Redactie
Redactie Health 25 februari 2018

Zo voel jij je fitter in de ochtend

Wie wel eens te kampen heeft (gehad) met structurele slechte slaap, weet hoe een gebrek aan fitheid en scherpte overdag je op kan breken. Zelfs wanneer je voldoende slaap pakt (hoeveel dit precies is, verschilt per persoon) kan het voorkomen dat jij je ’s ochtends gewoon niet fit voelt. Er zijn manieren om dit aan te pakken, naast het nemen van een sterke bak koffie. Zo voel jij je fitter in de ochtend.

Manners fitter in de ochtend 1

1. Zet je wekker wat vroeger

Haak niet direct af: wij weten dat deze tip tegenstrijdig klinkt. Toch kan het helpen wanneer jij jouw wekker een half uurtje vroeger zet. Veel mensen beginnen slecht aan hun werkdag omdat zij hebben moeten haasten en stressen om op tijd te komen. Niet alleen dat: zij hebben ook geen tijd gehad om de dingen te doen die zij eigenlijk zouden moeten of willen doen. Ga een half uurtje eerder uit bed en trek de tijd uit om uitgebreid te douchen, het nieuws te kijken, een krantje te lezen en goed te ontbijten. Op deze manier ga je weliswaar met iets minder slaap maar eveneens met een fitter gevoel van huis. Breekt dat half uurtje minder slaap je echt op, verschuif je focus dan naar de ochtend en ga ook een half uurtje eerder naar bed.

2. Een korte workout elke ochtend

Door na het opstaan even vijf tot tien minuutjes uit te trekken voor een korte workout zul jij je dag fitter beginnen. Er zijn veel mensen die het heerlijk vinden om ’s ochtends vroeg een flinke ronde te rennen; heb jij hier niet de tijd voor of wil je deze tijd niet vrijmaken, spendeer dan een paar minuten aan bijvoorbeeld wat sit-ups, push-ups en burpees. In een paar minuten kun je zeer effectief bezig zijn, kijk maar naar onderstaand artikel.

[RELATED_ARTICLE article_id=”117414″]

Spring na je work out onder de douche en begin je dag fit en fris. Maak hier een gewoonte van en je wilt niet anders meer.

3. Maak prioriteit van je ontbijt

Met prioriteit van je ontbijt bedoelen wij niet alleen dat je goed moet ontbijten; ook je timing is van groot belang. Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat het gunstig is om snel na het opstaan te ontbijten. Je geeft je metabolisme hiermee een kickstart en je zult je fitter en sterker voelen als je metabolisme al op gang is wanneer jij richting werk gaat. Zorg voor een voedzaam ontbijt waarop je de nodige uurtjes kunt teren. Krijg je toch last van een knagend gevoel voor lunchtijd, zorg dan dat je altijd een gezonde snack bij je hebt, bijvoorbeeld een stuk fruit.

4. Vermijd de snoozeknop

De snoozefunctie van je (telefoon)wekker is verleidelijk, dat weten we. Even op die knop drukken, je omdraaien en nog een paar minuutjes slapen. Je wint hier echter helemaal niets mee. Aangezien je in die paar minuutjes tijd niet in een diepe slaap kunt komen, is je voordeel exact….. nul. Pure tijdverspilling, hoe aangenaam het ook lijkt.

5. Zorg voor een ononderbroken slaap

Je hebt mensen die overal doorheen tukken en je hebt mensen die van het minste of het geringste wakker worden. Val jij in die tweede categorie, zorg er dan voor dat je er alles aan doet om ononderbroken slaap te pakken. Dit doe je door het optimaliseren van je slaapkamer. Zorg voor zo veel mogelijk verduistering, zorg dat het stil is (dus zet eventuele apparatuur helemaal uit) en draag indien nodig oordoppen of een slaapmasker. Het belang van ononderbroken slaap moet je niet onderschatten: ook al lig je maar een paar minuutjes wakker; je verliest kostbare tijd met het opnieuw bereiken van je diepe slaap.

Manners gewicht verliezen slaap

6. De dingen die je moet laten

Alle tips ten spijt: als je niet goed of niet voldoende slaapt, zul jij je in de ochtend nooit helemaal fit voelen. Check daarom wat je wel en vooral ook niet moet doen voor een goede nachtrust.

Reageer op artikel:
Zo voel jij je fitter in de ochtend
Sluiten