Martyn de Jong
Martyn de Jong Health 13 jan 2016

Zoveel moet je hardlopen om gezond te blijven

Wie fit wil blijven, zal moeten bewegen en het liefst ook een beetje sporten. Alleen vraag je jezelf wellicht al een tijdje af: ‘Maar hoeveel dan?’ Wetenschappers hebben hier onderzoek naar gedaan en kwamen tot een verrassende conclusie.

Wat blijkt nou, 8 kilometer hardlopen per week is al voldoende om jouw gezondheid ten goede te komen. Zelfs bij een dusdanig korte afstand bleek dat renners een lagere bloeddruk, betere cholesterolwaarden en tevens minder risico liepen (*pun intended) op diabetes, beroertes en bepaalde vormen van kanker.

‘Het lijkt er op dat de grootste gezondheidsvoordelen van hardlopen al kunnen optreden bij zeer korte afstanden.’ – Dr. Carl J. Lavie, Cardioloog

Je hoeft dus blijkbaar geen uren door het park te slenteren om toch de voordelen te halen. In tegendeel: Met 1 á 2 keer hardlopen per week, waarbij je een afstand overbrugt van 5 á 10 km, doe je volgens Lavie al genoeg goeds voor jouw lichaam.

Indien je echter ambities hebt om beter of sneller te worden met hardlopen, zul je toch iets meer dan dit moeten lopen om zodoende jouw zuurstofopname te verbeteren. Ook kan een hartslagmeter hierbij helpen, zodat je precies weet in welke hartslagzone je op dat moment traint.

Verder is niet altijd beter

Tot slot zijn er ook gezondheidsgrenzen aan de bovenkant van het spectrum. Meer dan een uur per dag hardlopen baat jouw lichaam namelijk niet. Hierdoor loop je juist méér risico op hartproblemen, blessures en andere vervelende gezondheidsklachten.

[RELATED_ARTICLE article_id=”245431″]

Houd jouw hardloop workouts daarom liever kort en krachtig voor maximaal profijt. Al vind je vast niet zo erg om te horen.

[FB_AANJAGER]

Reageer op artikel:
Zoveel moet je hardlopen om gezond te blijven
Sluiten