Zo zorgt Avengers held Chris Hemsworth ervoor dat hij super fit is

Met Avengers: Endgame momenteel in de bioscoopzalen, zit de kans er aardig in dat de grootste film in de geschiedenis van blockbuster films nu te zien is. Een van de belangrijkste helden is Thor. Ja… het is absoluut een goed moment om Chris Hemsworth te zijn.

Chris is een van de populairste acteurs in de stal aan Hollywood sterren. Dit komt mede doordat de 35-jarige Australiër een machine is in de sportschool. Zijn trainingen, dieet-hacks en trainingsmethoden zijn voor velen dé waarheid om een formidabel lijf te beeldhouwen.

Gedurende zijn loopbaan is het lichaam van Hemsworth aanzienlijk veranderd. Steeds weer opnieuw. Hij was een brok massa tijdens Thor zijn debuut en was lean & clean voor Thor: Ragnarok. Zijn mooiste en meest functionele bouw wist hij misschien wel te laten zien in Avengers: Infinity War en nu in Avengers: Endgame.

Dit alles betekent dat Hemsworth steeds zijn training aanpast aan zijn behoeften en de levensstijl die op dat moment bij zijn rol horen. Als een vader van drie zijn trainingen van twee uur lang niet langer een mogelijkheid. Dit betekent dat korte, scherpe sessies de go-to zijn voor de Prince of Asgard.

HIIT en HIRT: train als de Avengers

De sessies worden in elkaar geflanst door personal trainer Luke Zocchi. Om Hemsworth in de beste vorm van zijn leven te krijgen, zweert Zocchi bij twee trainingsmethoden: HIIT en HIRT.

HIIT staat – zoals je misschien al wist – voor intervaltraining met hoge intensiteit. Een methode die korte werkperioden combineert met een hoge werksnelheid. Een HIIT training duurt tussen de 10 en 30 minuten en is daarmee van ideaal formaat om snel vat te verbranden.

HIRT is een variant van HIIT. Het staat voor weerstandstraining onder hoge intensiteit. HIRT maakt gebruik van krachtbewegingen om je hartslag te versnellen en spieren aan het werk te zetten. Het is speciaal ontworpen om de energie door je lijf te laten branden, nog lang nadat je de gym alweer verlaten hebt.

Om je een idee te geven van zo’n training, deelt Zocchi met alle liefde een van Hemsworth’s workouts. Zo samengesteld om je in een superhelden shape te krijgen. Het is een workout om definitie aan te brengen in het hele lichaam, maar met een extra nadruk op het uithoudingsvermogen en de spieren in de armen. Het enige wat je nodig hebt is een paar dumbbells. Oh, en wat water en een handdoek. Je gaat het nodig hebben.

HIRT-training van Chris Hemsworth

Vijf rondes in totaal. Zes oefeningen per ronde met tien herhalingen per oefening en steeds 30 seconden tussendoor. Succes.

Burpee Curl to Press

  • Begin staand met voeten op heupbreedte en de dumbbells in je handen langs je zij.
  • Beweeg in één vloeiende beweging naar beneden en plaats de dumbells onder je schouders, terwijl je met je voeten achteruit naar een push-up positie springt.
  • Voltooi een push-up voordat je jouw voeten terug onder je lichaam gooit, ga rechtop staan en gooi die dumbbells recht boven je hoofd terwijl je dit doet.
  • Laat de dumbbells zakken tot de startpositie.

Walking Planks

  • Neem de plank positie aan. Jouw gewicht wordt ondersteund op de onderarmen en tenen, de ellebogen onder de schouders en span je core-spieren aan (knijp in jouw bilspieren en span die buikspieren aan).
  • Neem je rechterarm van de vloer en leg je hand onder je rechterschouder. Duw omhoog met je rechterhand terwijl je je linkerarm optilt en deze onder je linkerschouder plaatst
  • De bovenste positie lijkt op een smalle push-up. Keer terug naar de startpositie.
  • Voltooi de volgende herhaling door met je linkerarm te lopen en wissel steeds af.

Dumbbell Renegade Row and Press-Up

  • Begin in een hoge plank positie. Handen gepositioneerd onder je schouders, voeten uit elkaar, een rechte lijn van je schouders naar je enkels en een dumbell in elke hand.
  • Terwijl je core aangespannen is, doe je een push-up.
  • Boven aan de push-up roei je de dumbell in je rechterhand omhoog en naar achteren. Doe dit vervolgens naar links.

Dumbbell Bent-over Rear Flys

  • Neem een positie in waarbij de knieën licht gebogen zijn, zodat je rug plat en parallel aan de grond staat.
  • Hou de dumbbells recht naar beneden, onder de borst aan en zorg dat je rug aangespannen is.
  • Terwijl je ook je buik aanspant, til je beide dumbells in beide handen tegelijkertijd op naar de zijkant van je lichaam. Je vormt een T-vorm en je komt niet met de dumbbells boven je rug uit.
  • Laat de armen langzaam zakken en herhaal.

Dumbbell Hammer Curl en Reverse Lunge

  • Sta met de dumbbells aan je zij, met je handpalmen naar je lichaam toegericht.
  • Stap met de rechtervoet terug achter je lichaam en ga naar beneden, je rechterknie raakt de grond en de linkerknie is in lijn met de enkel.
  • Breng tegelijkertijd beide dumbbells tot schouderhoogte, terwijl je jouw ellebogen in je zij duwt.
  • Laat de dumbbells weer zakken, terwijl je de rechtervoet terugbrengt naar de startpositie.
  • Dit is één rep. Voltooi de volgende met je linkerbeen.

Hollow Outs

  • Ga plat op je rug liggen. Hou armen en benen gestrekt met je handen en tenen die wijzen, terwijl ze iets boven de grond zweven.
  • De sleutel bij deze oefening is om je buikspieren en bilspieren aan te spannen om te bewegen met controle in plaats van met momentum.
  • Begin langzaam heen en weer te schommelen. Til je bovenlichaam op van de grond terwijl je je benen laat zakken, en dan terug de andere kant op, net voordat je benen de grond raken.
  • Houd het onderlichaam in contact met de grond gedurende de duur van de beweging.
  • Eén keer vooruit en terug? Dit is een rep. Herhaal.

Meer tips? Of meer Avengers?

Wil je weten hoe je dit schema over een langere periode volhoudt? Ook daar heeft Thor aan gedacht. En mocht je nog twijfelen over jouw bezoek aan het laatste ontbrekende stukje binnen dik tien jaar Marvel geweld? Als het aan de critici ligt is dit een vraag die niet gesteld hoeft te worden.

Men's Health UK

Reageer op artikel:
Zo zorgt Avengers held Chris Hemsworth ervoor dat hij super fit is
Sluiten