Felix Decavel
Felix Decavel Geld & Carrière 11 jul 2023
Leestijd: 3 minuten

Dit salaris krijgen de geplaagde bagagemedewerkers op Schiphol

Opnieuw hommeles op Schiphol. Het aantal bedrijven dat bagage afhandelt op de luchthaven moet gehalveerd worden. Maar waarom deze schijnbaar tegenstrijdige maatregel? En hoeveel salaris verdienen bagagemedewerkers eigenlijk?

Vanwege een chronisch tekort aan bagage-afhandelaren, barstte Schiphol vorig jaar bijna uit de voegen. Dan lijkt het halveren van de bedrijven die deze werknemers in dienst nemen, op het eerste zicht een onlogische zet. Maar niets blijkt minder waar.

‘Afhandelingsbedrijven concurreren elkaar dood’

Om de redenering achter deze halvering te doorgronden, nam Manners contact op met FNV Luchtvaart. De vakbond is al jaren tegenstander van de wildgroei aan afhandelingsbedrijven op Schiphol. En het kabinet lijkt die mening nu ook te delen. Uitgezonderd van KLM, wordt binnen twee jaar het aantal teruggeschroefd van zes naar drie. Goed nieuws voor alle bagagemedewerkers.

“In de jaren 80 behoorde het beroep van bagage-afhandelaar nog tot de middenklasse. Maar vanaf de jaren 90 vond er een grote privatisering plaats in de sector zodat Schiphol kon blijven concurreren met andere Europese luchthavens”, vertelt FNV-bestuurder Stijn Jansen aan Manners. “Daardoor daalde het vak mondjesmaat op de maatschappelijke ladder.”

Volgens FNV behandelt KLM ongeveer 60 procent van alle bagage op Schiphol, 40 procent wordt door de overige vijf bedrijven behandeld. Een veel te kleine vijver. De afhandelingsbedrijven concurreren elkaar onderling dood met zo goedkoop mogelijke tarieven. En met schrijnende werkomstandigheden en karige salarissen als gevolg, werden de bagagemedewerkers daar uiteindelijk de dupe van.

Daarom kwam er vorig jaar een overkoepelende cao voor de sector, opnieuw uitgezonderd van KLM die een eigen cao heeft. “We dachten dat de afhandelingsbedrijven deze extra kosten zouden doorrekenen aan de consument, maar dat gebeurde niet”, klinkt het bij FNV. “Omwille daarvan pleiten we nu voor een halvering van het aantal werkgevers; het zorgt voor een eerlijkere prijs en betere arbeidsvoorwaarden.”

Bagagemedewerkers die momenteel in dienst zijn, hoeven echter niet te vrezen voor hun baan. Door een nijpend arbeidstekort in de sector, kunnen ze vrijwel meteen bij een ander bedrijf aan de slag. “Een werknemer vertelde dat hij al zo vaak van werkgever was veranderd, dat deze keer er ook nog wel bij kon”, zegt Jansen. “Bovendien zal dit allemaal vlekkeloos verlopen.”

Het salaris per uur van bagagemedewerkers op Schiphol

Omwille van de betere arbeidsvoorwaarden en het hogere salaris voor bagagemedewerkers bij KLM, zou FNV liefst alle afhandelingsbedrijven op Schiphol onderbrengen bij de cao van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij. Maar dat blijft vooralsnog toekomstmuziek. Eens de halvering daadwerkelijk is doorgevoerd, zouden onderhandelingen daarover wel opgestart kunnen worden.

Hoe dan ook zijn dit momenteel de bruto salarissen per uur van alle type bagagemedewerkers op Schiphol, exclusief eventuele extraatjes zoals de eindejaarsuitkering en de ploegentoeslag.

Functie Minimum Salaris Maximum
Salaris
Bagage Handler € 11,78 € 13,83
Senior Bagage Handler € 12,17 € 15,77
Ramp Agent / Medewerker Platform € 12,17 € 15,77
Bagage Tracing € 12,53 € 16,49
Pushbacker / Sleper € 12,53 € 16,49
Leidinggevende Bagage € 15,12 € 22,33

En voor de volledigheid vind je hieronder ook de uurlonen van bagage-afhandelaren bij KLM. Deze werknemers kunnen in drie loonschalen belanden.

Salarisschaal Minimum Salaris Maximum
Salaris
1 € 14,00 € 17,92
2 € 14,90 € 19,04
3 € 15,60 € 20,08

Bekijk alle cijfertjes in de algemene cao van Passagiers- en bagageafhandeling of in die van de KLM. En check ook hoeveel salaris piloten bij Transavia verdienen.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.