Martyn de Jong
Martyn de Jong Health 2 feb 2016

Zo krijg je jouw slaapritme snel weer op orde

Laten we het vooral niet hebben over het belang van goede nachtrust. Je weet zelf donders goed hoe beroerd jij je voelt als je weer voor de zoveelste keer op het werk instort omdat je een (veel te) korte nacht achter de rug hebt. Laten we het daarom vooral wél hebben over hoe je dit probleem kunt oplossen. Met een goed slaapritme voel je jezelf namelijk weer frisser dan ooit en zul je meer uit je dag (en zelfs je leven) halen.

Maak een reeks vroege afspraken

Probleem numero uno aan een verkeerd slaapritme, is dat je veel te laat pas moe wordt. Zodoende val je veel te laat in slaap en word je wederom weer veel te laat wakker; met als gevolg dat je ‘s nachts pas weer te laat in slaap valt. Wat je daarom wilt bereiken, is dat je jezelf dwingt om vroeg op te staan. Met een  alleen wekker lukt dit waarschijnlijk niet. Dat heb je al vaker geprobeerd en die zet je ‘s ochtends gewoon weer uit om je vervolgens nog een keer om te draaien. Wanneer je echter een belangrijke afspraak hebt, heb je die optie niet en rest je geen andere keuze dan op te staan. Het maakt hierbij totaal niet uit wat je gaat doen, zolang je maar vroeg opstaat.

Afspraken als de tandarts, kapper, beurt voor de auto of sportsessie (tip: mét buddy zodat je absoluut niet te laat mag komen) kun je daarom zo vroeg mogelijk in de ochtend plannen.

Aan het eind van zo’n week zul je doodmoe zijn, met als gevolg dat je vroeg in slaap zult vallen. Daarnaast heb je hiermee jouw ritme doorbroken en misschien wel een nieuw ritme ontwikkeld. Plus je bent ook nog eens aan een hoop dingen toegekomen.

Sta ook op tijd op in het weekend

‘Weekend! Oftewel, ik mag eindelijk uitslapen!’.

Nee dus. Hiermee verknal je juist jouw ritme als je de gewoonte hebt om pas laat in slaap te vallen. Met name de zondag is erg belangrijk, aangezien je van zondag op maandag vaak de meeste moeite zult hebben om op te staan indien je graag uitslaapt op de zondag. Probeer daarom ook in het weekend vroeg uit de veren te zijn; zelfs wanneer je het belachelijk laat hebt gemaakt.

Elke dag een beetje vroeger

Wat daarbij ook kan helpen, is om elke dag een beetje vroeger naar bed te gaan. Het gevolg is dat jouw lichaam zal wennen om eerder moe te zijn en ook om eerder wakker te worden. Hoe vroeger je naar bed gaat, des te vroeger je op zult staan. Ofwel, je verplaatst jouw ritme steeds een klein beetje todat je de sweet spot hebt gevonden.

Wees consistent

Belangrijk hierbij is om altijd consistent te blijven. Als je die sweet spot hebt gevonden, houd deze dan vast. No exceptions. Leuk is het niet, dat zal niemand met je oneens zijn. Maar wil je van dat vervelende ritme af of niet? Zo ja, dan zul je trouw moeten zweren aan jouw wekker en zelfs wanneer je doodmoe bent, toch op tijd uit bed moeten stappen. Op den duur zal het wennen en wordt het makkelijker. Al kan dat best even duren.

[RELATED_ARTICLE article_id=”256315″]

Enkele praktische tips

Om het geheel toch iets makkelijker te maken kun je de volgende dingen doen:
– Geen TV, Tablet of Telfoons meer 2 uur voor het slapen.
– Doe overdag geen dutjes.
– Drink jouw laatste kop koffie maximaal 6 uur voor het slapen.
– Gebruik jouw bed alleen voor slapen, niet voor relaxen.
– Beweeg overdag zo veel mogelijk.
– Drink geen alcohol voor het slapen.

Het is allemaal echt wel te doen en al die “opofferingen” lijken misschien heftig als je ze zo leest; maar bedenk wel waarvoor je het doet. Of ben je plotseling al die zwaar vermoeide dagen op je werk vergeten? Of die dagen dat je om 2 uur ergens moest zijn en een wekker moest zetten. Je weet wat ze zeggen: Wie ‘s nachts vist moet overdag de netten drogen. Hopelijk is dat slaapprobleem hierna daarom iets van het verleden en word jouw leven een stuk productiever.

[FB_AANJAGER]

Reageer op artikel:
Zo krijg je jouw slaapritme snel weer op orde
Sluiten