Thomas Aalderink
Thomas Aalderink Auto's 4 dec 2025
Leestijd: 4 minuten

Dit ben je in 2026 extra kwijt aan benzine nu accijns omhoog gaat

Nederland is koploper in het heffen van belasting op benzine. In geen enkel ander Europees land verdwijnt zo’n groot deel van de literprijs in de staatskas. En dat gaat voorlopig ook nog wel zo blijven, want de Tweede Kamer heeft ingestemd met een voorstel om de accijnzen op een liter benzine met 5,5 cent te verhogen.

Het voorstel om de accijnzen te verhogen komt van de ChristenUnie. Die partij wil voorkomen dat er bezuinigd wordt op het openbaar vervoer. En in plaats van dat alleen te roepen, zijn ze ook proactief aan de slag gegaan met een oplossing. Die vonden ze aan de inkomstenkant, door meer belasting te heffen op brandstof. Een meerderheid van de Kamer gaat daarin mee.

Die meerderheid was overigens wel krap. Het was vooral dankzij hun christelijke vrienden van het CDA en de liberale collega’s van D66 dat de ChristenUnie genoeg voorstanders bij elkaar kreeg. Samen met de linkse kant van de Kamer (GroenLinks-PvdA, SP, Partij voor de Dieren, Volt en 50PLUS) was dat genoeg voor een nipte meerderheid.

In het voorstel is ook meteen vastgelegd hoeveel we per 1 januari 2026 meer gaan betalen aan de pomp. Alle brandstofprijzen gaan omhoog, maar het zijn de benzinerijders die de nieuwe accijnzen het hardst gaan voelen in de portemonnee: een liter wordt 5,5 cent duurder. De prijs van diesel stijgt met 3,5 cent en lpg met 1,5 cent.

Zoveel ben je in 2026 meer kwijt aan de pomp

Om je een idee te geven van hoeveel deze nieuwe accijnzen je op jaarbasis gaan kosten, hebben wij alvast wat rekenwerk gedaan. In de tabellen hieronder zie je precies hoeveel extra je straks afrekent per liter, per tank, per maand en per jaar. We kijken naar drie veelvoorkomende jaarkilometrages (5.000, 10.000 en 15.000 kilometer) en drie verbruiken (1 op 12, 1 op 15 en 1 op 19). Zo weet je meteen waar je aan toe bent.

Benzinekosten in 2026 bij 5.000 kilometer

ScenarioVerbruik€/liter€/tank (50L)€/maand€/jaar
Prijs 20251 op 10€ 1,938€ 96,90€ 80,75€ 969,00
Prijs 20261 op 10€ 1,993€ 99,65€ 83,04€ 996,50
Prijs 20251 op 15€ 1,938€ 96,90€ 53,83€ 646,00
Prijs 20261 op 15€ 1,993€ 99,65€ 55,36€ 664,33
Prijs 20251 op 20€ 1,938€ 96,90€ 40,38€ 484,50
Prijs 20261 op 20€ 1,993€ 99,65€ 41,52€ 498,25

Benzinekosten in 2026 bij 10.000 kilometer

ScenarioVerbruik€/liter€/tank (50L)€/maand€/jaar
Prijs 20251 op 10€ 1,938€ 96,90€ 161,50€ 1.938,00
Prijs 20261 op 10€ 1,993€ 99,65€ 166,08€ 1.992,50
Prijs 20251 op 15€ 1,938€ 96,90€ 107,92€ 1.295,33
Prijs 20261 op 15€ 1,993€ 99,65€ 110,70€ 1.328,75
Prijs 20251 op 20€ 1,938€ 96,90€ 80,75€ 969,00
Prijs 20261 op 20€ 1,993€ 99,65€ 83,04€ 996,50

Benzinekosten in 2026 bij 15.000 kilometer

ScenarioVerbruik€/liter€/tank (50L)€/maand€/jaar
Prijs 20251 op 10€ 1,938€ 96,90€ 242,25€ 2.907,00
Prijs 20261 op 10€ 1,993€ 99,65€ 249,13€ 2.989,50
Prijs 20251 op 15€ 1,938€ 96,90€ 161,50€ 1.938,00
Prijs 20261 op 15€ 1,993€ 99,65€ 166,08€ 1.992,50
Prijs 20251 op 20€ 1,938€ 96,90€ 121,13€ 1.453,50
Prijs 20261 op 20€ 1,993€ 99,65€ 124,58€ 1.495,13

In de berekening zijn we voor 2025 uitgegaan van een prijs van 1,938 euro per liter. Dit is de meest recente gemiddelde pompprijs volgens het CBS. Voor 2026 gaan we uit van de huidige prijs plus de 5,5 cent verhoging die is aangenomen in de Tweede Kamer.

Benzine tanken wordt in 2026 tot wel 80 euro duurder

In onderstaande tabel zie je nog eens overzichtelijk hoeveel je in 2026 meer gaat betalen voor benzine dan in 2025. In het gunstigste geval (bij weinig kilometers in een zuinige auto) kom je tussen de 10 en 20 euro per jaar hoger uit. Ben je een kilometervreter of heb je een dorstige bolide? Dan kan dat al snel twee tot drie keer zo veel worden.

Km/jaarVerbruikVerschil per jaar
5.0001 op 10€ 27,50
5.0001 op 15€ 18,33
5.0001 op 20€ 13,75
10.0001 op 10€ 55,00
10.0001 op 15€ 36,67
10.0001 op 20€ 27,50
15.0001 op 10€ 82,50
15.0001 op 15€ 55,00
15.0001 op 20€ 41,25

Nu weet je wat het plan van de ChristenUnie je gaat kosten, maar nog niet wat ze opleveren De verwachting is dat er met deze accijnsverhoging 448 miljoen euro voor het openbaar vervoer opgehaald gaat worden. De vakbonden en brancheverenigingen voor openbaarvervoerbedrijven zijn dan ook bijzonder goed gestemd vandaag. Volgens hen is dit plan belangrijk voor de bereikbaarheid van Nederland.

Omdat je nooit iedereen blij kan maken, zijn er ook teleurgestelde reacties op de nieuwe plannen. Zo liet vakbond CNV weten dat ze niet blij zijn dat miljoenen werkenden die van hun auto afhankelijk zijn straks meer moeten betalen. In hun betoog hebben ze het over 50 euro extra reiskosten per maand. Daar gebruiken ze dus blijkbaar een andere rekenmethode dan wij doen.

Nederland koploper op het gebied van brandstofaccijns

Ergens is die frustratie overigens wel goed te begrijpen. Deze nieuwe verhoging valt op zichzelf misschien mee, maar als je naar het totaalplaatje kijkt is het opvallend hoeveel belasting we in Nederland betalen op benzine. In harde euro’s is er geen enkel ander Europees land dat zoveel belasting heft per liter. Opvallend genoeg zijn er wel landen die procentueel gezien meer belasting heffen. In dit land bestaat zelfs 62 procent van de literprijs uit accijns.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.