Tessa Ham
Tessa Ham Geld & Carrière 22 jun 2020
Leestijd: 4 minuten

7 to-do list apps voor meer overzicht in je werk- en privéleven

Er is natuurlijk niets mis met een ouderwets notitieblok om je taken op te schrijven, maar een goede to-do list app heeft veel meer opties om nóg meer overzicht te krijgen en uiteindelijk meer gedaan te krijgen. Van lijsten delen tot prioriteiten geven, de volgende zeven fijne takenlijst apps helpen je efficiënter werken.

We delen zeven verschillende to-do list apps en waarom je ervoor zou moeten kiezen.

To-do list apps voor meer overzicht

Als je tips krijgt van grote ondernemers en CEO’s voor meer overzicht en effectiviteit, staat het maken van een to-do list er altijd tussen. Probeer het eens. Aan jou om te bepalen welke app het best bij je past.

1. Wunderlist

Takenlijst-app Wunderlist komt je misschien wel bekend voor. De app kent grote populariteit door het simpele design en de optie om je to-do lists te synchroniseren naar meerdere apparaten.

Waarom zou je kiezen voor to-do list app Wunderlist?

  • Naast je to-do list kun je ook andere lijsten maken, voor bijvoorbeeld boodschappen of projecten.
  • Je kunt opmerkingen toevoegen aan lijsten en taken, en ze voorzien van deadlines.
  • Je kunt zelf verschillende achtergronden instellen.

2. Todoist

Een alternatief voor Wunderlist is de duidelijke to-do list app Todoist. Een app die vooral geschikt is voor mensen die niet van tierelantijntjes houden en gewoon duidelijk overzicht willen krijgen in hun taken voor meerdere projecten. De app is dus makkelijk te gebruiken, zonder al te veel poespas. Todoist noemt het overzichtelijke design zelf een ‘afleidingsvrij ontwerp’.

Waarom zou je kiezen voor to-do list app Todoist?

  • Je kunt je lijsten delen met andere mensen.
  • Veel opties: taken inplannen, prioriteit geven en in verschillende projecten indelen.
  • Je krijgt punten als je taken afvinkt. Dit werkt extra motiverend.

3. Google Tasks

Gebruik je Gmail? Let dan even op. Google Tasks is namelijk niet alleen een aparte app, maar is ook direct in je mailomgeving te vinden. Je vindt Tasks rechts bovenin je scherm. Als je op het onderste icoontje (het blauwe rondje) klikt, kun je de taak toevoegen aan je to do-list (en ‘m zo niet vergeten!). Op je telefoon kun je een mail snel toevoegen aan Tasks, mits je die app ook op je telefoon hebt.

Waarom zou je kiezen voor to-do list app Google Tasks?

  • Handige integratie met Gmail, heel gemakkelijk binnenkomende mailtjes als taken toevoegen aan je to-do list.
  • Je kunt taken opdelen in themalijsten en subtaken toevoegen.

4. Microsoft To Do

Als je niet Gmail, maar Outlook gebruikt, is Microsoft To Do weer een betere keuze. Microsoft To Do is namelijk geïntegreerd met Outlook-taken. Zo heb je al je taken op één handige plek. Qua verdere functies en design lijkt Microsoft To Do op Wunderlist. Dat komt omdat laatstgenoemde in 2018 werd overgenomen door Microsoft.

Waarom zou je kiezen voor to-do list app Microsoft To Do?

  • Handige integratie met Outlook.
  • Ook met Microsoft To Do kan je taken overzichtelijker maken, deadlines instellen en verschillende lijsten maken.
  • De app geeft intelligente en gepersonaliseerde suggesties om je takenlijst bij te werken. Bijvoorbeeld taken die vaak terugkomen.

5. OneNote

Als je een Offlice-licentie hebt, heb je OneNote waarschijnlijk al op je computer staan. OneNote is het noemen waard, omdat je er veel meer mee kunt doen dan een to-do list maken. Je kunt met de app ook notities maken, artikelen opslaan, documenten delen met collega’s en je kunt alles koppelen met andere Office-programma’s, zoals Outlook.

Waarom zou je kiezen voor OneNote?

  • Als je behoefte hebt aan één programma waarmee je van alles kunt in plaats van tien verschillende apps.
  • Een digitaal – en overzichtelijk – notitieblok.
  • Automatisch op je computer als je een Office-licentie hebt.

6. Google Keep

Ook Google Keep is meer dan een to-do list app alleen. Ja, de app is ook onwijs geschikt om een takenlijst (of twee) in te maken, maar je kunt daarnaast notities invoegen. Het design is overzichtelijk en ziet eruit als een soort tafel of muur met allemaal post-its.

Waarom zou je kiezen voor Google Keep?

  • Je kunt notities en to-do lists met anderen delen.
  • Geef takenlijstjes en notities met hetzelfde thema dezelfde kleur voor meer overzicht.
  • Vind je een artikel die je later wil lezen? Druk in je webbrowser op Delen en kies voor de optie Google Keep. Als je het label ‘later lezen’ meegeeft, krijg je een mooi overzicht in Keep van alle artikelen die je nog wil lezen.

7. Trello

Trello is een handige tool om je projecten te managen. Je kunt de productiviteitstool gebruiken in de online webversie en in een app op je smartphone. De mogelijkheden met Trello zijn eindeloos, en daarom kan het programma in het begin best intimiderend zijn. Je hebt als het ware een ‘prikbord’ waarop je verschillende lijstjes hebt, bijvoorbeeld ‘to-do’, ‘mee bezig’ en ‘done’.

Waarom zou je kiezen voor Trello?

  • Je kunt teamleden toevoegen, ideaal voor samenwerken.
  • Richt het in zoals je het zelf wil, inclusief kleurcodering.
  • Je kunt bestanden bij notities (dat heet ‘kaarten’ in Trello) uploaden. Dat noemen we nog eens overzicht!

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.