Noah Korevaar
Noah Korevaar Banen & Salaris 21 apr 2025
Leestijd: 4 minuten

Dit salaris verdienen journalisten per uur in 2025 op zzp-basis

Van freelance schrijvers voor kranten tot podcastmakers en van onderzoeksjournalisten tot contentspecialisten: ambt als journalist kent vele gedaanten. Maar wat voor salaris kun je in de journalistiek verwachten als zzp’er anno 2025?

Traditionele media staan onder druk, terwijl digitale platforms groeien. In dit veranderende medialandschap kiezen steeds meer journalisten noodgedwongen of bewust voor het zelfstandig ondernemerschap.

Wat verdient een zelfstandige journalist?

We duiken in het Knab Zzp Uurtarievenboekje 2025 om te ontdekken wat zelfstandige journalisten tegenwoordig verdienen en waar de financiële kansen en uitdagingen liggen. Volgens het Knab-onderzoek verdient een journalist op zzp-basis gemiddeld 59 euro per uur. Wat betreft salaris behoren ze tot de middengroep van zelfstandige professionals, vergelijkbaar met administrateurs (59 euro), masseurs (59 euro) en tolken/vertalers (59 euro).

Binnen de journalistiek zien we een bescheiden verschil tussen online en print. Een journalist die voornamelijk voor printmedia schrijft, denk aan bijvoorbeeld de Volkskrant, verdient gemiddeld 60 euro per uur, terwijl zijn collega’s in de online journalistiek op 58 euro uitkomen. Een verschil dat kleiner is dan je misschien zou verwachten.

ZZP uurtarief salaris journalisten
The President’s Men (Afbeelding: Warner Bros.)

Zelfstandige journalisten maken gemiddeld 26 declarabele uren per week, wat neerkomt op een bruto salaris van ongeveer 55.921 euro per jaar. Na aftrek van kosten blijft daar zo’n 41.875 euro aan nettowinst over – een opvallend hoge winstmarge van 75 procent. Alleen boekhouders (78 procent) hebben een hogere winstmarge.

0 procent BTW

Deze hoge marge wordt mede verklaard door de extreem lage zakelijke kosten van journalisten. Maar liefst 92 procent van de journalisten geeft aan weinig zakelijke kosten te hebben – een van de hoogste percentages onder alle zzp-beroepen.

In Nederland mogen journalisten bovendien het 0 procent-btw-tarief hanteren voor journalistieke diensten. Dit btw-voordeel is een van de redenen dat journalisten, ondanks hun relatief lage uurtarief, toch een hoge winstmarge kunnen realiseren. Doordat ze geen btw hoeven af te dragen over hun journalistieke werk, houden ze netto meer over van hun bruto salaris.

Het 0 procent-btw-tarief heeft overigens zo zijn grenzen. Voor andere diensten die journalisten mogelijk aanbieden, zoals trainingen, copywriting voor commerciële doeleinden of consultancy, geldt wel het normale btw-tarief van 21 procent.

Ervaring weegt zwaar in de journalistiek

Anders dan bij sommige andere beroepen zoals kappers en docenten, is het verschil tussen beginnende en ervaren journalisten substantieel. Startende journalisten met minder dan drie jaar ervaring rekenen gemiddeld 55 euro per uur, terwijl ervaren journalisten met meer dan tien jaar ervaring 60 euro vragen – een verschil van 9 procent.

Een journalist met specialisatie in online media deelt in het uurtarievenboekje een advies dat de uitdagingen in het vak samenvat: “Opdrachtgevers willen vaak voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Zet hoog in en durf ook eens nee te zeggen tegen een te laag tarief.”

Zwakke onderhandelingspositie

Journalisten hebben een uitdagende marktpositie. Slechts 60 procent ervaart veel vraag naar hun diensten – een van de laagste percentages onder alle zzp-beroepen. Tegelijkertijd ervaart slechts 23 procent weinig concurrentie, wat de tariefdruk verklaart. Opvallend is dat journalisten zichzelf zeer matig inschatten als onderhandelaars. Slechts 35 procent vindt zichzelf goed in onderhandelen over tarieven – een van de laagste percentages onder alle zzp-beroepen.

Dit gebrek aan onderhandelingsvertrouwen en grote concurrentie vertaalt zich in een negatief beeld over de beloning in de sector. Slechts 27 procent van de journalisten vindt dat hun vakgebied goed betaald wordt – het op twee na laagste percentage van alle 70 onderzochte beroepen, alleen koks en kappers zijn nog negatiever.

Somber toekomstbeeld

Journalisten zijn niet alleen negatief over hun huidige beloning, maar ook over de toekomst. Slechts 63 procent is optimistisch over de toekomst van hun bedrijf – een van de laagste percentages van alle zzp’ers. Alleen beveiligers (55 procent) en verzorgenden (57 procent) zijn nog somberder.

ZZP uurtarief salaris journalisten
Spotlight (Afbeelding: Entertainment One Features)

Ook maken journalisten zich bovengemiddeld veel zorgen over de Wet DBA. Slechts 46 procent maakt zich hier weinig zorgen over, wat wijst op onzekerheid over hun positie als zelfstandige – vooral met de opkomst van AI-tools voor contentcreatie.

Specialisatie en nieuwe verdienmodellen

Ondanks de uitdagingen zijn er wel degelijk kansen voor journalisten die hun inkomsten willen verhogen. Specialisatie in nichemarkten zoals financiële journalistiek, technologie of wetenschap kan leiden tot tarieven die ruim boven het gemiddelde liggen, soms oplopend tot 80 tot 100 euro per uur.

Ook bieden nieuwe verdienmodellen kansen. Denk aan solo gaan en geld verdienen via nieuwsbrief-platforms zoals Substack, de potentie van podcasting met sponsors of het combineren van journalistiek met het geven van trainingen of consultancy. Deze hybride werkvormen stellen journalisten in staat om hun kennis en vaardigheden breder te gelde te maken dan alleen via traditionele media-opdrachten.

Voor wie een carrière als zelfstandig journalist overweegt, is het advies helder: bouw een sterke persoonlijke brand op specialistische kennis, maar besef ook dat de markt op het punt staat om volledig disrupted te worden door AI. Zowel qua hoe content gemaakt wordt, als in hoe consumenten journalistiek tot zich gaan nemen. Google maakt zich niet voor niks zorgen.

Zzp-uurtarieven in 2025

Wil je voor jouw specifieke sector of beroep weten wat je ongeveer kunt vragen als uurtarief? Check de Manners-overzichtspagina met alle uurtarieven in 2025 en het gemiddelde zzp-salaris van zelfstandigen op een rij.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.