Redactie
Redactie Life 10 feb 2016

Zo weet je of een bedrijf goed voor je is

De wekker gaat. Koffie, havermoutje, douchen, aankleden en gaan. Op naar het werk. Nieuwe dag, nieuwe kansen. Of niet? Nieuwe dag, nieuwe klachten, hoge werkdruk, vieze lunch. We hebben allemaal – de geluksvogels daargelaten – weleens zo’n baan gehad. Denkend dat niet zij, maar jij je moest aanpassen. Hoe weet je nou of het bedrijf wel zo tof is als je van te voren hoopte? Deze vijf signalen schetsen een duidelijk beeld van awesome werkgevers.

De pijlers zijn samengesteld door Forbes’ Jacob Morgan, die in zijn leven al veel grote en geroemde werkgevers heeft mogen spreken. Volgens hem werk je voor een truly great company als…

De manager een mentor is

In goede bedrijven handelen managers als coaches in plaats van dictators. In dit type organisatie zorgt de manager dat het pad van de werknemer vrij is van problemen zodat hij successen kan behalen en kan groeien. In plaats van boven op de piramide te zitten en de werknemers met macht naar beneden te duwen staan de beste managers onder aan de piramide en duwen ze de werknemers omhoog.

Kwetsbaarheid als een kracht wordt gezien

In de standaard organisatie wordt kwetsbaarheid gezien als een zwakte die uitgebuit kan worden. In dit soort situaties durven werknemers niet toe te geven dat ze iets niet weten of hulp nodig hebben. Veelal verwacht de werkgever dat zijn personeel zijn persoonlijke en zakelijke leven strikt gescheiden houdt – een onmenselijke benadering. In topbedrijven wordt men geaccepteerd zoals ze zijn, inclusief zwakheden. Hierdoor is iedereen benaderbaar, wat het werk altijd ten goede komt.

Als bedrijf wil je personeel aantrekken dat aanwezig wíl zijn en niet aanwezig móét zijn.

Transparantie is de regel, niet de uitzondering

In veel organisaties krijg je slechts te horen wat anderen voor jou als belangrijk achten. Dit maakt communicatie en samenwerking lastig en ondermijnt de loyaliteit en het vertrouwen van een werknemer. Bij goed geïnformeerd personeel zullen deze zaken juist goed uitpakken. Binnen het bedrijf Spiceworks heeft de oprichter het ‘slices with Scott‘-uurtje geïntroduceerd waarin hij pizza bestelt voor al zijn werknemers en zij hem elke vraag mogen stellen die ze maar willen. Van ‘waarom heb je geen kinderen’ tot ‘moeten we ons zorgen maken om een ontslagronde’.

Er wordt geïnvesteerd in de ‘werknemerservaring’

Als bedrijf wil je personeel aantrekken dat aanwezig wíl zijn en niet aanwezig móét zijn. Het is dus zaak om te monitoren wat de werkbelevenis is van de werknemers en hen vervolgens tegemoet te komen op zaken waarin het bedrijf tekort schiet. Dit is enorm belangrijk om talent te behouden en aan te trekken. Zij kunnen immers met gemak overstappen naar een andere werkgever.

Er wordt geopereerd als een laboratorium, niet als een fabriek

Fabrieken zijn goed in twee dingen: efficiënt en productief werken. Prima natuurlijk, voor robots. Ruimte voor innovatie, betrokkenheid en wellness is er nauwelijks. De fundering van miljoenen bedrijven is gebouwd op de pijlers: efficiëntie en productiviteit. Goede bedrijven gooien het roer juist om en staan open om de werknemers te laten experimenteren en risico´ s te laten nemen. Zo kunnen alle medewerkers bij softwareontwikkelaar Adobe kans maken op duizend dollar om een prototype van hun idee te ontwikkelen. Valt het in de smaak, dan wordt het idee uitgevoerd.

[FB_AANJAGER]

Reageer op artikel:
Zo weet je of een bedrijf goed voor je is
Sluiten