Sander van den Berg
Sander van den Berg | LinkedIn Health 30 december 2016

Zo slecht is zelfs een klein slaaptekort voor je

In alle drukte van jouw bestaan kan het er wel eens bij inschieten: voldoende nachtrust. Na een nachtje stappen, na nog even te hebben doorgewerkt of door het het gehuil van je pasgeboren kind is een nacht met weinig slaap niet zo’n probleem, de echte issues komen te voorschijn bij een continu slaapgebrek. En die zijn niet te onderschatten.

Er bestaan wel mensen die goed blijven functioneren bij een nachtrust van rond de vijf uur. Humberto Tan verschijnt bijvoorbeeld dagelijks gewoon fris en fruitig op je tv, ondanks zijn geringe nachten en ook iemand als Thomas Edison kwam de dag prima door met technisch gezien een te kort aan slaap per nacht. Maar dit selecte groepje is erg klein. Voor de meesten geldt gewoon dat je je het beste kunt houden aan zeven à acht uur slaap.

Een paar nachten onvoldoende nachtrust heeft al gevolgen

Volgens dr. Yelena Chernyak (specialist op het gebied van slaap) gebeurt er veel met je van binnen als je te weinig slaapt. Eén tot drie nachten van vijf uur slaap achter elkaar, hebben bijvoorbeeld als gevolg een daling van het cognitieve vermogen, een verminderde concentratie en een prikkelbaarheid waar niemand vrolijk van wordt.

Stemmingswisselingen mag je er ook aan toerekenen en daarnaast daalt je vermogen om op jouw normale manier een voertuig te besturen. Tot slot gaan bijna vanzelfsprekend je prestaties op gebied van werk, trainen in de gym en het trainen tussen de lakens naar beneden en ben je een stuk meer geld kwijt aan koffie, cola of een drankje waar je vleugels van krijgt.

Een kop koffie gaat je niet meer helpen

Bij meer dan drie nachten worden de gevolgen vanzelfsprekend nog heftiger. Je hebt een hoger risico op infectie – als gevolg van verminderde antilichamen – en een verlaagd immuunsysteem, wat een verhoogd risico op het oplopen van een griep geeft. Zo kan het aanraken van een deurklink van een toilet al voldoende zijn om jou dagen in bed te houden.

Naast dat je sneller ziek bent, herstel je hier ook nog eens langzamer van. Naarmate de dagen vorderen en de wallen onder de ogen groeien, krijg je een groeiende behoefte aan een catch-up slaap, waarin je lichaam probeert te resetten met een nacht van negen of tien uur slaap. Dit is alleen wel een noodmaatregel en zal je lichaam niet voor lang repareren als je vervolgens weer niet goed slaapt.

Maak je het bonter en heb je voor een nog langere periode nachten van maximaal vijf uur slaap, dan kun je echt blijvende schade oplopen. Denk aan een beroerte, hart- en vaatziekten, obesitas en diabetes. Heb je last van stress waardoor je nachten wakker ligt, probeer ze dan echt aan te pakken. Zoals je moeder zou zeggen: het is voor je eigen bestwil.

Reageer op artikel:
Zo slecht is zelfs een klein slaaptekort voor je
Sluiten