Michiel Hekkens
Michiel Hekkens Auto's 23 apr 2025
Leestijd: 3 minuten

Zo verdien je €600 met een reclamesticker op je auto

Wie meer waarde hecht aan geld dan aan zelfrespect, kan ervoor kiezen om een reclameboodschap op zijn auto te plakken. Genoeg bedrijven die hiervoor willen betalen. Manners is benieuwd: wat verdien je met zo’n gênante autosticker?

Maar eerst een filosofische vraag. Heeft alles in het leven een prijs? Je bed opmaken, je rotzooi opruimen en je remsporen uit de pot schrobben. Voor 50 euro kun je iemand inhuren om dit voor je te doen, maar bestaan er niet ook een paar basistaken in het leven die iedereen zelf zou moeten opknappen? Je kunt voor 500 euro per maand een au pair uit Mexico laten overvliegen om voor je kinderen te zorgen, maar is dit geen onvervreemdbare taak die hoort bij het ouderschap?

Dan de andere kant van de medaille, die van de verkopende partij. Is het oké om jezelf als privé-persoon te verkopen aan een commerciële partij? Er zijn mensen die de naam van een casino op hun lijf laten tatoeëren omdat ze daar geld voor krijgen. Juridisch mag dit, maar in ethisch opzicht kun je je afvragen of je deze mensen niet tegen zichzelf in bescherming moet nemen. Hoe zit dat als je tegen betaling rondrijdt in een auto met reclame erop? Dat is niet hetzelfde als een tatoeage, maar het principe is vergelijkbaar. Hoewel Manners afgelopen weekend nog een lang stuk schreef over de filosofische scriptie van Francesco Farioli over voetbal, zijn we geen platform voor het oplossen van morele vraagstukken. Liever richten we ons op vragen waar wél simpele antwoorden voor bestaan. Zoals: hoeveel verdien je eigenlijk met zo’n autosticker?

Wat verdien je door een reclamesticker op je auto te plakken?

Er zijn diverse platforms die bemiddelen tussen adverteerders en autobezitters bij het rijden met een reclamesticker. Cashcow is op het eerste gezicht een aantrekkelijke partij. Op deze site lezen we dat je 200 euro per maand kunt krijgen voor een reclameboodschap op je auto. Dit zou betekenen dat je 2.400 euro per jaar verdient. In ons geval verdwijnt elk moreel bezwaar als sneeuw voor de zon bij dergelijke bedragen. Maar is het niet te mooi om waar te zijn? Om mee te doen, moet je 15 euro voor een lidmaatschap betalen. Kijken we op Trustpilot, dan zien we talloze reacties van mensen die lid zijn geworden en daarna nooit meer iets van Cashcow hebben gehoord.

Sloesh lijkt ons wel een betrouwbare partij. Hier vind je een lijst met reclamestickers van allerlei adverteerders waaruit je kunt kiezen, inclusief de verdiensten. Voor een sticker van Royal op je auto, een handelaar in Halal-vlees, krijg je 54 euro per maand. Rij je rond met een sticker waarop staat dat Dirk de goedkoopste supermarkt van Nederland is, vang je 50 euro per maand. 600 euro per jaar in ruil voor je zelfrespect. Ook best het overwegen waard.

De voorwaarden voor een betaalde autoreclame

Op Sloesh hanteert elke adverteerder zijn eigen voorwaarden voor autobezitters die in aanmerking komen voor een betaalde sticker. Vaak moet je een bepaald aantal uren op de weg zijn, een niet te oude auto hebben en in een bepaald gebied rondrijden. Sloesh is een beginnende onderneming uit Rotterdam, waardoor vooralsnog vooral bedrijven uit omgeving Zuid-Holland zijn aangesloten. Het actuele aanbod vind je op de website van Sloesh.

We struinen nog een aantal aanbieders van reclamestickers af. Veel sites zijn recentelijk uit de lucht gehaald. Het is een grillig wereldje vol cowboys, zo is de indruk van Manners. Reclameopmijnauto is op het moment van wel nog online, maar de informatie is summier en men heeft een website die uit 1997 lijkt te stammen. Hier rept men over een maandbedrag van 25 euro.

Gesponsorde auto verzacht de vaste lasten

Concluderend is een reclamesticker op je auto een makkelijke manier om ongeveer 500 tot 700 euro per jaar mee te verdienen. Als je dat geld echt nodig hebt, zouden we al het geneuzel over zelfrespect en moraliteit terzijde schuiven en gewoon die poen pakken. Wel lijkt dit vooral voor autobezitters in Rotterdam een realistische optie te zijn. Naast Sloesh vinden we geen aanbieder in Nederland voor wie we onze hand in het vuur durven steken.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.