Felix Decavel
Felix Decavel Geld & Carrière 11 mei 2023
Leestijd: 2 minuten

Callcenter-held wint Nederlandse rechtszaak en krijgt 5 jaar salaris

Callcentermedewerkers aller Nederlanden verenigt U! Een van jullie collega’s voerde een felle juridische strijd tegen het systeem en haalde voor de rechter een ferme slag thuis. Tijd om al het achterstallige salaris terug te vorderen en 15 minuten per dag extra betaald te krijgen.

Nee, het betreft geen socialistisch sprookje. En in tegenstelling tot de vuilnisophalers, bankmedewerkers of magazijniers in Nederland zal je niet langdurig het werk moeten neerleggen. Geen staking dus, maar wel een beter loon. En dat allemaal dankzij één callcenter-held.

Callcentermedewerker krijgt meer salaris van rechter

Vaak moeten Nederlandse callcentermedewerkers – en we spreken helaas uit ervaring – een kwartiertje voor het begin van de shift al op kantoor aanwezig zijn. Dan hebben ze namelijk alle tijd van de wereld om de computer op te starten en alle programma’s te openen. Op die manier kan de telefoon beantwoord worden op de seconde dat de dienst begint. Lekker voor de werkgever natuurlijk, maar minder voor de callcentermedewerker, die geen rooie cent ontvangt voor zijn verplichte en vroegtijdige aanwezigheid.

Want deze 10-minutenregel is geen ongeschreven wet zoals bij vele andere sectoren het geval is. Bij de meeste callcenters staat deze regel uitdrukkelijk vermeld in de arbeidsovereenkomst. Medewerkers moeten met andere woorden tien minuten eerder aan de slag gaan, zonder daarvoor een euro aan salaris te ontvangen. Onwettig, zo oordeelde een Nederlandse kantonrechter nu. Ook het hoger beroep bevestigde het vonnis. Het Zoetermeerse Teleperformance dient het achterstallig loon – opgelopen over een periode van 5,5 jaar – aan de werknemer in kwestie terug te betalen.

De rechtbank veegde de flinterdunne argumenten van het Nederlandse callcenterbedrijf dus twee maal van tafel. Hoewel een vroegtijdige aanwezigheid ook in andere sectoren verwacht wordt, staat dit niet uitdrukkelijk in de betreffende arbeidsovereenkomsten, in tegenstelling tot de cao’s van callcentermedewerkers. Teleperfomance probeerde de tien minuten vroegtijdige aanwezigheid ook af te schilderen als ‘vrije tijd’.

Is de computer opgestart maar moet de telefoonlijn nog niet open? Dan kun je lekker nog een aantal hobby’s uitoefenen natuurlijk. Daar ging de rechter gelukkig niet in mee: “De callcentermedewerker is beperkt in zijn mogelijkheden zijn tijd aan eigen zaken te besteden. Dat hij in die tijd nog niet productief is voor Teleperformance doet daaraan niet af”, klinkt het hoopgevend voor alle callcenters van het land.

Hoeveel rechten er aan de uitspraak ontleend kunnen worden is onduidelijk. Maar in ieder geval heeft deze ene collega een grote juridische overwinning behaald voor alle callcentermedewerkers die onder een gelijkaardige cao vallen. Misschien toch nog maar eens goed nalezen. Check het volledige vonnis van de uitspraak via deze link.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.