hashtags kunt bepalen waarmee je geassocieerd wilt worden. Deze hashtags verschijnen direct onder je kopregel en versterken de onderwerpen waarvoor je bekend wilt staan. Zelfs als je niet van plan bent om inhoud voor je LinkedIn-blog te creëren, is het aan te raden de Creatormodus te gebruiken en vijf hashtags te selecteren.

5. Geen standaard LinkedIn-achtergrond

De beste manier om je LinkedIn-profiel op te laten vallen is een unieke achtergrond (die achter je hoofdfoto en kopregel te vinden is). De achtergrond is het eerste wat mensen zien als ze je bekijken. Als je een afbeelding gebruikt die je helpt je verhaal te vertellen, onderscheid je je automatisch van concurrerende collega’s en maak je een goeie eerste indruk.

6. Portret als profielfoto

Een portretfoto maakt van jou een echt persoon. Gebruik geen profielfoto waarop je niet duidelijk of deels te zien bent. Ook logo’s zijn een veelgemaakte faux-pas. Zorg ervoor dat de foto professioneel lijkt want het weerspiegelt je persoonlijkheid. Snij de profielfoto zo bij dat je gezicht ongeveer 60 tot 80 procent van de ruimte inneemt. Als iemand je profiel op zijn telefoon bekijkt, is je foto namelijk even groot als een knop. Bezoekers moeten je in de ogen kunnen kijken.

7. Ordenen van vaardigheden

Wanneer iemand je profiel bekijkt, toont LinkedIn alleen de top drie van je vaardigheden. Dat is een signaal aan de lezer dat dat de dingen zijn waar je het beste in bent. Maar voor velen van ons zijn dat misschien niet de dingen waar we bekend om willen staan. Orden je vaardigheden zodanig dat de drie belangrijkste bovenaan staan.

8. Eén beeld zegt meer dan duizend woorden

Je LinkedIn-profiel heeft niet alleen de Uitgelicht sectie om je creativiteit aan de wereld te laten zien. Als je je proza uitbreidt met afbeeldingen, infographics of video’s, kun je potentiële werkgevers pas echt verbazen met je genialiteit. Gebruik al deze mogelijkheden ten volle en scoor eindelijk de droombaan waar je al zo lang naar verlangt.

En voor de James Bonds onder ons: hier zie je hoeveel een spion bij de AIVD verdient. Of, voor de aspirant-influencers: dit is hoeveel TikTok en YouTube jou betalen voor een miljoen views.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.