Coen Grutters
Coen Grutters Tweedehands auto's 24 sep 2023
Leestijd: 2 minuten

Deze goedkope elektrische auto kost je de minste wegenbelasting

Vanaf 2026 zullen EV-rijders plots motorrijtuigenbelasting moeten betalen. En niet zo’n beetje ook. Wil je een elektrische auto, maar jezelf over 2,5 jaar niet scheel betalen aan wegenbelasting? Dan is de Dacia Spring Electric, een lichtgewicht occasion, wat voor jou.

EV-rijders zijn nu nog lekker voordelig uit. Op dit moment betalen zij nog geen motorrijtuigenbelasting. Vanaf 2025 betalen zij een kwart van het tarief en het jaar erop verdwijnt ook dat financiële voordeel. De hoogte wordt dan, net als bij andere auto’s, onder meer bepaald op basis van het voertuiggewicht. En laat elektrische auto’s nou juist erg zwaar zijn door de grote accupakketten. Dat hiervoor niet gecorrigeerd wordt, is volgens de Bovag ‘desastreus voor het draagvlak voor de transitie naar duurzame mobiliteit’.

Lichtgewicht elektrische auto als goedkope occasion

Om te voorkomen dat jij straks elk kwartaal een rib bij de Belastingdienst door de brievenbus moet douwen, kun je het beste kiezen voor een lichtgewicht EV. Een van de lichtste elektrische auto’s van dit moment is ook nog eens de allergoedkoopste. We hebben het over de Dacia Spring Electric, die je nieuw vanaf 21.750 euro koopt. Als occasion vind het model al vanaf minder dan 14.000 euro. Bovendien geldt voor de meeste modellen nog een subsidie.

Dacia Spring Nederlanders, elektrische auto EV wegenbelasting motorrijtuigenbelasting
(Afbeelding: Dacia)

De auto weegt iets meer dan 900 kilogram, want voor een conventionele (moderne) auto al weinig is, laat staan voor een elektrische auto met een accupakket. Hoeveel wegenbelasting je straks moet betalen voor een occasion is nog niet bekend. Wel het zal minder motorrijtuigenbelasting zijn dan andere EV’s die toch al gauw tussen de 1.500 en 2.500 wegen.

Budget auto met weinig wegenbelasting

Het scheelt dat de batterij (netto) slechts 25 kW groot is. Daardoor heeft het model echter ook een beperkte actieradius van slechts 230 kilometer volgens de WLTP-meetmethode. Veel hoef je er dus niet van te verwachten en datzelfde geldt voor het interieur van de occasion. Het is een budget auto en dat merk je aan alles. Wil je toch een iets completere elektrische auto dan de Dacia Spring Electric? Dan is dit tweedehandsje iets voor jou. Zal meer gaan kosten aan wegenbelasting, maar je mag ‘m levenslang gratis opladen om daarvoor te compenseren.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.